گروه بین‌الملل: سربازان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بار دیگر بر سر قره‌باغ کوهستانی به سوی هم آتش گشودند. این درگیری چندین کشته بر جای گذاشت. به گزارش دویچه‌وله، دو کشور یکدیگر را به اقدامات جاسوسی در مناطق مرزی متهم می‌کنند. وزارتخانه‌های‌ دفاع دو کشور آذربایجان و ارمنستان هر یک طی بیانیه‌ای درگیری میان نیروهای دو کشور را تایید کرده‌اند. آنها اما درباره شمار قربانیان این کشمکش ارقام متفاوتی ارائه کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه هم در این‌باره گزارش داد که دو کشور بر سر منطقه مرزی ناگورنی قره باغ مدت‌ها است که با یکدیگر درگیری دارند و خشونت‌های پراکنده در منطقه میان دو طرف رخ داده است. این درگیری نیز نمایانگر افزایش تنش‌ها میان دو کشور است. به‌طوری که یکی از کارشناسان برجسته نظامی جمهوری آذربایجان می‌گوید: باکو از سال ۱۹۹۴ تاکنون چنین تلفاتی را تجربه نکرده است. جمهوری آذربایجان اما می‌گوید که طرف ارمنستان نیز تلفاتی داشته اما به ذکر جزئیات نپرداخته است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این راستا اعلام کرد که یک گروه کماندویی از جاسوسان کشور ارمنستان بامداد روزجمعه سعی کردند خود را به مناطق زیر کنترل آذربایجان برسانند. در بیانیه‌ این وزارتخانه همچنین آمده است که در پی تیراندازی ماموران مرزی به این گروه کماندویی ارمنستانی، آنها مجبور به عقب‌نشینی شدند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که در پی این درگیری مرزی، چندین نفر از نیروهای دو طرف کشته شدند. درگیری مرزی خونین میان دو کشور در شرایطی رخ داده است که روز پنج‌شنبه نیز در پی درگیری مرزی دو سرباز کشته شده بودند. خبرگزاری جمهوری آذربایجان (APA) که نزدیک به دولت این کشور است، اعلام کرد که در جریان درگیری ۸ سرباز آذربایجانی کشته شده‌اند. هنوز آماری رسمی از شمار کشته‌شدگان و زخمیان این درگیری اعلام نشده است. این در شرایطی است که یکی از مقام‌های ارشد ارتش ارمنستان به‌گونه‌ای دیگر این درگیری را توصیف کرد و گفت: گروه‌های خرابکار جمهوری آذربایجان تلاش کردند به داخل کشور نفوذ کنند و نیروهای ارمنستان ۱۴ تن از آنها را از پای درآوردند. همچنین مقام‌ها در قره باغ نیز اعلام کردند، در جریان این درگیری‌ها دو سرباز ارمنستان کشته شدند. با وجود چندین سال مذاکره از زمان آتش بس ۱۹۹۴، دو طرف هنوز معاهده صلحی امضا نکرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی نیز اعلام کردند، واشنگتن نگران افزایش خشونت‌ها در منطقه است و از دو طرف خواسته است تا دست به اقدامی فوری برای کاهش این تنش‌ها بزنند و به آتش‌بس احترام بگذارند. ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اما در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ راه‌حل نظامی برای این بحران وجود ندارد. انتقام گیری و خشونت‌های بیشتر راه را برای دستیابی به سازش صلح‌آمیز دشوارتر می‌کند. مقام‌های واشنگتن آماده کمک به اقدامات در پایان بخشیدن به این درگیری‌ها و سازشی پایدار هستند.

اووه هالباخ، کارشناس مسائل قفقاز در بنیاد علم و سیاست برلین، که در حوزه‌ مسائل قفقاز فعالیت می‌کند، در تفسیری همسو خواستار برخورد فعال جامعه جهانی برای حل معضل قره‌باغ کوهستانی شده است. او می‌گوید: «تجربه‌ گرجستان به ما می‌آموزد که جامعه‌ جهانی در اختلافات قره‌باغ کوهستانی باید فعال‌تر عمل کند و مانع درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شود.» هم‌زمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی فوری «لیلا یونس»، فعال حقوق بشری و همسرش و همچنین لغو اتهامات وارد شده علیه آنها شد. به گزارش «ایسنا»، مقامات جمهوری آذربایجان لیلا یونس، فعال برجسته حقوق بشر را به خیانت و همکاری با آژانس‌های جاسوسی ارمنستان متهم کرده‌اند و آمریکا و گروه‌های حقوق بشر به شدت نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده‌اند.

دفتر دادستان کل جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای گفت: مشخص شده است که لیلا یونس و عارف یونس، همسر او در سال ۲۰۰۲ میلادی رئوف میرقدیرف، خبرنگار را برای جاسوسی آموزش داده‌اند و از آن زمان تاکنون چندین بار سفرش به ارمنستان را ترتیب داده‌اند. دفتر دادستان کل جمهوری آذربایجان در این بیانیه مدعی شده است که عارف یونس، تحلیل‌گر سیاسی مستقل چندین بار به این سفرها پیوسته و در آنجا با مقام‌های اطلاعاتی ارمنستان دیدار کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است، میرقدیرف که در آوریل سال جاری میلادی دستگیر و به خیانت متهم شده است به لیلا و عارف یونس در رساندن عکس‌هایی از نقشه‌هایی که محل یگان‌های نظامی، فرودگاه‌های نظامی و دیگر سایت‌های استراتژیک را نشان می‌دادند به مقام‌های اطلاعاتی ارمنستان کمک کرده است. وکیل لیلا یونس گفت: موکل ۵۷ ساله‌اش در روز چهارشنبه به خیانت، فرار مالیاتی، تخلفات متعدد و جعل اسناد و مدارک متهم شده است. شوهر ۵۹ ساله لیلا یونس نیز به خیانت و تخلف متهم شده است. لیلا یونس، منتقد شدیداللحن سوابق حقوق بشری جمهوری آذربایجان، رئیس یکی از گروه‌های حقوق بشری جمهوری آذربایجان موسوم به «موسسه صلح و دموکراسی» در باکو است.سازمان ملل گفت: این اتهامات به شدت نگران‌کننده و بیانگر محدودیت‌های بیشتر بر فعالیت‌های صلح‌آمیز مدنی در جمهوری آذربایجان است. ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از باکو خواست تا محاکمه منصفانه برای آنها را تضمین کند و اجازه دهد آنها طبق تعهدات بین‌المللی حقوق بشر آزادانه دیدگاه‌های خودشان را مطرح کنند.