حسین موسوی: تنها دو هفته دیگر به انتخابات نمایندگان مجلس سنای آمریکا باقی مانده است و دموکرات‌ها از حال و روز خوشی برخوردار نیستند. این موضوع یعنی چالش دوباره باراک اوباما با اکثریت نمایندگانی که یکبار دولت وی را به تعطیلی کشانده‌اند. بر‌اساس آخرین تغییراتی که سایت «Election This Year» اعلام کرده است، دموکرات‌ها باز هم مانند انتخابات دوره گذشته، صاحب اکثریت مجلس نمایندگان نخواهند شد و جمهوری‌خواهان به احتمال بسیار قوی باز هم دست بالا را خواهند داشت. در انتخابات سنا نیز که در حال حاضر با اکثریت دموکرات‌ها همراه است، اوضاع این حزب چندان بر وفق مراد نیست. به نمایندگان مجلس نمایندگان و سنا نماینده کنگره گفته می‌شود. به نوشته این سایت در تاریخ ۱۹ اکتبر (روز گذشته)، دموکرات‌ها احتمال دارد که در انتخابات مجلس نمایندگان ۱۸۹ کرسی را به دست آورند و جمهوری‌خواهان با اختلاف ۴۳ کرسی، شانس بیشتری برای به دست آوردن اکثریت مجلس نمایندگان خواهند داشت. به گفته این سایت احتمال اینکه جمهوری‌خواهان ۲۳۲ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان را به دست آورند بالاست. در این گزارش هنوز تکلیف ۱۴ کرسی با قاطعیت مشخص نشده است. در این دوره از انتخابات ۵۰ نماینده بازنشسته می‌شوند و دیگر نمی‌توانند کاندیدای شرکت در انتخابات شوند. در حال حاضر «جان بینر» رهبر اکثریت حزب جمهوری‌خواه در مجلس است. جمهوری‌خواهان هم‌اکنون ۲۳۳ کرسی مجلس را در دست دارند. «نانسی پلوسی» از ایالت کالیفرنیا نیز رهبر حزب دموکرات در مجلس است که در حال حاضر ۱۹۹ کرسی را در اختیار دارند. این حزب باید بتواند ۱۹ کرسی دیگر به دست آورد تا بتواند تبدیل به اکثریت گردد و احتمال اینکه دوباره اکثر ایالت‌ها به دست جمهوری‌خواهان بیفتد بالاست. بر‌اساس آخرین تحلیل‌های سایت Election this year دموکرات‌ها در ۱۸۹ کرسی تقریبا پیروزی‌شان قطعی است. این آمار برای جمهوری‌خواهان به ۲۳۲ نفر رسیده است. مابقی کرسی‌ها که شامل ۱۴ کرسی است هنوز وضعیت مشخصی ندارند. پیش از این گفته می‌شد که ۱۳ کرسی از وضعیت مشخصی برخوردار است که در فاصله دو روز با ریزش رای احتمالی دموکرات‌ها تعداد بلاتکلیف‌ها به ۱۴ کرسی رسیده است. بنا بر این اطلاعات، حتی اگر دموکرات‌ها بتوانند ۱۴ کرسی باقیمانده را نیز از آن خود کنند، باز نمی‌توانند اکثریت را به دست بگیرند، مگر آنکه اتفاقات خاصی در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی این کشور رخ بدهد و بتواند رای ایالت‌هایی را که قطعا جمهوری نیستند یا تمایل به جمهوری‌خواهان دارند تغییر دهد. این در شرایطی است که اوضاع دموکرات‌ها در انتخابات سنا نیز چندان مساعد نیست و سایت «وال استریت چیت شیت» می‌نویسد: ۴ نوامبر ممکن است لبخند را به لبان جمهوری‌خواهان بنشاند. در دو سال اخیر، جمهوری‌خواهان خبرهای خوب نشنیده‌اند، اما وضعیت انتخابات سنا سال ۲۰۱۴ می‌تواند لبخند را به لبان آنها بازگرداند.

ناظران معتقدند که در این انتخابات همه چیز به نفع جمهوری‌خواهان سنا است. آنها فقط از ۱۴ کرسی خود دفاع خواهند کرد، درحالی که این میزان برای دموکرات‌ها ۲۱ کرسی است. از میان آن ۱۴ کرسی فقط کرسی سوزان کالینز از ایالت مینه‌سوتا است که اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲، در آن پیروز شده است. اما در مقابل، یک‌سوم کرسی‌های دموکرات‌ها، در ایالت‌هایی است که آنها در انتخابات ۲۰۱۲ رقابت را به میت رامنی واگذار کردند. واشنگتن‌پست اما می‌نویسد که نتیجه انتخابات سنا به ۶ ایالت وابسته است. کنتاکی، نیوهمپشایر، جورجیا، کارولینای شمالی، کلرادو و آیووا. ایالت کنتاکی و جورجیا در اختیار جمهوری‌خواهان است و مابقی در اختیار دموکرات‌هاست. به نوشته این روزنامه جمهوری‌خواهان به‌طور حتم در کرسی‌هایی همچون مونتانا، ویرجینیای غربی و داکوتای جنوبی، پیروز خواهند شد. علاوه بر این سه سناتور دموکراتی که در ایالت‌های جمهوری‌خواه هستند شانس کمی برای پیروزی دارند و همین کرسی‌ها نتیجه انتخابات را تعیین می‌کنند.

