بازی پوتین با کـارت چیـن

گروه بین‌الملل: در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به چین، دیروز، چهارشنبه، شرکت دولتی گازپروم روسیه توافق‌نامه‌ای را که ماه‌ها مذاکره بر سر آن ادامه یافته بود، با چین امضا کرد. همزمان با امضای توافق گازی 400 میلیارد دلاری روسیه با چین روی داد

چرخش استراتژیک روسیه به سمت شرق

به گزارش رویترز، گرچه در مورد این توافق اشاره‌ای رسمی به جزئیات قیمت‌ها نشده است، اما بر اساس آن قرار است سالانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق خط لوله‌ای که بین دو کشور کشیده می‌شود، به چین منتقل شود. این حجم گاز یک‌چهارم نیاز کنونی چین را تامین می‌کند. منابع غیررسمی ارزش این قرارداد را بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. مدت این قرارداد ۳۰ ساله است. این اولین سفر پوتین به چین از زمان به قدرت رسیدن شی جین‌پینگ است.

پوتین به شینهوا، خبرگزاری رسمی چین گفته است که توسعه همکاری‌های روسیه با چین، اولویت دیپلماتیک کشورش است. او چین را دوستی معتمد و شریک اصلی تجارت خارجی روسیه خوانده است. به اعتقاد ناظران، کرملین با امضای قراردادهای اقتصادی با چین این پیام را به غرب می‌دهد که به‌دنبال متحدان تازه است. گفته می‌شود روسیه تلاش می‌کند با امضای قرارداد صادرات گاز به چین، خود را از قید وابستگی به بازار اروپا تا حدی برهاند. چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه است و حجم روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۳ به ۹۰ میلیارد دلار رسید و دو کشور درصدد هستند که آن را تا پایان دهه فعلی به ۲۰۰میلیارد دلار برسانند.

امضای این قرارداد در شرایطی رخ داده است که روسیه به‌دلیل بحران اوکراین مورد تحریم غرب قرار گرفته است و از سوی دیگر آمریکا علیه ۱۲ مقام روس به خاطر «نقض حقوق بشر» تحریم اعمال کرد. از جمله این افراد، مقام‌هایی هستند که ادعا شد مانع از ارائه خدمات درمانی به وکیلی شده‌اند که پس از افشای فساد شدید در روسیه در زندان جان باخت. البته وزارت خزانه‌داری آمریکا که این اقدام را اعلام کرده، این تحریم‌ها را به رویارویی میان واشنگتن و مسکو درخصوص بحران اوکراین مربوط ندانسته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت در پی تحریم‌های روز سه‌شنبه اگر دارایی‌های آمریکا در اختیار این افراد بوده مسدود شده و آمریکایی‌ها از داد و ستد با این ۱۲ تن منع شده‌اند.

آمریکا از سال ۲۰۱۲ میلادی مقام‌های روسیه را به خاطر نقض حقوق بشر براساس قانونی که به اسم «سرگئی مگنیتسکی»، وکیل روسی نام گرفته، مورد تحریم قرار داده است. ادعا شده که مگنیتسکی تخلف مالیاتی را که مقام‌های روسی در آن دست داشتند فاش کرده بود. این فرد بعدا در زندان روسیه جان باخت.

وزارت امور خارجه آمریکا از آن تاریخ ۱۸ مقام روسیه را در فهرست تحریم‌های علنی قرار داده اما نام دیگر مقام‌های ارشد روسیه که مورد تحریم قرار گرفته‌اند به صورت علنی اعلام نشده است.

افرادی که روزسه‌شنبه مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند شامل پزشکان زندان، قاضی که نظارت دادگاه را پس از مرگ مگنیتسکی‌ به عهده داشت و بانکداری است که ادعا شده مغز متفکر توطئه‌ای بوده که مگنیتسکی آن را افشا کرده است.

از سوی دیگر، چین نیز همزمان با سفر پوتین به این کشور توسط آمریکا مورد اتهام قرار گرفته است که از شرکت‌های تجاری آمریکایی جاسوسی اینترنتی می‌کند. وزارت دادگستری آمریکا به این بهانه علیه پنج تن از مقامات نظامی چین اعلام جرم کرده است. چین نیز در اعتراض، سفیر آمریکا را فراخواند.

چین در هفته‌های اخیر شاهد اعتراضات روزافزونی در رابطه با مرزهای آبی خود نیز بوده است. خبرسازترین این اعتراضات مربوط به ناآرامی‌های هفته گذشته در ویتنام بوده است.

در چنین شرایطی شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین در چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در شانگهای خواستار ایجاد ساختار جدید آسیایی برای همکاری‌های امنیتی بر مبنای یک گروه منطقه‌ای شد که شامل روسیه و ایران است و آمریکا در آن جایی ندارد.

این گروه که در دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفته از اهمیت بسیاری برخوردار است این در شرایطی است که مدودف، نخست‌وزیر روسیه دیروز گفت که به دومین جنگ سرد نزدیک می‌شویم و به خاطر آن از آمریکا انتقاد کرد.

پکن هم که واشنگتن را رقیب استراتژیک خود می‌بیند قصد دارد تا نفوذ خود را گسترش دهد و نقش آمریکا را در منطقه محدود کند.

‌شی جین‌پینگ در جمع حضار از جمله روسای جمهور روسیه و ایران در شانگهای گفت: ما باید همکاری امنیت خودمان را ایجاد و ساختار جدید همکاری امنیتی منطقه‌ای را ایجاد کنیم.

بازی پوتین با کـارت چیـن