گروه بین‌الملل- دولت اردوغان در نهایت دستور برچیده شدن مدارسی به نام «درشانه» را صادر کرد. این مدارس تحت نفوذ جنبش حیزمت است و با دستور دولت، عمر این مدارس در ترکیه به سر آمد. به نوشته روزنامه تودیززمان نزدیک به جنبش حیزمت، روز گذشته دولت اردوغان به مسوولان مربوطه دستور به برچیده شدن این مدارس داد.
این مدارس که به نوعی آماده سازی دانش‌آموزان ترکیه را برای ورود به کنکور به عهده دارد مهم‌ترین منبع درآمد جنبش حیزمت به حساب می‌آید. این در شرایطی است که دستور جدید حزب حاکم در ترکیه تنها به این مدارس ختم نمی‌شود و شامل تمامی موسساتی شده است که به نوعی با جنبش حیزمت، به‌ویژه فتح‌الله گولن رهبر این گروه در ارتباط هستند. این روزنامه از زبان برخی از کارشناسان نوشته است که برچیده شدن مدارس و موسسات مربوط به جنبش حیزمت «تعادل بازار و اشتغال» را در ترکیه به هم می‌زند. در این مدارس نزدیک به ۱۰۰ هزار کارمند و معلم مشغول به‌کار بوده‌اند. «اردال ارکان» کارشناس سندیکای قانون رقابتی بخش خصوصی ترکیه در این‌باره می‌گوید: فشار بر بخش خصوصی از زمانی افزایش یافت که دولت اردوغان در خصوص پرونده اختلاس وزرایش تحت فشار افکار عمومی قرار گرفت.
در تاریخ ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی پرونده‌ای در ترکیه به جریان افتاد که در پی آن یک تاجر ایرانی به همراه عده‌ای از فرزندان وزرای دولت اردوغان متهم به صادرات طلا به ایران شدند. این در شرایطی است که این پرونده سپس ابعاد جدیدی پیدا کرد و پای فرزند اردوغان نیز به مساله اختلاس و رشوه باز شد. بلال اردوغان متهم است که در فروش مجموعه رسانه‌های «ترکو واز» و فروش یک قطعه زمین به ارزش یک میلیارد دلار دست داشته است که در پی فروش آن متهم به دریافت رشوه‌های کلان شده است. به تازگی نیز برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که وی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار در موسسه خیریه منتسب به خود اختلاس داشته که نخست‌وزیر ترکیه ضمن رد این اتهام گفته که این پول‌ها، کمک‌های خارجی به موسسه خیریه بلال اردوغان است. نخست‌وزیر ترکیه پیش از این گفته بود که در درون قوه قضاییه این کشور دولتی موازی وجود دارد که با تشکیل این پرونده قصد ضربه زدن به دولت وی را داشته‌اند.