«کریمه» در آغوش روسیه؟
گمانه‌زنی‌ها از همه پرسی کریمه‌ای‌ها، حکایت از تمایل آنها برای پیوستن به روسیه دارد






کریمه درآغوش روسیه؟

گروه بین‌الملل- همه پرسی جنجالی شبه جزیره کریمه روز گذشته برگزار شد و برآوردهای نخستین از نتایج آرا، حاکی از رای مثبت مردم این شبه جزیره برای پیوستن به روسیه است. سایت آنلاین اکونومیست هم در یک پیش‌بینی و در رویکردی مشابه، رای‌های اخذ شده را به سود روسیه اعلام می‌کند.
اکونومیست می‌نویسد: همه پرسی دو گزینه‌ای در خصوص اینکه شبه جزیره کریمه به روسیه ملحق شود یا خودمختاری بیشتری به دست آورد یک نتیجه قابل پیش‌بینی به بار خواهد آورد. مردمان این دیار به ملحق شدن
به روسیه مشتاقند.
پرچم‌های برافراشته شده روسیه در جای‌جای کریمه و از سوی دیگر بیلبوردهایی که روی آنها شعاری با مضمون «با هم به سوی روسیه» وجود دارد، همگی از اشتیاق کریمه‌ای‌ها به الحاق این شبه جزیره به روسیه حکایت دارد. کما اینکه شبه جزیره کریمه تا سال 1954 نیز جزو خاک روسیه به حساب می‌آمده است.
این سایت در ادامه می‌نویسد: حضور نظامیان روسیه و احتمال تاثیرگذاری آنها بر این همه‌پرسی و همچنین گروه فشاری که به حمایت از روسیه تشکیل شده است خودبه‌خود رای را به سمت کفه طرفداران الحاق کریمه به روسیه سنگین می‌کند.
نویسنده این گزارش اعتقاد دارد که حضور این شبه‌نظامیان به‌گونه‌ای است که این افراد از آزار و اذیت طرفداران اوکراینی متمایل به غرب فروگذار نمی‌کنند. آنها با راه‌اندازی پست‌های ایست‌بازرسی و سختگیری‌های فراوان بر مردمان این منطقه مدعی‌اند که شبه‌جزیره کریمه را از دست فاشیست‌های اوکراینی در امان نگه داشته‌اند.
این گزارش در ادامه در خصوص تاثیرگذاری شبه‌نظامیان کریمه‌ای می‌گوید: تقریبا هر چند ساعت یکبار این شبه‌نظامیان که همکاری تنگاتنگی با سربازان روسی دارند با ایجاد رعب و وحشت می‌گویند که قصد به راه‌اندازی یک توفان بزرگ علیه نظامیان اوکراینی مستقر در شبه جزیره کریمه را دارند. دیروز با چنین فضای رادیکالیزه شده‌ای پیش‌بینی اینکه رای حاصل از این همه‌پرسی چه خواهد بود، کار سختی نبود. با این وجود برخی از مقامات غربی نسبت به برگزاری این همه‌پرسی واکنش تندتری نشان دادند و خواستار برخورد جدی در این زمینه شدند. جان مک کین سناتور آمریکایی حق برخورد با روسیه را برای ایالات متحده محفوظ دانست و اعلام کرد که اوکراین به پشتیبانی نظامی بلندمدت از جانب آمریکا احتیاج دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی افزود: وقتی مردم اوکراین خواستار ابزاری برای مقاومت هستند، معتقدم باید آن را تامین کنیم و این کار درست است.
این سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفت: از گزارش‌های قبلی مبنی بر پیشروی سربازان روسی به سمت مرز شرقی اوکراین و انجام رزمایش شتابزده در آنجا به شدت نگران است.
وی افزود: حمله تمام‌عیار روسیه به شرق اوکراین عواقب بزرگی در پی دارد که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش هرگز در روابط خود با روسیه آن را بررسی نکرده بودند. واشنگتن تاکنون متعهد شده است که تحریم منع سفر و انسداد دارایی را علیه گروهی از افراد روسی اعمال کند. این قضیه به بدترین تقابل غرب و شرق از زمان جنگ سرد تاکنون بدل شده است. همزمان اما با برگزاری همه‌پرسی در کریمه خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ناوشکن یو‌اس‌اس تروکستون اخیرا رزمایش‌های مشترکی را در فاصله چند صدکیلومتری از شبه جزیره مورد مناقشه کریمه با نیروهای دریایی رومانی و بلغارستان اجرا کرده است. آندرو بیم، فرمانده این ناوشکن ضمن بیان اینکه این رزمایش‌ها مدت‌ها پیش از آغاز بحران کریمه برنامه‌ریزی شده بودند، گفت که آمریکا از این فرصت برای اجرای برخی رزمایش‌های رایج به همراه کشورهای متحد خود در این منطقه استفاده خواهد کرد.
وی همچنین از عملیات‌ آینده این ناوشکن در دریای سیاه صحبتی نکرد.
این فرمانده در شرایطی چنین اظهاراتی را بیان کرد که پنتاگون برای تضمین دوباره امنیت متحدان خود در مرکز و شرق اروپا برنامه‌هایی از جمله ارسال تعداد بیشتری جنگنده‌های «اف-15» برای گشت‌زنی بر فراز آسمان کشورهای بالتیک و همچنین آغاز تمرین هوایی در لهستان را مطرح کرده است. ویتالی کلیچکو در مصاحبه‌ای اعلام کرد، سربازان اوکراینی مستقر در شبه جزیره کریمه صرف‌نظر از نتیجه همه پرسی الحاق این شبه جزیره به روسیه همچنان در پایگاه‌های خود در کریمه باقی خواهند ماند.
«ایسنا» گزارش داد که «ویتالی کلیچکو»، قهرمان بوکس سابق جهان که قصد دارد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آتی اوکراین شود، در مصاحبه‌ای به مجله آلمانی «بیلد» گفت: سربازان ما در آینده همچنان در پایگاه‌هایشان در شبه جزیره کریمه باقی خواهند ماند.
وی که سابق بر این از رهبران جریان معترض علیه دولت ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری مخلوع اوکراین بود اضافه کرد: ما خواهان جنگ نیستیم. ما نمی‌خواهیم سربازان اوکراینی و روس مجبور به درگیر شدن با یکدیگر شوند.
با این وجود وی تاکید کرد: باید علیه روسیه تحریم‌هایی اعمال شود تا پیامی آشکار به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داده شود مبنی بر اینکه اقدام وی در نقض قوانین بین‌المللی در شبه جزیره کریمه بدون تبعات باقی نخواهد ماند.

«کریمه» در آغوش روسیه؟