روسیه به دنبال متحدان جدید اقتصادی

گروه بین‌الملل- در شرایطی که غربی‌ها، پوتین و نزدیکان او را مورد تحریم اقتصادی قرار داده‌اند، کرملین به دنبال متحدان اقتصادی جدید است. در این راستا دیروز رئیس‌جمهوری روسیه با همتای بلاروس‌اش دیدار و درباره مسائل تجارت ۲ جانبه، همکاری اقتصادی و همچنین تحولات کنونی اوکراین مذاکره کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از صدای روسیه، یوری یوشاکف، معاون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت: پوتین دیروز، سه‌شنبه، به مینسک، پایتخت بلاروس سفر کرد تا در نشست شورای‌عالی اقتصادی اورآسیا در سطح رهبران کشورهای عضو شرکت کند و پس از آن دیدار دو جانبه‌ای نیز با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، داشت.

یوشاکف افزود: پوتین و لوکاشنکو درباره مسائل مهم بین‌المللی از جمله وضعیت کنونی اوکراین و همچنین همکاری‌های مشترک در زمینه توسعه آتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع صحبت کردند.

وضعیت اوکراین پس از کودتای ماه فوریه که باعث سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری این کشور شد، بسیار متزلزل است. پس از الحاق کریمه به روسیه اعتراضات علیه رهبران جدید کی‌یف در مناطق جنوب شرق اوکراین که اغلب به زبان روسی صحبت می‌کنند، درگرفت. کی‌یف و کشورهای غربی الحاق کریمه به روسیه را نپذیرفته‌اند اما روسیه بارها در بیانیه‌هایش اعلام کرده که الحاق کریمه به مسکو کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی است.

یوشاکف همچنین گفت این ۲ رئیس‌جمهوری در جریان این نشست به‌طور ویژه بر اهمیت مسائل تجارت ۲ جانبه و همکاری‌ اقتصادی تاکید کردند. این چهارمین دیدار پوتین با لوکاشنکو در سال جاری میلادی است.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، وزیر امور خارجه این کشور برای دیدار رسمی ۲ روزه به کوبا می‌رود. این سفر درشرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر مساله اوکراین بالا گرفته است.

کوبا در موضوع بحران اوکراین که از زمان پایان جنگ سرد، شدیدترین بحران در روابط مسکو- واشنگتن به شمار می‌رود، از روسیه جانبداری می‌کند، اما تاکنون به‌طور مستقیم درباره این بحران موضع‌گیری نکرده است. برخی تحلیلگران معتقدند سفر لاوروف به کوبا با هدف جلب متحدان جدید صورت می‌گیرد. همچنین این سفر یادآور دوران جنگ سرد و بحران موشکی کوبا است.

دیدار رئیس‌جمهوری روسیه با همتای بلاروسی در شرایطی صورت می‌گیرد که روز دوشنبه اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کردند.

تحریم‌های آمریکا علیه هفت مقام و ۱۷ شرکت روسی که نزدیک به افراد حلقه پوتین هستند وضع شده است تا برای کاهش تنش‌ها در اوکراین فشار بیشتری بر رئیس‌جمهوری روسیه وارد شود.

همزمان اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی برای صدور ویزا و ضبط دارایی‌های ۱۵ نفر دیگر که گفته می‌شود در ایجاد نا‌آرامی‌ها در اوکراین دست دارند اعمال کرده است.

اعمال مجازات‌های جدید علیه روسیه در واکنش به آنچه غرب عدم رعایت مفاد توافق‌نامه ژنو برای پایان دادن به بحران اوکراین خوانده است صورت می‌گیرد. کاخ سفید گفته است که دخالت روسیه در خشونت‌های اخیر در شرق اوکراین غیرقابل انکار است و هشدار داده است که آمریکا و شرکای آن آماده‌اند تا اگر روسیه تحریک‌آفرینی‌های خود را ادامه دهد، مجازات‌های بیشتری را علیه این کشور تصویب کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ازجمله افرادی که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند می‌توان به ایگور سچین، رئیس شرکت دولتی «روس نفت» اشاره کرد که از اوایل دهه ۱۹۹۰ برای پوتین کار می‌کند. سچین فردی است که در سال ۲۰۰۳ پشت سر اقدام حقوقی دولت روسیه علیه شرکت نفتی خصوصی یوکاس و بنیانگذار آن، میخائیل خودورکوفسکی بود. بخش عمده‌ای از شرکت یوکاس توسط «روس نفت» تصاحب شد و آن را به بزرگ‌ترین شرکت روسیه تبدیل کرد.

