اوکراین، در آستانه جنگ داخلی
گروه بین‌الملل- رئیس‌جمهوری برکنار شده اوکراین در سخنانی گفت که اوکراین در آستانه جنگ داخلی است و آمریکا تا حدی برای خونریزی‌های اوکراین مقصر است.
به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین در سخنرانی خود در شهر «روستوف اون دون» روسیه گفت: زمانی که من در کی‌یف بودم هرگز از چنین روش‌هایی علیه رادیکال‌ها و تندروها استفاده نکردم.
وی که خود را «رئیس‌جمهوری قانونی» اوکراین می‌داند، گفت که بر این باور است که تنها با برگزاری رفراندوم می‌توان از تجزیه اوکراین جلوگیری کرد.
یانوکوویچ گفت: اول از همه اوکراین باید یک رفراندوم برگزار کند، سپس قانون اساسی جدید تدوین کند و پس از آن انتخابات پارلمانی برگزار کند.
به گفته وی، مقام‌های اجرایی اوکراین پس از مشورت با جان برنان، رئیس سازمان سیا، عملیات ویژه در مناطق شرقی اوکراین را آغاز کرده‌اند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که منابع آگاه در گفت‌وگو با ریا نووستی اعلام کردند که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا روزشنبه وارد کی‌یف شده است و پیش از آنکه وزیر کشور اوکراین آغاز عملیات در مناطق شرقی کشورش را اعلام کند، با مقام‌های امنیتی دیدار کرده است. یانوکوویچ در ادامه سخنانش گفت که جان برنان با آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین و اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین در کی‌یف دیدار کرده است. رئیس‌جمهوری سابق اوکراین تاکید کرد: نتیجه این دیدارها، آغاز عملیاتی بر ضد معترضان در مناطق شرقی اوکراین بود. بنابراین سیا نیز مسوول اتفاقات رخ داده در این مناطق است. وی گفت: آمریکا در جدیدترین تحولات اوکراین دست دارد و علاوه‌بر مداخله در امور اوکراین، دولت واشنگتن همواره دستورالعمل‌هایی صادر می‌کند که چه کاری باید انجام شود و چگونه.
از سوی دیگر سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که دولت باراک اوباما قرار است، با اعطای وام یک میلیارد دلاری به اوکراین موافقت کند.
به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه خبری صدای روسیه، «سامانتا پاور»، سفیر‌ آمریکا در سازمان ملل گفت: ما طی روز دوشنبه (دیروز) وام تضمین شده یک میلیارد دلاری برای اوکراین را به نتیجه خواهیم رساند. این به نفع همه مردم اوکراین از جمله اقلیت‌ها خواهد بود.
وی همچنین خاطر نشان کرد که آمریکا حامی اجرای توافق‌نامه اوکراین با صندوق بین‌المللی پول است. وی تصریح کرد: ما قویا حامی به نتیجه رساندن این توافق میان اوکراین و صندوق بین‌المللی پول هستیم تا جامعه بین‌المللی بتواند اقتصاد اوکراین را تقویت کند. سامانتا پاور تاکید کرد: آینده اوکراین باید توسط مردم این کشور تعیین شود.
وی عنوان کرد که آمریکا همه تلاش خود را برای آرام کردن وضعیت در اوکراین و پیداکردن راه حلی دیپلماتیک انجام خواهد داد.
این در شرایطی است که روز پیش از آن روسیه از ایالات متحده خواسته بود تا در موضوع اوکراین وساطت کند.
سرگئی لاوروف دیروز (دوشنبه) با تاکید بر اینکه وحدت اوکراین جزو منافع روسیه است، اعلام کرد: درخواست ما از غرب اعمال فشار بر کی‌یف برای پایان خشونت‌ها است.
به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو دخالتی در امور داخلی اوکراین نمی‌کند و هیج نیروی نظامی و اطلاعاتی روسیه در اوکراین نیست. وزیر امور خارجه روسیه افزود: سخنانی مبنی بر اینکه آنچه در اوکراین رخ می‌دهد، روند مبارزه با تروریسم است، سخنانی ریاکارانه است. ما از شرکای غربی خود می‌خواهیم تا موضعی را در قبال متوسل شدن کی‌یف به استفاده از زور علیه مردم اوکراین اتخاذ کند.
وی تصریح کرد: ریاکاری از سوی غرب در قبال تعامل با اعتراضات مردمی، قبل و بعد از ویکتور یانوکوویچ (رئیس‌جمهوری سابق اوکراین) وجود داشته است. تاکنون هیچ واکنشی از سوی کشورهای غربی در خصوص اعتراضات مردمی در شرق اوکراین دریافت نکرده‌ایم. لاوروف در کنفرانس خبری خود در مسکو خاطر نشان کرد: باید اصلاحات قانون اساسی در اوکراین صورت بگیرد که تمامی گروه‌ها و مناطق در آن مشارکت داشته باشند. من اعتقاد ندارم که مسوولان جدید اوکراین به آغاز روند اصلاحات قانون اساسی بیاندیشند.
وی همچنین با اشاره به سفر مخفیانه جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به کی‌یف عنوان کرد: ما خواهان توضیحاتی درباره این سفر هستیم. گفته می‌شود که پس از دیدار جان برنان با مسوولان کیِ‌یف، دستور آغاز عملیات ویژه در مناطق شرقی اوکراین صادر شده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: این امر که کی‌یف علیه تظاهرات‌کنندگان به خشونت متوسل شده است، چشم‌اندازهای سازش در اوکراین را متزلزل خواهد کرد. برهم خوردن ثبات در اوکراین به نفع روسیه نیست، بلکه ما خواهان اوکراین یکپارچه هستیم.
وزیر خارجه روسیه در واکنش به مواضع غرب در قبال رخدادهای اوکراین عنوان کرد: این ریاکاری‌ها از مرزها پا فراتر گذاشته است. لاوروف عنوان کرد: ما می‌توانیم خشونت‌ها در میدان استقلال در مرکز کی‌یف را یادآور شویم که به کشته شدن ده‌ها تن انجامید و این اعتراضات را اقدامی دموکراتیک تلقی کردند، حال آنکه تظاهرات مسالمت‌آمیزی را که در حال حاضر در جنوب شرق اوکراین برگزار می‌شود، اقداماتی تروریستی به شمار می‌آورند. در شرایطی که تنش‌ها در شرق اوکراین طی چند روز اخیر افزایش یافته است، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین اعلام کرد که کی‌یف مخالفتی با برگزاری همه پرسی ملی در مورد سرنوشت مناطق شرق اوکراین همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور ندارد.
تورچینف همچنین اعلام کرد که مطمئن است بیشتر اوکراینی‌ها از استقلال اوکراین و تمامیت ارضی این کشور در همه‌پرسی احتمالی حمایت خواهند کرد. در همین حال جدایی‌طلبان شرق اوکراین که دست کم در ۶ شهر این منطقه ساختمان‌های دولتی و پاسگاه‌های پلیس را تحت کنترل دارند، ضرب‌الاجل دولت موقت اوکراین را برای تخلیه این ساختمان‌ها نادیده گرفتند و با وجود ضرب‌الاجل دولت موقت، مخالفان مسلح پرچم‌های روسیه را از این ساختمان‌ها پایین نیاورده‌اند.
یکشنبه شب و پیش از این ضرب‌الاجل، شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک نشست اضطراری بحران اوکراین را بررسی کرد. این جلسه نتیجه ملموسی در پی نداشت. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در این جلسه روسیه را متهم کرد که ناآرامی‌های جاری در شرق اوکراین را سازماندهی کرده است.