بازنشستگی از پادشاهی

گروه بین‌الملل: فساد اقتصادی دو ساله‌ای که دامنگیر خاندان سلطنتی اسپانیا شده بود در نهایت پادشاه این کشور را مجبور کرد تاج را از سر خود بردارد و آن را به فرزند خودش هبه کند. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، پادشاه اسپانیا از تاج و تخت به نفع ولیعهد این کشور کناره‌گیری می‌کند. ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرد: خوان کارلوس، پادشاه ۷۶ ساله اسپانیا به نفع پسرش فیلیپ کناره‌گیری می‌کند.

راخوی گفت: پادشاه اسپانیا به من اطلاع داد که تمایل دارد تاج و تخت را واگذار کند و این روند به‌زودی آغاز می‌شود.

با این حال راخوی از اعلام زمان دقیق کناره‌گیری کارلوس خودداری کرد زیرا دولت اسپانیا باید قانونی را تصویب کند که مکانیسم حقوقی برای واگذاری قدرت به فیلیپ ۴۶ ساله فراهم شود.

کناره‌گیری پادشاه اسپانیا به ۳۹ سال سلطنت وی که با یکسری رسوایی‌ها همراه بوده است، خاتمه می‌دهد. کارلوس ۷۶ ساله که زمانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود، به گذار اسپانیا به دموکراسی در دهه ۷۰ پس از دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو کمک بسیار زیادی کرد اما طی سال‌های اخیر به‌دلیل رسوایی‌های فساد مالی و برخی اشتباهات حمایت‌های مردمی را از دست داد. در حال حاضر پرنسس کریستینا، دختر وی، همسر و دامادش در یک پرونده فساد تحت بازجویی قرار دارند.

راخوی گفت: پادشاه که سلامتی‌اش با مشکل روبه‌رو شده است، طی سال‌های اخیر چند عمل جراحی داشته و کناره‌گیری‌اش به دلایل شخصی است. با این وجود این خبر روز گذشته در رسانه‌های مکتوب و اینترنتی به سرعت سرسام آوری منتشر شد و بیشتر گمانه‌زنی‌ها نیز حکایت از این داشت که خوان کارلوس تحت فشار رسانه‌های اسپانیایی در خصوص فساد در خاندانش کناره‌گیری کرده است. روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز در این‌باره نوشت که پادشاه اسپانیا اریکه پادشاهی را به فرزندش واگذار می‌کند.

این روزنامه نیز در تحلیل اینکه چرا وی مجبور به کناره‌گیری شده است، همداستان با بیشتر رسانه‌ها، آن را مربوط به فساد اقتصادی در خاندان کارلوس اعلام می‌کند و می‌نویسد: پس از نزدیک به ۴۰ سال سلطنت، در نهایت پادشاه اسپانیا مجبور به کناره‌گیری شد. در شرایطی که پیش‌تر اعلام شد که وی به‌دلیل بیماری مجبور به کناره‌گیری از سلطنت شده، اما به نظر می‌رسد که فساد فراگیر اقتصادی به‌خصوص توسط داماد و دختر وی باعث شده است که خوان کارلوس در نامه‌ای کوتاه به نخست‌وزیری این کشور اعلام کند که قصد کنار رفتن از سلطنت را دارد و از وی نیز خواسته‌ است فرآیند اداری این موضوع را پیگیری کند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد که کارلوس به‌رغم اینکه قصد کناره‌گیری از سلطنت را دارد اما برای اسپانیایی‌ها یادآور روز‌های خوشی است. به گفته گزارشگر این روزنامه، وی نقش مهمی در آرام کردن باسک داشته و تاثیر مستقیم در برقراری ثبات در این منطقه جدایی طلب داشته است. اما روند صعودی محبوبیت وی از سال ۲۰۱۲ معکوس شد و پس از انتشار خبر رسوایی مالی در خاندان کارلوس برخی از حرکات وی نیز در کاهش محبوبیتش تاثیر بسزایی داشته است. وی در شرایطی که کشورش در این سال به دنبال جلب حمایت مالی از اروپا بود برای شکار فیل به بوتسوانا سفر کرد که این موضوع به شدت باعث انتقاد از او شد. همزمانی این موضوع با آشکار شدن رسوایی مالی همسر، دختر و دامادش موقعیت کارلوس را افزون بر گذشته متزلزل کرد.

این در شرایطی است که وی از این دست حرکات کم نداشته است و همپای چاوز، رئیس‌جمهوری سابق ونزوئلا و اون، رهبر کره‌شمالی خوراک خبری برای رسانه‌ها فراهم می‌کرده است. در سال ۲۰۰۷، زمانی که نخست‌وزیر اسپانیا در سازمان ملل در حال سخنرانی بود، چاوز، رئیس‌جمهوری سابق ونزوئلا بلند بلند در حال صحبت کردن بود. همین عمل وی با واکنش خوان کارلوس مواجه می‌شود و در صحن سازمان ملل رو به رئیس‌جمهوری سابق ونزوئلا می‌گوید: «چرا تو خفه نمی‌شوی؟»

به نوشته بلومبرگ این موضوع تا یک ماه سوژه خبری رسانه‌ها بوده است که در نهایت کارلوس برای دلجویی از چاوز یک تی‌شرت به وی هدیه می‌دهد. این حوادث اما در کنار سایر معضلات اسپانیا، کارلوس را مجبور به کناره‌گیری کرده است. در شرایطی که دولت اسپانیا از نرخ بالای بیکاری رنج می‌برد و هنوز نتوانسته است تحرک لازم را به اقتصاد این کشور برگرداند، مادرید روز یکشنبه تصمیم گرفت که با اختصاص دادن یک بسته محرک اقتصادی به ارزش ۳/۶ میلیارد یورو به اشتغال‌زایی در این کشور کمک کند. به نوشته بلومبرگ ۲۷ درصد جمعیت این کشور در حال حاضر بیکار هستند و این کشور یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری را در بین کشورهای ناحیه یورو دارد.