آمریکا همچنین محدودیت‌هایی در زمینه فروش قطعات با فناوری بالا که از سوی روسیه در صنایع دفاعی‌اش به‌کار می‌برد وضع کرده است. آلکسی پوشکوف، رئیس مجلس سفلی، دیمیتری کوزاک، معاون نخست‌وزیر روسیه و سرگئی چمزوف، دیگر متحد قدیمی پوتین، از جمله افراد مشمول تحریم‌های جدید آمریکا هستند. اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه ۱۵ روس و اوکراینی دیگر را به‌دلیل نقش آنها در بحران اوکراین به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. این افراد همانند ۵۰ نفر پیشین، مشمول ضبط دارایی و همچنین ممنوعیت صدور ویزا خواهند شد. کانادا نیز روز دوشنبه، ۲ شرکت و ۹ فرد روسی را در فهرست تحریم‌های جدید خود قرار داد.همزمان، روسیه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا گفت که پاسخ «دردناکی» به آن خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی ریباکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفت:«ما البته به این اقدام پاسخ خواهیم داد و این پاسخ قطعا تاثیر دردناکی بر واشنگتن خواهد داشت». او جزئیاتی در این زمینه اعلام نکرد ولی گفت که روسیه «گزینه‌های زیادی» در اختیار دارد.

مشاور ارشد اقتصای رئیس‌جمهوری روسیه نیز در واکنش به تحریم‌های جدید غرب گفت این تحریم‌ها تاثیر ناچیزی بر اقتصاد این کشور خواهد داشت. آندری بلوسوف، مشاور اقتصادی ولادیمیر پوتین در واکنش به اقدام اخیر آمریکا و اروپا در اعمال تحریم‌های جدید ضد مقام‌های روسی و شرکت‌های این کشور تصریح کرد: «تحریم‌های آمریکا تاثیر چندانی بر اقتصاد روسیه نخواهد داشت و تنها موجب تقویت جایگاه کرملین و متحدانش خواهد شد. هر چه تحریم‌ها بیشتر شود، جایگاه و موقعیت روسیه و متحدانش تثبیت و تقویت خواهد شد. شاید این تحریم‌ها تاثیرات و تبعاتی برای اقتصاد روسیه داشته باشد ولی بعید به نظر می‌رسد که این تحریم‌ها تاثیر جدی و مهمی بر عملکرد اقتصادی ما داشته باشد.»

او همچنین گفت:«تحریم‌های جدید زمینه لازم برای تغییر بودجه روسیه را فراهم نکرده است و مسکو هیچ برنامه‌ای برای تغییر بودجه خود ندارد.»

گرچه مقامات روسی تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد این کشور را ناچیز می‌دانند، اما بررسی اقتصاددانان نشان می‌دهد افزایش تحریم‌ها احتمال وقوع رکود اقتصادی در این کشور را به ۵۰ درصد رسانده است. بر اساس بررسی انجام شده توسط بلومبرگ احتمال وقوع رکود اقتصادی در روسیه طی ۱۲ ماه آینده ۵۰ درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که احتمال وقوع رکود در این کشور در ماه گذشته ۴۵ درصد برآورد شده بود.

صندوق بین‌المللی نیز اعلام کرده است شرایط اقتصادی روسیه را به دقت زیرنظر دارد و احتمال دارد پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی این کشور باز هم کاهش دهد. این در شرایطی است که صندوق بین‌المللی پول در ماه جاری برای سومین‌بار متوالی پیش‌بینی رشد اقتصادی روسیه را برای سال جاری کاهش داد. این صندوق که پیشتر رشد ۳ درصدی را برای روسیه در نظر گرفته بود، اما اکنون انتظار دارد اقتصاد این کشور ۳/۱ درصد رشد کند.

از سوی دیگر، کاندولیزا رایس، وزیر خارجه سابق آمریکا، خواستار اتخاذ یک سیاست جدید در زمینه انرژی در قبال روسیه شد تا«کرملین متوجه شود که اقتصاد و انرژی‌اش تا چه حد شکننده است.»

او با اشاره به وابستگی شدید روسیه به صادرات نفت و گاز خواستار همکاری آمریکا با کانادا و مکزیک برای رسیدن آمریکای شمالی به خودکفایی در زمینه انرژی شد و گفت با این اقدام می‌توان اقتصاد روسیه را تضعیف کرد و ولادیمیر پوتین را تحت فشار قرار داد.