اتحادیه اروپا در تدارک تحریم‌های جدید علیه روسیه

گروه بین‌الملل: سفیران اتحادیه اروپا برسر تحریم‌های تازه علیه روسیه به توافق رسیدند. تجهیزات جنگی، صنایع کلیدی و روابط بانکی با روسیه در کانون این تحریم‌ها قرار دارند. کمیسیون اتحادیه اروپا زمینه حقوقی تحریم‌های تازه را فراهم ‌می‌کند. به گزارش دویچه وله، مذاکرات سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه به نتیجه رسید. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا زمینه‌ وضع یک رشته تحریم‌های تازه علیه روسیه را آماده کرده‌اند. گام‌های بعدی از جانب کمیسیون اتحادیه اروپا و سران اتحادیه برداشته می‌شوند. کمیسیون، زمینه‌های حقوقی تحریم‌ها را آماده می‌کند، سپس بسته‌ پیشنهادی در نشست مشترک روسای کشورهای عضو اتحادیه تصویب می‌شود. البته هم وزیران خارجه اتحادیه اروپا می‌توانند رشته‌تحریم‌های تازه را تصویب کنند و هم سران اتحادیه این امکان را دارند که به طور کتبی موافقت خود را اعلام کنند. اما در هر دو صورت، جدیت تحریم‌ها زیر سوال خواهد رفت. به همین دلیل کارشناسان معتقدند که در آینده نزدیک سران اتحادیه برای این منظور گرد هم خواهند آمد. سخنگوی کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست سفیران اتحادیه در روز جمعه گفت: «مسیر مشخص است، اما هنوز به مقصد نرسیده‌ایم.» قرار است در نشست بعدی سفیران اتحادیه اروپا که سه‌شنبه آینده برگزار خواهد شد، جزئیات رشته‌ تحریم‌های تازه مشخص شود.

اهداف اصلی تحریم‌ها

تحریم‌های تازه، در صورت تصویب، بیش از هر چیز صادرات تجهیزات جنگی، صنایع کلیدی به‌ویژه در زمینه تولید انرژی و نیز روابط بانکی با روسیه را هدف قرار می‌دهند. علاوه بر این، صادرات تولیداتی که می‌توانند هم مصرف نظامی و هم غیرنظامی داشته باشند به روسیه ممنوع خواهد شد. البته ممنوعیت صادرات تجهیزات جنگی، شامل قرارداد‌هایی نمی‌شود که پیش از تصویب تحریم‌های تازه به‌ امضا رسیده باشند. فرانسه یکی از مخالفان سرسخت تحریم‌های تازه علیه روسیه بود. این کشور قرار است دو ناو جنگی به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو به روسیه صادر کند. یکی از این دو کشتی آماده و در ماه اکتبر به روسیه تحویل داده می‌شود. کشتی دوم هنوز در مراحل اولیه ساخت است. روزنامه «فایننشال تایمز» پیش‌تر گزارش داده بود که کشورهای غربی قصد دارند از دسترسی شرکت‌های روسی به بازارهای مالی اروپا جلوگیری کنند. بر اساس این گزارش، هدف اصلی تحریم‌های مالی از جانب اتحادیه اروپا بانک‌هایی خواهند بود که دست کم ۵۰ درصد سهام آنها به دولت روسیه تعلق دارد. تا پیش از سقوط هواپیمای مسافربری در شرق اوکراین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رابطه با تحریم روسیه اتفاق‌نظر نداشتند. شماری از این کشورها در زمینه صنعت و انرژی روابط تنگاتنگی با روسیه دارند و مایل به تیرگی روابط خود نبودند. اما پس از سقوط هواپیما و کشته ‌شدن ۲۹۸ سرنشین آن، وضع تغییر کرد.

