گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که قصد ندارد در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در ماه اوت نامزد شود. به گزارش «ایسنا»، «عبدالله گل»، رئیس‌جمهوری ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: «من نامزد نخواهم شد و این مساله را با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه پیش از ۳۰ مارس در میان گذاشتم. دوران ریاست‌جمهوری من در ۲۸ اوت به پایان می‌رسد.»

اظهارات وی دو روز پیش از اینکه حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه نامزد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کند مطرح شد. گمان می‌رود که اردوغان نامزد این پست شود. قرار است حزب حاکم ترکیه نامزد ریاست‌جمهوری رسمی خود را امروز سه‌شنبه به پارلمان ترکیه معرفی کند.

احزاب سیاسی ترکیه کمپین‌های خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی تشدید کرده‌اند و مقامات در تلاشند تا از جنجال‌هایی که پیشتر در جریان انتخابات محلی در ماه مارس رخ داد، بپرهیزند.

دو حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه در پارلمان، حزب مردم جمهوری‌خواه و حزب جنبش ناسیونالیست به‌طور رسمی «اکمل‌الدین احسان اوغلو»، دبیر کل پیشین سازمان همکاری‌های اسلامی را به عنوان نامزد مشترک خود معرفی کرده‌اند.

طبق دستور کار هیات عالی انتخابات ترکیه احزاب سیاسی ترکیه می‌توانند نامزدهای رسمی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی از امروز تا روز پنج‌شنبه اعلام کنند.

دوران کمپین انتخابات نیز از ۱۱ ژوئیه آغاز خواهد شد و دور اول انتخابات ۱۰ اوت برگزار می‌شود و چنانچه لازم باشد دور دوم انتخابات در ۲۴ اوت برگزار می‌شود. این برای نخستین بار است که انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور برگزار می‌شود و قرار است بر این اساس مردم ترکیه بین نامزدهای احتمالی یک نفر را به چانکایا بفرستند.

بنا به گفته کارشناسان اردوغان در صورت انتخاب و راهیابی به کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه وی قصد دارد سیستم پارلمانی این کشور را به جمهوری تغییر دهد. قانون فعلی نقش چندانی برای رئیس‌جمهوری قائل نیست و تنها می‌تواند قوانینی را که به تصویب مجلس رسیده است برای اجرایی شدن امضا کند.

تعیین دولت در این کشور بر عهده نخست‌وزیر است و از ۱۱ سال پیش تاکنون نیز، نخست‌وزیر این کشور اردوغان است که در این اواخر با مخالفت برخی گروه‌ها رو به رو شده است. در این ارتباط گفته می‌شود اردوغان و حزب او همچنان زیر سایه سنگین اختلاس‌هایی است که چندین ماه پیش کشف شد و در پی آن چندین وزیر کابینه اردوغان مجبور به استعفا شدند.

همچنین نخست‌وزیر فعلی ترکیه برای انتخاب شدن با سکولارهایی روبه‌رو است که این‌بار برای شکست دادن وی راه ائتلاف را برگزیده‌اند و احسان‌اوغلو را که فردی مذهبی است برای مقابله با وی به میدان رقابت‌ها فرستاده‌اند. احسان‌اوغلو، جزو مذهبی‌های میانه‌رو است که می‌تواند تا حدودی آرای مذهبی‌های این کشور را از آن خود کند. با وجود این حزب عدالت و توسعه رای سنتی خود را دارد و در انتخابات محلی نیز با پیروزی حزب حاکم این موضوع نشان داده شد.