کری: کردها به دولت عراق یاری برسانند

گروه بین‌الملل: هر چند که از سفر جان‌کری به بغداد اطلاعات چندانی منتشر نشده است، اما بیشتر سایت‌ها گمانه‌زنی‌های خود را بر این امر استوار کردند که جان‌کری از مالکی خواسته است دولتی تاسیس کند که همه گروه‌های عراقی در آن مشارکت داشته باشند. این در شرایطی است که برخی اعتقاد دارند که حضور کری در بحبوحه بحران عراق، به‌نوعی توانسته است حمایت تلویحی واشنگتن از بغداد را نشان دهد. با این وجود سی‌ان‌ان مدعی شد حضور کری در عراق و تاکید وی بر حضور بیشتر کردها در تاسیس دولت جدید ممکن است اختلافات بغداد و کردها را بیشتر کند. در این راستا اما بارزانی رئیس اقلیم کردستان هم حرف‌های متفاوتی زده که ممکن است با تاسیس دولتی که فراگیر باشد فاصله داشته باشد. در این راستا، رئیس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه دولت مرکزی این کشور کنترل همه چیز را از دست داده است، گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که کردها آینده خود را مشخص کنند. به گزارش «ایسنا»، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرد: امکان ندارد اوضاع عراق به همین منوال پیش برود. ما از منطقه کردستان علیه هرگونه تجاوز و تهدیدی دفاع خواهیم کرد. وی افزود: عراق در فروپاشی آشکاری به سر می‌برد و دولت مرکزی سلطه خود بر همه چیز را از دست داده است. بارزانی گفت: فروپاشی عراق به خاطر ما نیست، بلکه دیگران سبب این فروپاشی هستند. در حال حاضر زمان آن فرا رسیده است که کردها، هویت و نقشه آینده خود را مشخص کنند.

وی ادامه داد: استقلال برای کردها یک رویا نیست و با وجود اینکه کردستان دو دهه است به‌صورت مستقل اداره می‌شود اما کردها هیچ‌گاه به تمایلشان برای تحقق استقلال اشاره‌ای نکرده‌اند. رئیس منطقه کردستان تصریح کرد: ما در حال حاضر عراق جدیدی را می‌بینیم که با عراق روزها و هفته‌های پیش فرق می‌کند. حوادث اخیر عراق نشان داد که ملت کرد باید در حال حاضر فرصت را غنیمت بشمارند و آینده خود را مشخص کنند.

وی گفت: ما موضوع استقلال کردستان را در گفت‌وگو با جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا که به عراق سفر کرده است مطرح می‌کنیم. بارزانی تاکید کرد: آشتی ممکن است در داخل کشور صورت بگیرد اما به شرط تفاهم میان اهل تسنن و تشیع و وجود تضمینی برای مشارکت واقعی در قدرت. وی تصریح کرد: اوضاع عراق بسیار پیچیده است و کسی که مسوول این اوضاع است باید کنار برود. وی در پاسخ به این سوال که آیا منظورش از این مسوول نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق است، گفت: مطمئنا، او رهبر ارتش است و ارتشی از طرفداران شخصی خود تشکیل داده است نه از طرفداران کشور، وی با قدرت و کشور بازی می‌کند و الان نتیجه آن را می‌بینیم. بارزانی ادامه داد: مالکی از ما نخواست علیه داعش بجنگیم، بلکه برعکس با درخواست ما برای ارائه کمک‌رسانی مخالفت کرد. وی گفت: من پیش از اینکه داعش کنترل برخی مناطق عراق را در دست بگیرد، نسبت به خطر و تهدید این گروه هشدار داده بودم. بارزانی تاکید کرد: همه آنچه اتفاق افتاده است فقط به خاطر داعش نیست، بلکه این گروه از ناخشنودی‌ها از مالکی استفاده کرد و به انجام اقدامات خود پرداخت. این در شرایطی است که سی‌ان‌ان در مطلبی تحلیلی ادعا کرد کردها در هرج و مرج عراق به‌دنبال پیشبرد برنامه‌های خود هستند. همزمان با این خبر صدور دومین محموله نفت از این اقلیم به دیگر کشورها باعث ناخرسندی دولت مالکی شده است. دولت بغداد اعتقاد دارد که هر نوع معامله نفتی اقلیم کردستان باید با جواز دولت مرکزی باشد. کردهای عراقی نیز می‌گویند که دولت بغداد بدهی‌های خود را در خصوص صادرات نفت این منطقه تسویه نکرده است. با این وجود روز گذشته جان‌کری از طرفین خواسته است پای مذاکره بنشینند و زودتر دولتی فراگیر تشکیل دهند. وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که واشنگتن متعهد است تا در راستای مبارزه با تروریسم از عراق حمایت جدی و مداوم داشته باشد. کری در این رابطه در جمع خبرنگاران در بغداد گفت: اکنون لحظه اتخاذ تصمیم برای رهبران عراق است. وی ادامه داد: عراق با تهدیدهایی اساسی مواجه است و رهبران این کشور باید به این تهدیدها توجه داشته باشند. او گفت که از مالکی و دیگر رهبران عراق خواسته است که یک دولت وحدت ملی با حضور تمام گروه‌ها تشکیل دهند. رویترز اما گزارش داد که کری در دیدار با بارزانی از رهبران اقلیم کردستان خواسته است از فروپاشی عراق جلوگیری کنند و دست به دست دولت مرکزی بدهند تا در تقابل شبه‌نظامیان سنی ایستادگی کنند. این در شرایطی است که برخی می‌گویند داعشی‌ها توانسته‌اند پالایشگاه بیجی را ازآن خود کنند. از روزی که داعش به موصل حمله‌ور شد، این گروه قصد داشت که پالایشگاه بیجی را تصرف کند. اسکای نیوز عربی اما می‌گوید که داعشی‌ها توانسته‌اند بخش اعظم این پالایشگاه را تصرف کنند و از کارکنان آن نیز خواسته‌اند به سر کار خود بازگردند. با این وجود برخی کارشناسان اعتقاد دارند که این پالایشگاه عملا یک برگه سوخته است که به دست این گروه تکفیری افتاده است. کارشناسان مسائل نفتی در این‌باره معتقدند که با پایان یافتن ذخایر نفت خام موجود در مخزن‌های پالایشگاه بیجی، شبه‌نظامیان داعش توانایی انتقال نفت خام به این پالایشگاه برای تصفیه را نخواهند داشت و عملا این پالایشگاه استفاده چندانی برای داعش و هم‌پیمانان آن ندارد.

کودکان سپر انسانی داعشی‌ها

همزمان با انتشار خبر بازخوردهای سفر کری به عراق، یک منبع در پلیس استان الانبار اعلام کرد که گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام از غیرنظامیان به‌ویژه کودکان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. این در شرایطی است که نیروهای دولتی عراق گذرگاه مرزی الولید در مرز سوریه و عراق و همچنین گذرگاه طریبیل در مرز با اردن را از داعشی‌ها پس گرفته‌اند. این منبع گفت: داعش با این اقدام استراتژی جدیدی را آغاز کرده است و تلاش می‌کند تا از محاصره نیروهای عراقی رهایی یابد.