گروه بین‌الملل- اوباما لایحه ارائه کمک یک میلیارد دلاری کشورش به اوکراین را به صورت وام‌های ضمانتی امضا کرد. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، براساس این لایحه مجازات‌هایی برای روسیه در پی اشغال شبه جزیره کریمه در اوکراین از سوی این کشور نیز در نظر گرفته شده است. این قانون همچنین مجازات‌هایی را علیه افراد خاصی که به‌طور مستقیم در قضیه اوکراین دخالت داشته‌اند، در نظر گرفته است.

بعضی از اعضای کنگره، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را تحت فشار گذاشته‌اند تا مجازات‌های شدیدتری ازجمله افزایش صادرات گاز طبیعی به اروپا در نظر بگیرد.

اوباما همچنین دیداری با رهبران کنگره داشت که طی آن اعلام کرد آمریکا به هدایت اقدامات جهانی برای حمایت از اوکراین و منزوی کردن روسیه به علت نقض حاکمیت این کشور ادامه خواهد داد.

این دو لایحه پیش‌تر توسط کنگره تصویب شده بود. همزمان سرویس امنیتی اطلاعاتی روسیه ۲۵ شهروند اوکراینی را به اتهام برنامه‌ریزی برای حملات تروریستی در هنگام همه‌پرسی کریمه بازداشت کرد.

به گزارش «ایسنا»، سرویس امنیتی اطلاعاتی روسیه اعلام کرد بازداشت‌شدگان عضو گروه‎های ملی‌گرای افراطی در اوکراین‌ بودند و قصد داشتند که حملات خود را در خاک روسیه به اجرا درآورند.

سرویس امنیتی اطلاعاتی اوکراین اما اخبار رسانه‌های روسیه را مبنی بر نقش این نهاد در برنامه‌ریزی یا درخواست اجرای حملات عنوان شده بی‌اساس خواند.

به گزارش آسوشیتد پرس، سه تن از بازداشت‌شدگان عضو گروه ملی‌گرایان دست راستی هستند. این افراد متهم‌اند که تلاش کرده‌اند از نیروهای نظامی روسیه عکس‌برداری کنند و همزمان با عناصر افراطی در روسیه تماس برقرار کنند.

به گزارش دویچه وله، اف.اس.بی در بیانیه خود اعلام کرد که بازداشت‌شدگان در تلاش بوده‌اند تا در روزهای ۱۴ تا ۱۷مارس حملاتی صورت دهند.

چند روز پیش هم دولت موقت اوکراین سرویس امنیتی اطلاعاتی روسیه را متهم کرده بود که ۳۰ تن از نیروهای خود را برای ترتیب دادن تجمع‌ها علیه دولت موقت در کی‌یف مامور کرده است. همزمان نخست وزیر اوکراین، رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور را به کشتار ده‌ها تظاهرکننده ضددولتی که توسط نیروهای تک تیرانداز پلیس مورد هدف قرار گرفته بودند، متهم کرد و از روسیه خواست تا وی را برای محاکمه به اوکراین تحویل دهد.

به گزارش رویترز، آرسنی یاتسنیوک، این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که سرویس امنیتی این کشور پلیس ضد شورش اوکراین موسوم به «برکوت» را به کشتار بیش از صد معترض در اواسط فوریه متهم و تاکید کرد که ویکتور یانوکوویچ، در طراحی این عملیات دست داشته است. این در شرایطی است که یانوکوویچ در نخستین اظهار نظر خود پس از الحاق کریمه به روسیه از عملکرد مسکو انتقاد کرده و خواستار بازگشت کریمه به اوکراین شده است. او در این مصاحبه مدعی شده است که اگر وی در قدرت باقی می‌ماند کریمه از اوکراین جدا نمی‌شد.