گروه بین‌الملل: احیای اقتصادی حوزه یورو به‌طور غیرمنتظره در فصل دوم متوقف شد، زیرا سه اقتصاد بزرگ این حوزه از رشد بازماندند. این مساله نشان می‌دهد حوزه یورو نسبت به تورم پایین و تشدید بحران در اوکراین آسیب‌پذیر است. به گزارش بلومبرگ، دفتر آمار اتحادیه اروپا موسوم به یورواستت اعلام کرد تولید ناخالص داخلی حوزه یورو در سه ماه منتهی به ژوئن نسبت به سه ماه قبل از آن تغییر نکرده است. در فصل نخست تولید ناخالص داخلی ۲/۰درصد رشد کرده بود. به این ترتیب رشد حوزه یورو در فصل دوم نسبت به فصل اول صفر بوده است.

رکود اقتصادی، رشد قیمت مصرف‌کننده کمتر از یک چهارم هدف تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا و تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه چالش‌هایی هستند که سیاست‌گذاران اروپا با آنها روبه‌رو هستند. هفته گذشته ماریو دراگی،رئیس بانک مرکزی اروپا، اعلام کرد درصورت وخیم‌تر شدن شرایط، اقدامات محرک اقتصادی بیشتری را درپیش خواهد گرفت.

پیتر وندن هوت، اقتصاددان ارشد حوزه یورو در مرکز آی‌ان‌جی در بروکسل، می‌گوید: «با توجه به اینکه تنش‌های ژئوپلیتیکی تا به امروز فروکش نکرده اند، احتمال کمی وجود دارد که آهنگ رشد اقتصادی در نیمه دوم امسال تسریع شود. با این وجود احتمالا بانک مرکزی تا پایان سال به سیاست‌های فعلی خود ادامه خواهد داد و تصمیمات بزرگ درمورد اقدامات نامتعارف به سال ۲۰۱۵ موکول خواهد شد.» این در شرایطی است که اقتصاد آلمان که سال گذشته حوزه یورو را از طولانی‌ترین رکود خود خارج کرد، در فصل دوم امسال ۲/۰درصد کوچک شده است. این نخستین کوچک شدن اقتصاد آلمان از آغاز سال ۲۰۱۳ تاکنون به شمار می‌رود. به گزارش دفتر آمار آلمان این مساله به دلیل ضعف در تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری بوده است.

فرانسه کمی بهتر از آلمان عمل کرده است. تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل دوم برای دومین فصل متوالی رشد نکرد. این مساله موجب شد دولت سرانجام با واقعیت مواجه شود و اعلام کند در سال جاری به هدف کاهش کسری بودجه خود نخواهد رسید و پیش‌بینی رشد یک درصدی را برای امسال به ۵/۰درصد کاهش دهد. از سوی دیگر، ایتالیا، سومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو، در فصل دوم برای سومین‌بار از سال ۲۰۰۸ تاکنون دچار رکود شد. اقتصاد این کشور در فصل دوم ۲/۰درصد کوچک شده است.

خارج از حوزه یورو، اقتصاد بریتانیا در فصل دوم به رشد قوی خود ادامه داد و نرخ رشد سالانه این کشور به ۲/۳درصد رسید که بهترین عملکرد طی بیش از ۶ سال گذشته است. براساس آمار رسمی که دیروز، جمعه، منتشر شد، تولید ناخالص داخلی بریتانیا در فصل دوم ۸/۰درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که بحران اوکراین بر اقتصادهای اروپای شرقی تاثیر منفی گذاشته است. در فصل دوم، رشد اقتصادی جمهوری چک به‌طور غیرمنتظره متوقف شد و اقتصاد رومانی یک درصد کوچک شد. رشد اقتصادی لهستان هم از ۱/۱درصد به ۶/۰درصد کند شد. رشد اقتصادی مجارستان از ۱/۱درصد به ۸/۰درصد رسید.