خداحافظی با میراث آتاترک

گروه جهان- آموزش زبان عثمانی، به عنوان لایحه‌ای به وزیر آموزش و پرورش ترکیه ارائه شده که در صورت تصویب آن آموزش این زبان در مدارس ترکیه اجباری خواهد شد. به نوشته روزنامه حریت، اخیرا طرحی در دولت ترکیه مطرح شده است که در آن به آموزش اجباری زبان عثمانی اشاره شده است. در این طرح قرار است مدارس دوره دبیرستان درس «زبان عثمانی» را در برنامه‌های درسی خود بگنجانند. در شرایطی که اردوغان و حزب عدالت و توسعه می‌گویند که در پی عثمانیزه کردن ترکیه نیستند، این روزنامه می‌نویسد شواهد و قراین حکایت از این دارد که حزب حاکم به شدت به‌دنبال احیای دوران عثمانی در ترکیه است. شورای آموزش ملی ترکیه، ضمن پذیرش این طرح گفته است که آن‌ را به وزیر آموزش و پرورش ارائه خواهد داد و پس از تصویب این درس را در برنامه درسی دوره دبیرستان خواهد گنجاند.

گفته می‌شود در جلسه‌ای که شورای آموزش ملی ترکیه برگزار کرده است برخی از اعضای این شورا اعتقاد داشتند که این درس باید جزو «دروس اختیاری» باشد، اما در نهایت تعداد کسانی که به اجباری بودن درس «زبان عثمانی» اعتقاد داشتند، پیروز این جلسه شدند.

بر این اساس قرار است این طرح به وزیر آموزش و پرورش ترکیه پیشنهاد شود و وی این طرح را در دستور کار خود قرار دهد. شورای آموزش ملی ترکیه در نوزدهمین سالگرد تاسیس این شورا چنین طرحی را نوشته است. به گفته برخی منابع، پشت این طرح، گروهی به نام «معلمان دموکراتیک» قرار دارند که در اجلاس آنتالیا این موضوع را پیشنهاد و سپس تصویب کرده‌اند.

در سال ۱۹۲۸، الفبای عربی زبان عثمانی به لاتین تغییر کرده بود. اینک اما برخی می‌گویند که حزب حاکم در رویای بازگشت به دوران امپراتوری عثمانی است. دبیر کل اتحادیه «ایتیم ایش»، که یکی از اتحادیه‌های آموزشی با گرایش‌های چپی است، اعتقاد دارد که اجباری کردن آموزش زبان عثمانی هیچ بار علمی ندارد. به گفته «اوندر ییلماز»، دانش‌آموزان در این مقطع باید درگیر موضوعات علمی‌تری شوند و زبان عثمانی اگر به صورت اجباری در مدارس ترکیه تدریس شود، دارای بار علمی نخواهد بود. یکی از بزرگترین مشکلات این طرح نبود نفرات قابل برای آموزش این درس در ترکیه است. گفته می‌شود شاید نفراتی را خارج از کادر آموزشی وارد مدارس کنند.