آمریکا روسیه را در این فاجعه سهیم می‌داند و خواهان برخورد جدی اروپا با این کشور شده است. هم‌پیمانان ایالات متحده نیز اکنون برای تنبیه روسیه و واداشتن این کشور به قطع کمک‌های مالی و نظامی خود به جدایی‌طلبان اوکراین آمادگی بیشتری از خود نشان می‌دهند. روز چهارشنبه (۲۳ ژوئیه) آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواستار تشدید تحریم‌های اقتصادی این اتحادیه علیه مسکو شده بود. گئورگ اشترایتر، معاون سخنگوی دولت آلمان به خبرنگاران گفت: «دلیل اصرار صدراعظم آلمان برای اعمال تحریم‌های اقتصادی فوری علیه روسیه این است که مسکو هیچ علاقه‌ای به توضیح دلایل سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی نشان نمی‌دهد.» در همین شرایط آمریکا هشدار داده است که روسیه به‌زودی سامانه موشکی قدرتمندی را دراختیار جدایی‌طلبان شرق اوکراین قرار خواهد داد. مقام‌های آمریکایی خواهان تحریم بیشتر روسیه شدند. آنها می‌گویند مدارکی دارند حاکی از اینکه روسیه قصد دارد به‌زودی موشک‌اندازهای سنگین‌تر و قوی‌تری به جدایی‌طلبان شرق اوکراین تحویل دهد. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا روز جمعه با اعلام اینکه انتقال توپخانه سنگین روسیه به خاک اوکراین قریب‌الوقوع است، تاکید کرد که روسیه در حال تشدید اقدام نظامی در اوکراین است. استیو وارن سخنگوی پنتاگون گفت شواهدی مبنی بر نزدیک‌ترشدن سامانه‌های موشکی قدرتمند روسیه به مرزهای اوکراین وجود دارد و این تجهیزات جنگی احتمالا در اختیار جدایی‌طلبان حامی روسیه قرار می‌گیرد.

استقرار سربازان روسی در مرزهای اوکراین

ازسوی دیگر داگلاس لوته نماینده آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز روز جمعه خبر داد که روسیه ۱۵ هزار سرباز را در مرز خود با اوکراین مستقر کرده است. روسیه اظهارات جدید مقام‌های آمریکایی را درباره مداخله‌اش در مناقشه اوکراین تکذیب و آن را جنگ روانی توصیف کرده است. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه در این‌باره گفته می‌شود که آمریکا برای ادعای خود سند و مدرکی ارائه نکرده است. ژنرال ویکتور پوسنیخر مقام بلندپایه نظامی ارتش روسیه در تلویزیون دولتی این کشور ارتش اوکراین را متهم کرد که از بمب‌های ممنوعه فسفری استفاده کرده است. این مقام نظامی فهرستی از مناطقی را ارائه کرد که به ادعای او در آنجا از بمب‌های فسفری ممنوعه استفاده شده است.

تشدید بحران در پی سقوط هواپیمای مالزیایی

سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین با ۲۹۸ سرنشین موجب تشدید فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا بر روسیه شد. این کشورها جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه را عامل اصلی این فاجعه می‌دانند. تا پیش از سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رابطه با تحریم روسیه اتفاق‌نظر نداشتند. شماری از این کشورها درزمینه صنعت و انرژی روابط تنگاتنگی با روسیه دارند و مایل به تیرگی روابط خود نبودند، اما پس از سقوط هواپیما و کشته‌شدن ۲۹۸ سرنشین آن، وضع تغییر کرد. آمریکا روسیه را در این فاجعه سهیم می‌داند و خواهان برخورد جدی اروپا با این کشور شده است. هم‌پیمانان ایالات متحده نیز اکنون برای تنبیه روسیه و واداشتن این کشور به قطع کمک‌های مالی و نظامی خود به جدایی‌طلبان اوکراین آمادگی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

سومین افزایش نرخ بهره طی یک سال

بانک مرکزی روسیه در پایان نشست ماهانه روز جمعه خود در اقدامی غیرمنتظره نرخ بهره بانکی را از ۵/۷ به ۸ درصد افزایش داد. این تصمیم بلافاصله موجب افزایش ۱۴/۰ درصدی ارزش روبل واحد پولی روسیه در برابر دلار آمریکا شد. خطر افزایش نرخ تورم در روسیه به‌ویژه پس از آغاز بحران اوکراین و تحولات بعد از آن سیاست‌گذاران بانک مرکزی را بر آن داشته تا نرخ بهره را افزایش دهند. بانک مرکزی روسیه با اتخاذ سیاست مهار نرخ تورم انتظار دارد این نرخ تا آخر سال ۲۰۱۴ از ۸/۷ درصد به ۵/۶ درصد کاهش یابد. مقابله با تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی پس از بحران اوکراین از دیگر دلایل اتخاذ سیاست سختگیرانه بانک مرکزی است. این در شرایطی است که صندوق بین‌المللی پول در گزارشی با تجدیدنظر در پیش‌بینی‌های قبلی، رشد اقتصادی روسیه را در سال ۲۰۱۴، ۲/۰ درصد ارزیابی کرده است. این نرخ برای سال ۲۰۱۵ یک درصد پیش‌بینی شده است. پیش‌بینی می‌شود تحریم‌های جدید اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه به‌ویژه برضد بانک‌های این کشور از هفته آینده اعمال شود. این موضوع اثر مستقیمی روی ارزش سهام در بازار بورس مسکو داشته است. شاخص سهام در این بازار در پایان کار روز جمعه، ۷۱/۱ درصد افت داشته است.