گروه بین‌الملل- بانک توسعه آسیا اعلام کرد کشورهای درحال توسعه آسیا در سال ۲۰۱۴ به رشد پایدار خود ادامه می‌دهند، زیرا افزایش تقاضا از طرف اقتصادهای پیشرفته تا حدی رشد ملایم در چین را خنثی خواهد کرد. به گزارش وب سایت بانک توسعه آسیا، این بانک در گزارش سالانه خود پیش‌بینی کرد کشورهای درحال توسعه آسیا در سال ۲۰۱۴ به رشد تولید ناخالص داخلی ۲/۶ درصدی و در سال ۲۰۱۵ به رشد ۴/۶ درصدی دست خواهند یافت. براساس گزارش این بانک این منطقه در سال ۲۰۱۳ رشد ۱/۶ درصدی را ثبت کرده است.

بانک توسعه آسیا پیش‌بینی می‌کند درپی بهبود در اقتصادهای پیشرفته عمده، تقاضا برای تولیدات آسیا افزایش خواهد یافت. براساس این پیش‌بینی مجموع رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا، حوزه یورو و ژاپن از ۰/۱ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۹/۱درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش خواهد یافت و در سال ۲۰۱۵ به ۲/۲ درصد خواهد رسید.

بهبود تقاضا تا حدی کندی رشد در چین را خنثی خواهد کرد. اقتصاد چین در سال ۲۰۱۳، ۷/۷ درصد رشد کرد. بانک توسعه آسیا پیش‌بینی می‌کند اقتصاد چین در سال جاری ۵/۷ درصد و در سال ۲۰۱۵ ۴/۷ درصد رشد خواهد کرد.

با توجه به کندی رشد اقتصادی چین، شرق آسیا شاهد روند رشد ملایم خواهد بود. شرق آسیا در سال ۲۰۱۳ با نرخ ۷/۶درصد رشد کرد که نسبت به سال قبل از آن اندکی افزایش نشان می‌دهد و بانک توسعه آسیا پیش‌بینی می‌کند این نرخ رشد در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز حفظ خواهد شد. کندی رشد جمهوری خلق چین، افزایش رشد در کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ و چین تایپه را خنثی خواهد کرد. سیاست‌های سختگیرانه در مغولستان برای مهار تورم موجب خواهد شد رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۴ ملایم شود و در سال ۲۰۱۵ به ثبات برسد. تورم شرق آسیا در سال ۲۰۱۳ به کمترین سطح چهار ساله یعنی رقم ۴/۲ درصد رسید و در سال ۲۰۱۴ به ۵/۲ درصد و در سال ۲۰۱۵ به ۹/۲ درصد خواهد رسید.

گرچه رشد اقتصادی جنوب آسیا رو به افزایش است، اما همچنان کندترین رشد در منطقه آسیا محسوب می‌شود. تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال ۲۰۱۳، ۸/۴ درصد رشد کرد و پیش‌بینی می‌شود جنوب آسیا در سال ۲۰۱۴رشد ۳/۵ درصدی و در سال ۲۰۱۵ رشد ۸/۵ درصدی را تجربه کند. با فرض اجرای اصلاحات ساختاری، هند در سال جاری ۵/۵ درصد و در سال آینده ۰/۶ درصد رشد خواهد کرد. براساس گزارش بانک توسعه آسیا جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۱۴ همچون سال ۲۰۱۳، ۰/۵ درصد رشد خواهد کرد و در سال ۲۰۱۵ رشد ۴/۵ درصدی را تجربه خواهد کرد.

در آسیای مرکزی عملکرد خوب قزاقستان که حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی این منطقه را تشکیل می‌دهد، و رشد شدید در آذربایجان و قرقیزستان، موجب شد این منطقه در سال ۲۰۱۳ رشد ۵/۶ درصدی را ثبت کند. بانک توسعه آسیا پیش‌بینی می‌کند این نرخ رشد تا سال ۲۰۱۵ حفظ خواهد شد.