گروه بین‌الملل: در شرایطی که جمعی از مصری‌ها برای اظهار شادی خود از ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی به خیابان‌ها آمدند، حامیان اخوان المسلمین با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با ریاست جمهوری السیسی اعلام کردند. این دو دستگی حتی در دو دوره‌ای انتخابات ریاست‌جمهوری که از زمان انقلاب مصر به این سو انجام شده است، در میان مردم این کشور دیده می‌شود. در دوره نخست زمانی که مرسی به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب به کاخ ریاست‌جمهوری راه یافت، مخالفان اخوان‌المسلمین انتخابات را تحریم کردند و به تازگی نیز در انتخابات این دوره حامیان اخوان، انتخابات را تحریم کرده‌اند و این انتخابات با مشارکت ۴۶ درصدی همراه شد. به گزارش «ایسنا»، مصری‌ها به خیابان‌ها و میدان‌ها آمدند تا به مناسبت ادای سوگند و تحلیف عبدالفتاح السیسی به عنوان رئیس‌جمهوری کشورشان شادی خود را نشان دهند.

مصری‌ها پرچم‌های کشورشان را در دست گرفتند و سرودهای ملی خواندند. هواپیماهای نیروهای مسلح مصر نیز در آسمان به پرواز درآمدند و عکس‌های السیسی و پرچم‌های مصر را برای مردم به بیرون پرتاب کردند و در مقابل، مردم شعارهایی در حمایت از ارتش سردادند.

مصری‌ها همچنین در میدان التحریر در قاهره از صبح روز یکشنبه تجمع کردند و عکس‌های السیسی و پرچم‌های مصر را در دست گرفتند. پس از اینکه رئیس‌جمهوری جدید برای تصدی ریاست‌جمهوری سوگند خورد، صدها تن شعارهای «السیسی رئیس‌جمهور من است»، «سیسی تو را دوست داریم» و «زنده باد مصر» سر دادند و زنان سرودهایی را خواندند. در مناطق دیگری در قاهره و همچنین در شهر اسکندریه و در الشرقیه، زادگاه محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر مراسمی پس از ادای سوگند السیسی برگزار شد.این در حالی است که «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا» در مصر که حامی محمد مرسی است، با بیان اینکه نتایج انتخابات ریاست جمهوری یا تحلیف عبدالفتاح السیسی به عنوان رئیس‌جمهوری مصر را به رسمیت نمی‌شناسد، به جامعه بین‌الملل نسبت به سرانجام «مشروعیت بخشیدن به کودتا» هشدار داد.

ائتلاف حمایت از مشروعیت در کنفرانس مطبوعاتی در شهر استانبول ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این امر قابل پیش‌بینی بود که کودتا در مصر با تحلیف «رهبر کودتای نظامی خونین» پایان یابد و این امر دور از ذهن مردم مصر نبود که السیسی هزاران تن را کشت و ده‌ها هزار تن را بازداشت کرد تا رئیس‌جمهوری کشور شود.

در این بیانیه آمده است: این انتخابات نمی‌تواند بیانگر اراده مردم مصر باشد، چرا که این انتخابات در فضای مملو از سرکوب آزادی‌ها و ممانعت از حق کاندیداتوری در انتخابات یا حق مشارکت در انتخابات برگزار شد. این ائتلاف از جامعه بین‌الملل خواست تا به این «کودتای نظامی» مشروعیت نبخشد، زیرا این اقدامات ارتش مصر را به وقوع کودتاهای بیشتر ترغیب می‌کند. همزمان با اینکه السیسی ادای سوگند کرد، در تعدادی از شهرها و روستاهای مصر تظاهراتی در مخالفت با ریاست جمهوری وی برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن عکس‌های محمد مرسی را به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی کشور در دست گرفتند.

در شهر حلوان در قاهره نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد، ائتلاف حمایت از مشروعیت در چندین منطقه در اسکندریه تظاهراتی را بر پا کرد که شرکت‌کنندگان در آن «اقدام نظام کودتا برای به سرقت بردن اراده مردم » را محکوم کردند. چندین تظاهرات در استان‌های کفر شیخ، الشرقیه و الفیوم برگزار شد و «جنبش جوانان ضد کودتا» نیز زنجیره‌های انسانی در المنوفیه برگزار کرد.

در این راستا تظاهراتی نیز در دانشگاه الزقازیق برگزار شد و دانشجویان در جریان این تظاهرات شعارهایی در مخالفت با «حکومت نظامی» سر دادند.

عبدالفتاح السیسی روز گذشته در میان تدابیر بی‌سابقه‌ امنیتی، در مقابل دادگاه قانون اساسی کشورش به عنوان رئیس‌جمهوری جدید مصر سوگند یاد کرد و پس از ادای سوگند، وارد کاخ ریاست جمهوری مصر شد و سند تحویل قدرت را امضا کرد. دولت موقت تا روز دوشنبه زمام امور را به دست داشت و قرار بود که این دولت استعفا کند که السیسی با استعفای دولت موافقت نکرد و ادامه همکاری نخست وزیر این کشور را خواستار شد.

در این شرایط اما روز گذشته السیسی در حاشیه مراسم تحلیف خودش، با مقامات عرب که حامی اصلی وی هستند دیدار و گفت‌وگو کرد. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر مذاکراتی با سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان داشت که در جریان این مذاکرات چشم‌اندازهای همکاری میان دو کشور دوست و برادر و راه‌های تحکیم این روابط در عرصه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

السیسی همچنین مذاکراتی با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی داشت که در خصوص همکاری‌ها میان امارات و مصر و راه‌های تقویت این همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف گفت‌وگو کردند. محمد بن زاید آل نهیان اظهار کرد که امارات به مصر وفادار خواهد بود و پشتیبان محکمی برای قاهره خواهد ماند. رئیس‌جمهوری جدید مصر همچنین با عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار و در خصوص راه‌های تحکیم روابط میان دو کشور دوست و برادر در عرصه‌های مختلف گفت‌وگو کرد.