گروه بین‌الملل- در کنفرانس بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، خبرهای خوبی درباره بازگشت یونان به بازار بین‌المللی اوراق قرضه منتشر شد و کریستین لاگارد رئیس این صندوق در یک کنفرانس خبری، آن را «حرکت یونان در جهت درست» نامید و نسبت به بازگشت یونان به بازار ابراز خوش‌بینی کرد. به گزارش یورونیوز، با این حال رئیس صندوق بین‌المللی پول نسبت به خطرهایی که آینده اقتصاد جهان را تهدید می‌کند هشدار داد و همکاری و هماهنگی بیشتر کشورهایی که بزرگ‌ترین بازیگران در این عرصه‌اند را ضروری دانست.

در این کنفرانس، اقتصادهای بزرگ در حال ظهوری مانند برزیل و هند، از خود علائمی از نارضایتی نسبت به سیاست‌های پولی محدود‌کننده بانک مرکزی آمریکا بروز دادند و آن را موجب کاهش رشد اقتصادی خود ارزیابی کردند.

کریستین لاگارد با اشاره به رشد اقتصادی ۵/۷ درصدی چین و ۴/۵ درصدی هند و آفریقای جنوبی، کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، چین، هند و برزیل را کشورهای کلیدی در اقتصاد کنونی جهان دانست.

در این کنفرانس رئیسان بانک‌های مرکزی و وزیران دارایی کشورهای گروه ۲۰ شرکت داشتند.

تعیین مهلت برای تحقق اصلاحات اقتصادی در آمریکا رهبران اقتصادی جهان در قالب گروه بیست به ایالات‌متحده تا پایان سال میلادی جاری مهلت دادند که اصلاحات اقتصادی تعیین شده توسط صندوق بین‌المللی پول را که مدت‌ها است به تعویق افتاده است، به تصویب رساند و تهدید کردند که اگر آمریکا نتواند چنین کاری را انجام دهد، بدون آن، تصمیمات گروه را پیش خواهند برد.

به گزارش رویترز، جو هاکی، رئیس خزانه‌داری استرالیا، در حاشیه نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی اظهار کرد «اجرای این اصلاحات یک مورد اضطراری است.» مقامات بیست اقتصاد عمده جهان و نمایندگان همه کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول، در بیانیه پایانی دیدار خود اعلام کردند که از تاخیر آمریکا در به تصویب رساندن اصلاحات مورد درخواست صندوق بین‌المللی پول «عمیقا ناامید» شده‌اند.

اجرای این اصلاحات موجب خواهد شد که منابع صندوق بین‌المللی پول به دو برابر افزایش یابد و قدرت رای‌دهی کشورهای عضو بریکس در تصمیمات صندوق بین‌المللی پول را افزایش خواهد داد. گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی است.