گروه بین‌الملل- قرار است هفته آینده وزرای خارجه آمریکا، اوکراین، روسیه و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بحران جاری با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. این نخستین دیدار چهارجانبه پس از بالاگرفتن بحران بین اوکراین و روسیه است.

به گزارش بی‌بی‌سی، جان کری از آمریکا، کاترین اشتون از اتحادیه اروپا، آندری دشیتسیا از اوکراین و سرگئی لاوروف از روسیه به این مذاکرات می‌روند، اما هنوز مکان و زمان این مذاکرات مشخص نشده است.

در ماه‌های گذشته اعتراض‌هایی علیه دولت اوکراین شکل گرفت که در نهایت به برکناری رئیس‌جمهوری این کشور و تشکیل دولت موقت نزدیک به غرب منجر شد.

پس از آن نیروهای نظامی بی‌نشان هوادار روسیه در کریمه حاضر شدند و با رای پارلمان این جمهوری خودمختار، همه‌پرسی درباره پیوستن به روسیه برگزار شد که نتیجه آن، رای مثبت اکثریت بود.

مسکو نیز این نتیجه را به رسمیت شناخت و کریمه را رسما به عنوان جزئی از فدراسیون روسیه اعلام کرد.

دولت موقت اوکراین و کشورهای غربی از این اقدام به‌شدت انتقاد کرده‌اند و آن را نامشروع خوانده‌اند.

در این مدت روسیه قیمت گاز صادراتی‌اش را به اوکراین نیز یک‌سوم افزایش داد.

در روزهای گذشته کیف و واشنگتن، مسکو را متهم کرده‌اند که به ناآرامی‌ها در مناطق روس‌نشین شرق اوکراین دامن می‌زند بلکه بتواند زمینه الحاق بخش‌های دیگری از اوکراین را فراهم کند. روسیه این ادعا را به‌شدت رد کرده است.

درگیری در پارلمان اوکراین

یک نماینده پارلمان اوکراین پس از آنکه یکی از رهبران کمونیست ناسیونالیست‌ها را به انجام تاکتیک‌های خشن متهم کرد، با وی دست به گریبان شد.

به گزارش رویترز، دو تن از نمایندگان حزب ناسیونالیست راست افراطی اسووبودا از سوی پترو سیموننکو، نماینده حزب کمونیست که در حال صحبت کردن پشت تریبون بود، مورد انتقاد قرار گرفتند و این اقدام باعث درگیری و زد و خورد در صحن پارلمان اوکراین شد.

حزب کمونیست اوکراین از راهپیمایی‌های اعتراضی حامی روسیه حمایت کرده است و این اقدام باعث شد تا علاوه بر حزب ناسیونالیست، اعضای سایر احزاب حاضر در پارلمان با یکدیگر درگیر شده و مشت حواله یکدیگر کنند.