گروه بین‌الملل- دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه گزینه نظامی درخصوص سوریه شکست خورده است، اعلام کرد خطر سقوط نظام سوریه پایان یافته است. به گزارش «ایسنا»، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با روزنامه السفیر گفت: «خطر سقوط نظام سوریه پایان یافته است.» وی در این مصاحبه تاکید کرد: «ما از خطر تجزیه سوریه و سقوط نظام گذشته‌ایم و گزینه نظامی درخصوص سوریه شکست خورده است.»

نصرالله ادامه داد: «جنگی که علیه سوریه آغاز شده هدفش برقراری دموکراسی یا عدالت و مبارزه با فساد نیست بلکه هدف از این جنگ تغییر مواضع سوریه است و اکثر کشورها امروز راهکار سیاسی را درباره سوریه تایید می‌کنند.»

وی درخصوص موضع کشور روسیه در قبال سوریه نیز به بحران شبه‌جزیره کریمه اشاره کرد و گفت: «به عقیده من موضع روسیه در قبال سوریه از این پس مستحکم‌تر شده است و حمایت روسیه از دمشق از این پس بیشتر خواهد شد.»

همزمان گروه تروریستی جبهه النصره در پیامی اقرار کرد که ابومحمد الجولانی، رهبر این گروه در محاصره ارتش سوریه قرار دارد.

به گزارش سایت خبری خبرپرس، گروه تروریستی جبهه النصره، شاخه‌ القاعده، در سوریه در پیامی در یکی از پایگاه‌های اجتماعی اعلام کرد ارتش سوریه ابومحمد الجولائی، رهبر جبهه النصره را در منطقه «الحراریه» در حلب محاصره کرده است.

عملیات نظامی ارتش علیه گروه‌های مسلح در اطراف دمشق، همچنان ادامه دارد و منابع نظامی اعلام کردند، ارتش در این منطقه پیشروی چشمگیری داشته است.

از دیگر سو سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی در مقاله‌ای عنوان کرد که حمله شیمیایی به حومه دمشق در ۲۱ اوت ۲۰۱۳ را شورشیان سوری به نیابت از ترکیه صورت دادند تا زمینه حمله آمریکا به این کشور را فراهم آورند. به محض وقوع حمله شیمیایی با گاز سارین در غوطه دمشق، دولت اوباما و رسانه‌های کنترل‌شده آمریکا دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را مسوول این حادثه دانستند. علاوه‌بر این نیویورک تایمز در تحلیلی که توسط کارشناس نظامی‌اش نگاشته شد، نوشت که با توجه به خط سیر این موشک و دیگر عوامل فنی، آنها تنها از مواضع ارتش سوریه شلیک شده بودند. پس از آن باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه دولت سوریه از خط قرمز عبور کرده است بارها آن را به حمله موشکی تهدید کرد. اما پس از آن پا عقب کشید و حمله‌اش را به رای کنگره منوط کرد و در نهایت نیز پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را پذیرفت تا سوریه تسلیحات شیمیایی‌اش را نابود کند.

به گفته هرش، اطلاعاتی که انگلیس از نمونه سارین استفاده شده در آن حمله به دست‌آورد با گاز سارینی که در زرادخانه شیمیایی سوریه وجود دارد متفاوت بود و اوباما نیز پس از اطلاع از این موضوع که دولت سوریه مسوول این حمله نبوده است از حمله موشکی خود صرف‌نظر کرد. هرش اشاره کرد که علاوه‌بر ارتش آمریکا، آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا نیز از بهار ۲۰۱۳ اطلاع داشتند که برخی از واحدهای شورشی در سوریه مشغول کار برای تولید تسلیحات شیمیایی بودند و در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۳ نیز کارشناسان آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی اعلام کردند که جبهه النصره گاز سارین در اختیار دارد. هرش خبر می‌دهد که در ماه مه تعدادی از افراد القاعده که به دنبال ساخت خمپاره بودند به همراه دو کیلوگرم سارین دستگیر شدند که البته یا در انتظار برگزاری دادگاه خود بوده یا از اتهاماتشان تبرئه شده‌اند. سپس طرح اولیه کاخ سفید برای حمله به ۳۵ هدف در سوریه ناکافی خوانده شده و در نظر گرفته شد که همه توانایی نظامی اسد نابود شود. اگر چنین طرحی اجرایی می‌شد، خود یک جنایت جنگی برای دولت اوباما به‌شمار می‌رفت زیرا هزاران یا حتی ده‌ها هزار نفر تلفات می‌گرفت.