الگوی نوین آمریکایی برای رابطه با چین

شادی آذری: پنجمین نشست سالانه مقامات آمریکا و چین با عنوان «گفت‌وگوهای استراتژیک و اقتصادی» دیروز در پکن آغاز شد. در بیانیه اوباما به مناسبت نشست مشترک گفت‌وگوهای استراتژیک و اقتصادی آمریکا و چین مطرح شد

«الگوی نوین» آمریکایی در برابر چین

دیروز در مراسم افتتاحیه این نشست که انتظار می‌رود در آن موضوعاتی چون امنیت سایبری، مناقشات دریایی، نرخ ارز چین و یک معاهده برای سرمایه‌گذاری مطرح شود، رهبران چین و آمریکا بر مدیریت اختلاف‌های موجود بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کارشناسان بر این باورند که این نشست دو روزه فرصتی را در اختیار دو غول اقتصاد جهان قرار خواهد داد تا پس از چند ماه تنش بر سر موضوعات مختلف، آبی بر آتش اختلافات فی‌مابین بریزند. در این نشست مشترک، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده و جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، ریاست هیات آمریکایی و وانگ یانگ، معاون نخست‌وزیر چین و یانگ جیه چی، دیپلمات ارشد چینی، ریاست طرف چینی را بر عهده دارند.

شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین همزمان با افتتاح این نشست گفته است که همکاری چین و آمریکا برای جامعه جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی در پیام خود به مناسبت افتتاحیه این نشست گفت: « بی‌شک تقابل چین و آمریکا هم برای دو کشور و هم برای جهان فاجعه بار خواهد بود.» رئیس‌جمهوری چین افزود: «ما باید احترام متقابل را حفظ کنیم و رفتاری بر پایه برابری را در روابط با یکدیگر در پیش گیریم و به تمامیت و یکپارچگی ارضی یکدیگر و انتخاب مسیر توسعه مان احترام بگذاریم.» سخنان وی اشاره‌ای بود به تنش‌های به‌وجود آمده بین چین و برخی از کشورهای حوزه دریای جنوبی چین و تنش‌های آن با ژاپن در دریای شرق چین و اتهاماتی که آمریکا به چین در مورد هک کردن و جاسوسی اینترنتی وارد ساخته است و طی ماه‌های اخیر موجب بروز تنش‌هایی در دوسوی اقیانوس آرام شده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای که همزمان با آغاز این گفت‌وگوها صادر شد، گفت که ایالات متحده مصمم است تا «الگویی نوین» را در روابط خود با چین پی ریزی کند که بر پایه همکاری و مدیریت سازنده تفاوت‌های بین دو کشور باشد. وی افزود: «ایالات متحده از چین باثبات، در آرامش و سعادتمند استقبال می‌کند.» اوباما در سخنانش گفت:« ما همچنان می‌خواهیم اطمینان داشته باشیم که همکاری، تعریف کننده همه عرصه‌های روابط ما خواهد بود.» به‌رغم در‌هم‌پیچیدگی روابط نزدیک تجاری دو کشور و تجارت دوسویه آنها که ارزشی بالغ بر بیش از نیم تریلیون دلار در سال دارد، پکن و واشنگتن هنوز اختلافات عمیقی در همه زمینه‌ها از مسائل مربوط به حقوق بشر گرفته تا ارزش پول چین، یوآن، دارند. واشنگتن فشاری را بر چین آغاز کرده است تا به سمت نرخ ارز بازاری پیش برود.لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در مراسم افتتاحیه این نشست گفت: «ما از تلاش‌های چین در زمینه افزایش نقش بازار در اقتصاد و تکیه بیشتر بر مصرف خانوارها برای افزایش رشد اقتصادی، حمایت می‌کنیم. حرکت به سمت نرخ ارزی که برگرفته از بازار باشد، گامی حیاتی محسوب می‌شود.» منقدان می‌گویند چین به‌طور مصنوعی ارزش پول خود را پایین نگه‌داشته است تا از صادرات خود حمایت کند، اتهامی که چین همواره آن را تکذیب کرده است. وانگ یانگ، معاون نخست‌وزیر چین نیز گفت که کشورش اصلاحات نرخ ارز را تسریع خواهد کرد؛ اما افزود که چین نیاز دارد تا سرعتی مناسب در را زمینه اصلاحات مالی در پیش بگیرد. وی افزود:«اگر اصلاحات بیش از حد سریع پیش روند، از جزئیات غافل خواهیم ماند و این موجب بروز اشتباهاتی مهلک در اصلاحات چین خواهد شد. اگر بیش از حد کند پیش برویم هم فرآیند اصلاحات تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و هم ایالات متحده بر چین فشار وارد خواهد ساخت.» شی‌در آغاز این نشست گفته است که هر دو کشور باید همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم تقویت کنند و مذاکرات در مورد یک معاهده تجاری را که منجر به امضای توافق‌نامه تجاری شود، تسریع نمایند. آمریکا امیدوار است این معاهده بتواند راه را برای افزایش فعالیت شرکت‌های آمریکایی در بازار چین هموار سازد. گفته می‌شود در این اجلاس قرار است کری در مورد «رفتار مشکل ساز» چین در مورد دریای جنوب این کشور صحبت کند.

الگوی نوین آمریکایی برای رابطه با چین