ماموریت دشوار اوباما
دیوید ایگناتیوس / تحلیلگر واشنگتن پست مترجم: شادی آذری همزمان با آنکه شورشیان داعش در عراق به سمت کنترل استان الانبار در غرب و شهر کوبانی در مرز سوریه و ترکیه پیش می‌روند، مقامات ارتش و دیپلمات‌های آمریکا به این نکته اشاره می‌کنند که پیش از آنکه افراط‌گرایان کنترل سرزمین‌های بیشتری را به‌دست بگیرند، ایالات‌متحده باید فعالیت‌های نظامی خود را گسترش دهد. «بیش از حد کم و بیش از حد کند» عبارتی است که یکی از مقامات برای انتقاد از تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده است، به‌کار برد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا از حامیان گسترش نقش آمریکا در این زمینه هستند.
اوباما با گزینه‌های دشوار جدیدی در زمینه تقویت متحدان آمریکا در سوریه و عراق روبه‌رو است. او که با توصیه‌هایی برای به‌کارگیری برخورد‌های شدیدتر مواجه است، باید نگران باشد چون درگیری‌ها تشدید شده است.
استراتژی آمریکا برای عراق و سوریه توسط ژنرال جان آلن مدیریت می‌شود که بازنشسته نیروی دریایی است و به‌عنوان فرستاده ویژه آمریکا خدمت می‌کند و تازه از منطقه بازگشته است. طرح‌های مورد بحث در کاخ سفید احتمالا شامل این موارد هستند:
اعزام هلی‌کوپترهای مسلح آپاچی به عراق برای مقابله با تهاجمات افراط‌گرایان در استان الانبار. برخی از این هلی‌کوپترهای مرگبار هم‌اکنون در فرودگاه بغداد مستقر هستند و تعداد بیشتری هم به پایگاه هوایی الاسد در غرب الانبار که هنوز تحت کنترل دولت است، فرستاده می‌شوند. از این دو پایگاه اسکادرانی شامل حدود ۲۰ هلیکوپتر آپاچی می‌توانند به مواضع داعش از القائم در شمال‌غربی گرفته تا ابوغریب در حومه بغداد حمله کنند. دمپسی در تعطیلات آخر هفته ‌گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی از هلی‌کوپترهای آپاچی به‌عنوان ابزار «فورا قابل دسترس» برای دفاع از فرودگاه بغداد یاد کرد.



اجرای عملیات هوایی بر فراز عراق و سوریه. برخی از مقامات آمریکایی این بحث را مطرح می‌کنند که برای متوقف ساختن پیشروی‌های افراط‌گرایان، ممکن است روزانه 150 تا 200 پرواز مورد نیاز باشد که افزایشی شدید را نسبت به رقم فعلی روزانه 10 پرواز نشان می‌دهد. گر چه نیروی هوایی تاثیر محدودی در مقابله علیه این شورشیان دارد؛ اما مقامات پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا می‌گویند که در حال حاضر این می‌تواند تنها راه ممکن برای جلوگیری از خسارات بیشتر باشد.
شدت بخشیدن به آموزش‌های ارتش عراق و یک گارد ملی جدید سنی مذهب. صدها مربی خارجی از نیروهای ویژه ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، استرالیا و سایر کشورها با ارتش عراق همکاری خواهند کرد. تلاش مشابه دیگری هم برای گارد سنی مذهب لازم است.
در طرح‌ها خواسته شده است تا سه گردان از جنگجویان اقوام الانبار و سه گردان دیگر در استان صلاح‌الدین تشکیل شود. مقامات ایالات‌متحده بر این باورند که شروع فوری این برنامه موجب افزایش روحیه جنگجویی آن دسته از رهبران قبایل سنی می‌شود که برای مبارزه با افراط‌گرایان اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما با کمبود ابزار‌های لازم مواجه هستند.
ایجاد یک نوار حاشیه‌ای حریم هوایی امن در شمال سوریه توسط دولت بشار اسد برای انجام حملات؛ گر‌چه اوباما مدت‌ها در برابر ایجاد این منطقه پرواز ممنوع مقاومت کرده است، اما بسیاری از مقامات ایالات‌متحده اکنون می‌گویند که این کار دست کم برای ثبات ترکیه ضروری است.
کری در هفته گذشته حمایت خود را از این اقدام اعلام کرد و دمپسی با گفتن این جمله با آن موافقت کرد: «آیا من پیش‌بینی می‌کنم در آینده شرایطی ایجاد می‌شود که منطقه پرواز ممنوع بخشی از مبارزه خواهد بود؟ بله.»
تسریع آموزش ارتش آزاد میانه‌رو سوریه به‌نحوی که بتواند با شورشیان داعش مبارزه کند. البته گفتن این موضوع از عمل کردن به آن خیلی آسان‌تر است چون ارتش آزاد سوریه یک نیروی توده‌ای است که باید به شکل ارتش جنگجوی واقعی درآید طوری که ساختار فرماندهی آن مقتدر باشد. برخی از مقامات آمریکایی پیشنهاد می‌کنند که نیروهای طرح دو برابر شوند و به ۱۰ هزار نفر برسند و روند تکمیل کمپ‌های آموزشی در اردن، ترکیه و عربستان‌سعودی تسریع شود.
به دولت اسد هشدار داده شود که ائتلاف به رهبری آمریکا اجازه حمله به مخالفان میانه‌رو را نخواهد داد. با توجه به بی‌میلی آمریکا، ترکیه و سایر کشورها برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه، ارتش آزاد سوریه نماینده آن نیروهایی هستند که ژنرال‌های آمریکایی آنها را «مکانیسم شکست» دادن افراطیون می‌نامند. اسد باید حمله به این نیروها را که قادرند نواحی سنی‌نشین را از چنگ داعش آزاد کنند، متوقف کند.
مورد آخر و دردناکترین مورد برای آمریکا اینکه به مشاوران آمریکایی اجازه داده شود تا در صورت درگیر شدن عراقی‌ها با افراط‌گرایان، به «ستون حملات» بپیوندند. پذیرش این پیشنهاد برای اوباما، دشوارترین کار خواهد بود چون او خواهان آن است که از نیروهای مبارز در عراق استفاده نشود. اما یکی از مقامات آمریکایی می‌گوید که قرار دادن مشاوران آمریکایی «در مسیر خطر» برای تقویت عراقی‌ها حیاتی است. دمپسی گفته است که پیکارهایی «قاطع» برای آزادی موصل و سایر مواضع افراط‌گرایان «نیازمند توصیه‌ها و همیاری‌هایی متفاوت از گذشته است.»
کری به تازگی موقعیت موجود را برای یکی از همکارانش چنین توصیف کرد: با پیشرفت افراط‌گرایان اوباما با «پرسشی اساسی» روبه‌رو است: اینکه چگونه درخواست‌ها برای «تضعیف و در نهایت نابودی» داعش را عملی سازد. این موضوع برای رئیس‌جمهوری آمریکا مساله‌ای به‌شدت غامض است، اما از آن گریزی نیست.