دنیای اقتصاد - امروز قرار است «همه‌پرسی» حیاتی در شبه‌جزیره کریمه برگزار شود. موضوعی که غربی‌ها زیر بار آن نرفته‌اند و روز جمعه نیز کری و لاوروف در این‌باره توافق نکردند. این موضوع می‌تواند در نهایت عملا اوکراین را به دو پاره تقسیم کند. پیامدهای اقتصادی مهمی نیز در ارتباط با جدایی جمهوری خودمختار کریمه از اوکراین وجود دارد. مهم‌ترین وابستگی مردم این شبه‌جزیره به سرزمین اصلی به آب آشامیدنی، برق و گاز مربوط می‌شود. وابستگی‌ای که با جدایی کریمه مشخص نیست چگونه با آن مواجه خواهند شد. روز جدایی کریمه از اوکراین؟!

غرب با هشدار به روسیه برگزاری همه‌پرسی را غیرقانونی خواند

گروه بین‌الملل- امروز قرار است که «همه‌پرسی» حیاتی در شبه جزیره کریمه برگزار شود. موضوعی که غربی‌ها زیر بار آن نرفته‌اند و روز جمعه نیز کری و لاوروف در این‌باره توافق نکردند. این موضوع می‌تواند در نهایت عملا اوکراین را به دوپاره تقسیم کند. در این راستا تبلیغات همه‌پرسی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، روز شنبه متوقف شد تا برگزاری این نظرسنجی با تنش‌های بیشتر همراه نباشد.

به گزارش «ایسنا»، یکی از مقام‌های شبه‌جزیره کریمه گفت: رفراندوم امروز برگزار ‌می‌شود و تبلیغات برای آن از روز گذشته متوقف شد. وی افزود: این به آن معنا است که رسانه‌های کریمه شامل تلویزیون محلی تبلیغات را برای این همه‌پرسی متوقف کردند اما تاکید کردن به سکنه برای رای دادن مانعی ندارد. همزمان خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، استاندار جدید در دونتسک واقع در شرق اوکراین روز جمعه گفت که روس‌ها در درگیری‌ها و خشونت‌های میان معترضان که یک کشته بر جای گذاشت، دخیل هستند و همچنین دولت مسکو را به خاطر منحرف کردن حقیقت آنچه که در منطقه رخ داده است، متهم کرد. اواخر روز جمعه، رسانه‌های اوکراین گزارش دادند که در جریان درگیری‌ها در خارکیف واقع در شمال شرق این کشور دو تن کشته شدند. ملی‌گرایان روس‌ها نیز دراین درگیری‌ حضور داشتند. همچنین این ملی‌گرایان به دفاتری متعلق به انجمن فرهنگی اوکراین حمله کردند. همزمان روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل در خصوص همه‌پرسی کریمه جلسه‌ای برگزار کرد که تا لحظه تنظیم گزارش هیچ خبری از آن به بیرون درز نکرد. خبرگزاری فرانسه پیش‌بینی کرده است هر موضوعی که در این جلسه مطرح شود از سوی روسیه وتو خواهد شد. این در شرایطی است که دبیرکل ناتو اعلام کرد همه‌پرسی برنامه‌ریزی شده در منطقه خودمختار کریمه غیرقانونی است و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. همزمان خبر می‌رسد که مسکو بدون توجه به درخواست‌های غرب روز جمعه نیرو و سلاح‌های بیشتری را به شبه جزیره کریمه ارسال کرده و تهدید کرده است که در واکنش به خشونت‌های دونتسک به بخش‌هایی از شرق این کشور نیز لشکرکشی خواهد کرد. با این وجود آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو عنوان کرد که این همه پرسی نقض مستقیم قوانین اساسی بین‌المللی خواهد بود و هیچ مشروعیت سیاسی یا جنبه قانونی نخواهد داشت.

وی همچنین گفت که برگزاری این «همه‌پرسی» تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز در اوکراین را تضعیف خواهد کرد. به گزارش رویترز، راسموسن این بیانیه را پس از شرکت در نشستی در مقرهای ناتو با حضور ۵۰کشور از جمله سفرای روسیه و اوکراین صادر کرد. اوکراین اما خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای همکاری اروپا- آتلانتیک نیز شده است که متشکل از ۲۸ کشور عضو ناتو و ۲۲ کشور اروپایی و آسیای مرکزی است. از سوی دیگر گفته می‌شود که حدود ۵۰۰ تن از تاتارهای منطقه خودمختار کریمه پس از شرکت در نماز جمعه برای اعتراض به رفراندوم «غیرقانونی» که آنها قصد شرکت در آن را ندارند، به خیابان‌ها آمدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این معترضان با در دست داشتن پرچم اوکراین و سر دادن شعار «پوتین برو» و «سربازهای روسی به کشور خود بروید» به خیابان‌ «باغچه‌سرای»، یکی از مهم‌ترین خیابان‌ها و بزرگ‌ترین منطقه مسکونی تاتارها در منطقه خودمختار کریمه، آمدند. این راهپیمایی با شعار «نه، به این رفراندوم غیرقانونی» صورت گرفت.

پیامدهای اقتصادی جدا شدن کریمه از اوکراین

پیامدهای اقتصادی مهمی در ارتباط با جدایی جمهوری خودمختار کریمه از اوکراین وجود دارد. اقتصاد منطقه به‌شدت وابسته به گردشگری است. شبه جزیره‌ای که در شمال ساحل دریای سیاه، تابستان‌ها پذیرای گردشگران روسی و اوکراینی است. سال گذشته حدود ۶ میلیون گردشگر به کریمه سفر کردند. به گزارش یورونیوز، تولید ناخالص داخلی کریمه در سال ۲۰۱۲ میلادی سه میلیارد یورو بود که ۶۰ درصد آن از بخش خدمات، ۱۶ درصد از بخش صنعت و ۱۰ درصد از بخش کشاورزی حاصل شده است. تولیدات بخش کشاورزی در کریمه بیشتر بر تولید شراب متمرکز است. منطقه‌ای که با جمعیت بیش از دو میلیون نفر، برای ابتدایی‌ترین مایحتاج خود حتی مواد غذایی چون گوشت و شیر به اوکراین وابسته است. اما مهمترین وابستگی این شبه جزیره به سرزمین اصلی، اوکراین به آب آشامیدنی، برق و گاز مربوط می‌شود. وابستگی که با جدایی کریمه مشخص نیست چگونه با آن مواجه خواهند شد. هشتاد درصد آب آشامیدنی و برق مصرفی در کریمه از اوکراین تامین می‌شود و ۶۵ درصد گاز مورد نیاز در این منطقه هم از اوکراین می‌آید. شبه جزیره‌ای که تنها توسط باریکه‌ای در شمال به اوکراین متصل است و ۶۳ درصد از بودجه سالانه خود را از دولت اوکراین دریافت می‌کند. البته روسیه سالانه صد میلیون دلار برای حفظ ناوگان خود در ساحل دریای سیاه در کریمه به اوکراین می‌پردازد.