شاتا: اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو D۸باید نتایج ملموس اقتصادی داشته باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب افزود: باید با برنامه‌ریزی و اجرایی کردن تفاهمات تلاش کنیم اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو D۸ به نتایج مشخصی در حوزه اقتصادی برای کشورهای عضو برسد برای عملیاتی کردن نتایج اجلاس D۸ در حوزه‌های صنعتی ۱۴ کارگروه تخصصی تشکیل شده است. محمدرضا نعمت‌زاده درنشست هم‌اندیشی اجلاس وزرای صنایع کشورهای عضو D۸ اظهار کرد: هد‌ف‌گذاری در تدوین برنامه‌ها، دورنمای روشن‌تری از اجرایی کردن طرح‌ها به دست می دهد.

نعمت زاده افزود: با توجه به علایق و نیازهای منطقه و شکل‌گیری پروتکل‌های چند جانبه ضرورت داردکه کارگروه‌های تشکیل شده طرح‌های همه جانبه‌ای تدوین کنند که منافع ۸ کشور عضو در آن لحاظ شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد :برخی از سازمان‌های منطقه‌ای مانند اکو تنها در بعد سیاسی موفق بوده و در بعد اقتصادی چندان موفق عمل نکرده‌اند. لذا باید اجلاس۸ D در زمینه اقتصادی موفق عمل کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت در این نشست با اشاره به اهداف اجلاس گروه D۸ گفت: اهداف اجلاس D۸ را مواردی همچون تشکیل اتحادیه‌های مشترک همکاری، ایجاد پایگاه‌ها برای تبادل اطلاعات، انجام همکاری‌های مشترک R&D، سرمایه‌گذاری‌های مشترک تسهیل و توسعه تجارت و انجام همکاری در مورد تبادل اطلاعات آموزش نیروی انسانی و توسعه مهارت‌ها در برمی‌گیرد.

ولی‌الله افخمی‌راد افزود: شرکت‌کنندگان در این اجلاس جهت توسعه همکاری‌های خارجی سعی در یکسان‌سازی ضوابط و مقررات در بین ۸کشور عضو دارند تا بتوانند همکاری‌های فی‌مابین را توسعه دهند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که مسوولیت نرم‌افزاری اجلاس را به عهده دارد ضمن برشمردن پیشنهادهای کارگروه توسعه همکاری‌های صنعتی جهت طرح در اجلاس گفت: در این کارگروه ۸ زیرشاخه در بخش صنایع خودرو، الکترونیک، تجهیزات پزشکی، فولاد و آهن، کاشی و سرامیک و شیشه، ماشین‌سازی، پتروشیمی، سیمان، صنایع غذایی و نساجی توانمندی‌های خود را ارائه می‌کنند.

محسن صالحی نیا افزود: کارگروه‌های استانداردسازی، صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، انرژی، تکنولوژی و کارگروه توسعه همکاری‌های صنعتی از کارگروه‌های محصول محور اجلاس هستند.

وی ضمن برشمردن وظایف هر کارگروه اظهار کرد: در این اجلاس کشورها می‌توانند از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشورهای عضو استفاده کنند.