در مقابل برخی می‌گویند که شانس پیروزی هم‌حزبی‌های باراک اوباما به چندین عامل بسته است. به نوشته سایت «وال استریت چیت شیت»، یکی از این عوامل موفقیت باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران است که از سوی ناظران به‌عنوان یکی از عوامل موفقیت آتی دموکرات‌ها ذکر شده است. از این رو اگر تیم مذاکره‌کننده اوباما بتواند تا قبل از چهارم نوامبر به توافق نهایی با ایران دست یابد و اینکه دست‌کم دستاورد چشمگیری در این خصوص داشته باشد می‌تواند باعث محبوبیت بیشتر دموکرات‌ها شود زیرا در نظر افکار عمومی آنها بعد از یک دهه توانسته‌اند این مساله را حل و فصل کنند. برخی کارشناسان اما اعتقاد دارند که پیروزی در برابر گروه افراطی داعش هم می‌تواند هم‌حزبی‌های اوباما را به موفقیت در این دوره امیدوار نگه دارد. اوباما همان‌طور که در استراتژی مبارزه با داعش مطرح کرد قصد دارد که این گروه را نابود سازد. دستیابی به این هدف مستلزم گذر زمان، نیروی انسانی توانا، هزینه‌های نظامی و اقتصادی سنگین است. اگر اوباما موفق بشود در فاصله یک ماه مانده به انتخابات پیروزی چشمگیری در زمینه مبارزه با داعش داشته باشد شاید بتواند تغییری در آرای دموکرات‌ها ایجاد کند. سوای مساله سیاست خارجی، هم‌حزبی‌های اوباما با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. مسائلی مانند بیکاری، قانون «اوباما کر» و قانون مهاجرت جزو مسائلی هستند که برای مردم ایالات متحده و به ویژه سیاهپوستان و لاتین‌تباران دارای اهمیت بسزایی است. این در شرایطی است که برخی اعتقاد دارند زمان برای دموکرات‌ها به سرعت در حال گذر است و بعید به نظر می‌رسد که در این فرصت اندک تغییری در وضعیت مسائل ذکر شده پیش بیاید.

لاتین‌ ها کلید پیروزی هستند

رای لاتین‌ها می‌تواند هر کدام از احزاب را خوشبخت کند و آنها را در مجلس نمایندگان صاحب دست بالا کند. به نوشته «پیو ری‌سرچ» در حال حاضر نزدیک به ۲۵/۲ میلیون نفر لاتین‌تبار در آمریکا به‌صورت قانونی زندگی می‌کنند که دارای حق رای هستند. این رقم یعنی معادل ۱۱ درصد از کل کسانی که در این کشور حق رای دارند. با این حال این نگرانی وجود دارد که لاتین‌ها در سایر انتخابات مجلس نمایندگان از حق رای خود استفاده نکنند و باز هم نسبت به انتخابات ماه نوامبر بی‌تفاوت باشند. به‌رغم اینکه لاتین‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۰ رشد بیشتری نسبت به سال ۲۰۰۶ و ماقبل آن داشتند، هنوز میزان تمایل رای‌دهندگان لاتینی در این انتخابات مشخص نشده است با این حال لاتین‌ها می‌توانند وزن انتخابات را تغییر دهند. قوانین مهاجرتی که اوباما به دنبال آن است می‌تواند یکی از برگه‌های تشویقی دموکرات‌ها برای جذب آرای این گروه باشد. در مقابل جمهوری‌خواهان همواره در برابر قوانین مهاجرتی سفت و سخت‌تر برخورد کرده‌اند. بر‌اساس تحقیقات پیو، لاتین‌ها می‌توانند در انتخابات سنا در ۸ ایالت به میزان ۷/۴ درصد تاثیرگذار باشند و در انتخابات نمایندگان مجلس آمریکا ۶/۱۳ درصد. با این وجود سایت آنلاین «وال استریت ژورنال» می‌نویسد که شانس پیروزی جمهوری‌خواهان بیش از پیش شده است. به نوشته این سایت، زمان هر چه به چهارم نوامبر نزدیک می‌شود کرسی‌های بلاتکلیف به سمت جمهوری‌خواهان متمایل می‌شود. با پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات ماه نوامبر شرایط برای اوباما سخت‌تر از پیش خواهد شد و قانون مالیاتی مدنظر اوباما به در بسته خواهد خورد. چرا که در صورت پیروزی قاطع جمهوری‌خواهان پل رایان رئیس کمیته مالیات مجلس نمایندگان خواهد شد و وی به شدت با طرح مالیاتی اوباما مخالف است و دیدگاه‌های وی به نامزد سابق جمهوری‌خواهان میت رامنی نزدیک است.

دموکرات‌ها بر لبه پرتگاه

دموکرات‌ها بر لبه پرتگاه