گروه بین‌الملل- صادرات چین به‌طور غیرمنتظره در ماه فوریه سقوط کرد و نگرانی‌هایی را درباره کندی رشد در دومین اقتصاد بزرگ جهان به وجود آورد.
به گزارش بلومبرگ اداره گمرک چین اعلام کرد صادرات در ماه فوریه نسبت به فوریه سال گذشته 1/18 درصد کاهش یافته که بیشترین میزان از بحران مالی جهانی تاکنون است. این در شرایطی است که 45 اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند صادرات با رشد 5/7 درصدی رو به رو خواهد شد. براساس گزارش اداره گمرک چین واردات در ماه فوریه 1/10 درصد رشد کرده و درنتیجه در این ماه کسری تجاری 23 میلیارد دلاری به وجود آمده است. این در شرایطی است که در ماه ژانویه چین با مازاد تجاری 32 میلیارد دلاری رو‌به‌رو شده بود. البته برخی کارشناسان معتقدند با توجه به تعطیلات طولانی سال نوی چینی که از 31 ژانویه آغاز شد و تا اوایل فوریه ادامه یافت، نباید زیاد درباره ارقام این ماه‌ها نگران بود، چون در این مدت بسیاری از کارخانه‌ها و ادارات تعطیل بودند. صادرات ظرف دو ماه فوریه و ژانویه نسبت به همین دوره در سال گذشته 6/1 درصد کاهش یافته اما در کل سال 2013 با رشد 9/7 درصدی رو به رو شده است. واردات نیز در دو ماه نخست امسال 10 درصد افزایش یافته و در کل سال 2013، 3/7 درصد رشد کرده است. لی هنگ، اقتصاددان موسسه مینشنگ در پکن، می‌گوید: «آمار صادرات در ماه فوریه غافلگیری ناخوشایندی بود. حتی ارقام صادرات در دو ماه ژانویه و فوریه کمتر از انتظار بازار بود. این آمار نشان می‌دهد اقتصاد با فشارهای نسبتا بزرگی رو به رو است و سیاست‌های اقتصادی باید تا اندازه‌ای تسهیل شود.» لی معتقد است با توجه به اینکه بانک مرکزی برای تسهیل سیاست‌های خود با محدودیت مواجه است در صورت کندی بیشتر رشد اقتصادی، دولت احتمالا هزینه‌های مالی را برای حمایت از پروژه‌های سرمایه‌گذاری افزایش خواهد داد.
براساس گزارش اداره گمرک چین صادرات به ایالات متحده در دو ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۳/۱ درصد افزایش یافته و صادرات به اتحادیه اروپا ۶/۴ درصد رشد کرده است. از سوی دیگر دفتر ملی آمار چین گزارش داد رشد تورم در ماه فوریه کند شده و به کمترین سطح طی ۱۳ ماه گذشته رسیده است. براساس این گزارش، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه نسبت به سال گذشته ۲ درصد رشد کرده است. اما شاخص قیمت تولیدکننده ۲ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب کاهش قیمت تولیدکننده وارد بیست و چهارمین ماه خود شد و طولانی‌ترین دوره کاهش از سال ۱۹۹۹ تاکنون رقم خورد. کندی رشد تورم و کاهش قیمت مصرف‌کننده به رهبران چین امکان می‌دهد گسترده‌ترین تغییرات سیاست‌های اقتصادی از دهه ۱۹۹۰ تاکنون را به پیش برند. این در شرایطی است که لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، هدف تورمی ۵/۳درصدی را برای سال جاری تعیین کرده است.