کابوس جمهوری‌خواهان

حسین موسوی- محبوبیت اوباما در دوسال منتهی به پایان ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده افزایش یافته است. در این رابطه شبکه خبری ABC NEWS و واشنگتن پست یک نظرسنجی برگزار کرده‌اند که حکایت از افزایش محبوبیت اوباما داشته است. در مقایسه با نظرسنجی‌های پیشین، اوباما جهشی نسبی در این نظرسنجی‌ها داشته است. سایت پولوتیکو در این رابطه نوشت نظرسنجی برگزار شده توسط این دو موسسه خبری نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان نباید انتظار روزهای خوبی داشته باشند. این سایت تحلیلی می‌نویسد: مهم‌ترین پرسشی که از نظرسنجی‌شوندگان صورت گرفته است در خصوص خط لوله کی‌استون بوده است که جمهوری‌خواهان به دنبال احیای آن هستند، اما مردم این کشور در نظرسنجی صورت گرفته در حدود ۶۱درصد ضمن مخالفت از طرح جمهوری‌خواهان، حمایت خودشان را از اوباما اعلام کرده‌اند. در این نظرسنجی تنها ۳۴ درصد از مردم این کشور از طرح جمهوری‌خواهان مبنی بر احداث خط لوله کی‌استون حمایت کرده‌اند.

جمهوری‌خواهان تلاش دارند تا با استفاده از تئوری ایجاد مشاغل پس از احداث این خط لوله، باعث احیای ایجاد خط لوله کی‌استون شوند، اما در این نظرسنجی طرفداران این نظریه تاحدود ۳۰ درصد سقوط کرده‌اند. میچ مک‌کانل و جان بینر در نظر دارند با تصویب لایحه ایجاد خط لوله کی‌استون، اوباما را به سمت استفاده از «وتو» بکشانند تا از وی به عنوان یک «کارشکن» یاد شود، اما با نظرسنجی‌ صورت گرفته مشخص شده است که بیشتر مردم آمریکا از طرح اوباما حمایت می‌کنند.

به نظر می‌رسد اگر جمهوری‌خواهان به‌دنبال استفاده از این تئوری باشند، دستاورد چندانی به دست نخواهند آورد. خط لوله کی‌استون، یک خط هزار و ۴۰۸ کیلومتری است که قرار است روزانه ۸۳۰ هزار بشکه نفت را از ماسه‌های نفتی ایالت آلبرتای کانادا به «استیل سیتی» نبراسکا و در نهایت به سواحل تگزاس آمریکا انتقال دهد. اغلب جمهوری‌خواهان که اکنون اکثر کرسی‌های سنا را در دست دارند موافق و اغلب دموکرات‌ها و گروه‌های طرفدار محیط‌زیست، مخالف تصویب این لایحه هستند. این خط لوله یک‌بار در سال گذشته میلادی در سنای آمریکا به رای گذاشته شد که با اختلاف یک رای رد شد، تا اوباما مجبور به استفاده از «قلم» خود برای وتوی این لایحه نشود. این در حالی است که با قیمت پایین نفت در روزهای اخیر، برخی بر این اعتقادند که تولید نفت ماسه، با توجه به هزینه‌های بالای آن صرفه اقتصادی ندارد. ایالات‌متحده آمریکا هم‌اینک توانسته است تولید این بخش نفتی خود را بدون احداث این خط لوله افزایش دهد و وابستگی نفتی خود را به مقدار زیادی کاهش دهد. این خط لوله نفتی از ۶ سال پیش منتظر تایید نهایی باراک اوباما است، اما وی در این ۶ سال از امضای احداث این خط لوله امتناع کرده است.

به نوشته سایت تحلیلی پولوتیکو، محبوبیت روزافزون اوباما نمی‌تواند خبرهای خوشی را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده برای جمهوری‌خواهان به همراه داشته باشد. پس از اینکه اوباما توانست با طرح‌های اقتصادی آرام و روبه‌رشد خود عملیات احیای اقتصادی را به خوبی ادامه دهد، محبوبیت نخستین رئیس‌جمهوری سیاهپوست این کشور در حال افزایش روزافزون است. ایجاد بالاترین مشاغل در سال ۲۰۱۴ که از سال ۲۰۰۹ بی‌سابقه است یکی از عوامل افزایش محبوبیت وی برشمرده می‌شود. سایت سی‌ان‌ان نیز در مورد سخنرانی روز گذشته اوباما نوشت: اوباما روز گذشته در شرایطی به محل سخنرانی خود رفت که در نظرسنجی‌ها به‌طرز قابل توجهی محبوبیت دوباره کسب کرده است. او در سخنرانی روز «state of the union» با چشم‌اندازی مثبت صحبت کرد. او در اتاقی حضور پیدا کرد که سالن گوش تا گوش میهمانان دموکرات و جمهوری‌خواه را در خود جا داده بود.

در واقع نظرسنجی دو موسسه خبری یاد شده توانسته‌اند در روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده کمک حال دموکرات‌ها باشد. سایت سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که شرایط خوب اقتصادی این روزهای آمریکا باعث شده، چشم‌اندازها از اقتصاد ایالات‌متحده دوباره مثبت شود. به‌رغم اینکه بسیاری از آمریکایی‌ها هنوز اعتقاد دارند که وضعیت مالی دولت همچنان ضعیف است اما روند احیای اقتصادی را در این کشور مثبت ارزیابی کرده‌اند.

در سال گذشته پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، محبوبیت اوباما به شدت کاهش یافته بود. برخی شکست بی‌سابقه دموکرات‌ها را در این انتخابات به‌دلیل عدم محبوبیت اوباما می‌‌دانستند اما احیای روند اقتصادی باعث شده که محبوبیت رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده بهبودی نسبی پیدا کند. کاخ سفید امیدوار است که این افزایش محبوبیت باعث اتحاد بیشتر دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۶ شود. این در حالی است که اوباما پس از جدالش با جمهوری‌خواهان بر سر عدم احداث خط لوله نفتی کی‌استون، مبارزه‌ای دیگر در پیش دارد.

اصلاح قانون مالیاتی این کشور، مهم‌ترین جدال وی با جمهوری‌خواهان است که از هم اکنون ساز مخالف را کوک کرده‌اند. جمهوری‌خواهان نگران این موضوع هستند که با افزایش محبوبیت اوباما، او بیش از پیش به «قلم جادویی» خود متوسل شود. قلمی که می‌تواند اصلاحاتی را در برخی از قوانین این کشور ایجاد کند، بدون اینکه نیازی به تایید کنگره داشته باشد. آخرین استفاده‌ای که اوباما از این قلم داشت، قوانین مهاجرتی این کشور را اصلاح و اوباما را بیش از پیش با جمهوری‌خواهان شاخ به شاخ کرد. جمهوری‌خواهان اعتقاد دارند که وی با اصلاح این قانون، برای دموکرات‌ها رای جمع‌آوری می‌کند. بر اساس اطلاعات موجود، نزدیک به ۱۰ میلیون مهاجر غیرقانونی در آمریکا زندگی می‌کنند که با اجرایی شدن قانون اصلاح شده توسط باراک اوباما، ۴ میلیون نفر تابعیت این کشور را کسب کرده‌اند. به گفته ناظران اصلاح این قانون می‌تواند شانس دموکرات‌ها را برای ورود به کاخ سفید پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ افزایش دهد.