گروه جهان - رکود اقتصادی در نهایت دامن چین را هم گرفت. کشوری که توانسته بود از بحران فراگیر سال ۲۰۰۸ جان سالم به در برد، در سال ۲۰۱۴ با کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو شد. رویترز در این باره‌گزارش داد که این کشور پایین‌ترین رشد اقتصادی در ۲۴ سال گذشته را کسب کرده است. خبرگزاری آلمان هم گزارش داد که رکود اقتصادی جهانی دامنگیر چین شده است. رشد اقتصادی چین در سال گذشته از میزان پیش‌بینی شده پایین‌تر بوده است.

ثبت پایین‌ترین رشد اقتصادی چین در 24 سال گذشته

بنابر تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد حوزه یورو و روسیه نیز کمتر از انتظار رشد خواهد کرد. رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی کندتر از آن چیزی خواهد بود که انتظارش می‌رفت. صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصاد جهانی به ۵/۳ درصد تعدیل کرد. این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی این سازمان ۳/۰درصد کاهش نشان می‌دهد. دلیل این کاهش، چشم‌انداز ضعیف اقتصادی در چین، روسیه، ژاپن و در حوزه مالی یورو بیان شده است. هنگام ارائه این گزارش جدید در پکن، عنوان شد که ‌به‌رغم کاهش قیمت جهانی نفت که برای رشد اقتصادی بسیاری از کشورها مفید بوده است، رشد اقتصادی جهان در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهد بود. این سازمان اعلام کرده است که سرمایه‌گذاری ضعیف در سطح جهانی، یکی از اصلی‌ترین موانع رشد اقتصادی جهان در سال‌های آینده به شمار می‌آید. در حالی که چین سال گذشته نیز توقعات خود را برای رشد اقتصادی پایین آورده و رشد اقتصادی ۷ درصدی را در نظر گرفته بود، اما رسیدن به این رقم بسیار سخت به دست آمده است. چین در ابتدای سال ۲۰۱۴ رشد اقتصادی ۵/۷ درصدی را برای خود در نظر گرفته بود اما در میانه‌های سال با تعدیل نظر خود، رشد ۷ درصدی را برای راهبردهای اقتصادی خود در نظر گرفت. به گفته‌ کارشناسان اقتصادی، رکود و تورم پایین همچنان دلایل اصلی نگرانی برای رشد اقتصادی در ژاپن، چین و حوزه مالی یورو هستند. آمریکا تنها کشور صنعتی در جهان است که پیش‌بینی رشد اقتصادی در آن به دلیل تقاضای بالای داخلی، برای سال ۲۰۱۵ با ۵/۰ درصد افزایش به ۶/۳ درصد تصحیح شده است.

کندی رشد اقتصادی بی‌سابقه در چین

رشد اقتصادی در چین از ۲۴ سال گذشته تاکنون چنین کند نبوده است. در این کشور رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۴ برابر با ۴/۷درصد بود. این در حالی است که چین رشد مثبت ۵/۷درصدی را برای سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی کرده بود. کندی رشد اقتصادی در چین در سال گذشته و ادامه آن براساس پیش‌بینی‌‌ها برای سال آینده، پس از سال ۱۹۹۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است. چین یک سال پس از سرکوب خونین جنبش دموکراسی‌خواهی، تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی سنگینی را تجربه کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن‌ است که این کاهش در سال جاری میلادی هم ادامه خواهد داشت و رشد اقتصادی این کشور به ۸/۶ درصد خواهد رسید. این پیش‌بینی نسبت به پیش‌بینی‌های ماه اکتبر ۲۰۱۴ کاهشی ۳/۰ درصدی را نشان می‌دهد. بنا بر گفته‌های یورگ‌ووتکه، رئیس اتاق بازرگانی اروپا در چین، رشد اقتصادی ضعیف چین بر اقتصاد اروپا هم بی‌تاثیر نخواهد بود. به اعتقاد ووتکه، انتظارات اروپا از رشد اقتصادی چین باید تصحیح شود و صادرات اروپا به چین هم باید در چارچوب این انتظار تصحیح‌شده باشد. کاهش رشد اقتصادی جهانی، صادرکنندگان چین را به دردسر انداخته است. از سوی دیگر چین با افت تقاضا در بازارهای داخلی و کاهش رونق بازار مسکن روبه‌رو است.