ناقوس جنگ در اوکراین

با اعلام آماده‌باش نظامی در اوکراین همه نیروهای ذخیره ارتش فراخوانده شدند اوکراین در آستانه جنگ

گروه بین‌الملل- در شرایطی که نیروهای روسیه با حضور نظامی خود عملا کنترل شبه جزیره کریمه را در دست گرفته‌اند، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین با فراخوان تمام نیروهای ذخیره، دستور آماده‌باش نظامی داده است و رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقامات غربی نسبت به بروز جنگ و اقدام نظامی هشدار می‌دهند.

به گزارش بی‌بی‌سی، نیروهای اوکراینی می‌گویند روسیه دو کشتی ضدزیردریایی به سواحل کریمه فرستاده است. آندری ایلاریونونف، مشاور سابق ولادیمیر پوتین می‌گوید که اوکراین با خطر یک جنگ تمام‌عیار و «برادرکشی» با دولت روسیه مواجه است. این کشور باید مرزهایش را با روسیه ببندد.

وی گفت: «هدف اقدامات اخیر غرق کردن اوکراین در جنگ داخلی است و تبدیل کردن آن به سرزمین هرج و مرج، فروپاشی و فاجعه تا برادر در مقابل برادر قرار بگیرد.»

پلیس روسیه شماری از معترضان ضدجنگ را که در مقابل وزارت دفاع این کشور، در مسکو، دست به تظاهرات زدند بازداشت کرده است.

به گزارش «ایرنا»، پارلمان اوکراین استقرار ناظران بین‌المللی را در نزدیکی نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور خواستار شد. خبرگزاری «روماندی نیوز» سوئیس روز یکشنبه با اعلام این خبر، افزود: «رادا» پارلمان اوکراین از کشورهای امضا کننده کنوانسیون ایمنی هسته‌ای ۱۹۹۴ میلادی خواست تا امنیت این کشور را تامین کنند.

به گزارش «ایسنا»، تنش در اوکراین پس از آن به اوج خود رسید که مخالفان، دولت ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری مورد حمایت روسیه را از قدرت برکنار کردند و دولت موقت تشکیل دادند. در این میان روسیه هم که منافع خود را در مقابل نفوذ اتحادیه اروپا و غرب در خطر دید با عنوان حمایت از ناوگان روسیه و اتباع این کشور در شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه و سایر مناطق اوکراین، وارد عمل شد و مجلس علیای این کشور با اعزام نیرو به اوکراین موافقت کرد.

در پی این موافقت نیروهای روسیه در کریمه که پیش از این نیز حضور نامحسوسی داشتند، حضور خود را علنی کردند و کنترل مناطق مختلف این بخش از اوکراین را در دست گرفتند و بنابر آخرین خبرها در حال حاضر ۱۵ هزار نیروی روسی در کریمه حضور دارند.

در پی وقوع این تحولات باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود خواهان بازگشت نظامیان روسیه در شبه‌جزیره کریمه به پایگاه‌هایشان شد.

اوباما اعزام نیروهای روسیه به اوکراین را نقض قوانین بین‌المللی خواند و هشدار داد که اگر این «تعدی» ادامه یابد روسیه با انزوای سیاسی و اقتصادی مواجه خواهد شد.

وی در این تماس تلفنی بر حق مردم اوکرین در تصمیم‌گیری برای سرنوشت‌شان تاکید کرد و گفت که آمریکا حضورش در نشست آمادگی گروه ۸ در سوچی را به حالت تعلیق در می‌آورد.

ولادیمیر پوتین نیز در این تماس تلفنی که ۹۰ دقیقه طول کشید، به باراک اوباما گفت که روسیه حق دارد از منافع خود و شهروندان روس‌زبان دفاع کند.

بر اساس بیانیه‌ای که کاخ کرملین منتشر کرد، پوتین گفته است شهروندان روسیه در اوکراین در معرض تهدیدهای واقعی هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده همزمان با انتشار خبر موافقت مجلس روسیه با اعزام نیرو به اوکراین، هواداران روسیه در شهرهای بزرگ شرق و جنوب اوکراین به خیابان‌ها ریختند و با بالا بردن پرچم روسیه به شادمانی پرداختند.

در همین حال بی‌ثباتی در اوکراین و اتهامات دخالت روسیه موجب شدت گرفتن تنش‌های دیپلماتیک شده است. شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه در نشستی علنی پس از رایزنی‌های پشت درهای بسته اوضاع در اوکراین را بررسی کرد و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و چندین تن از نمایندگان کشورها سخنرانی ایراد کردند.

دبیرکل سازمان ملل خواستار برقراری آرامش در اوکراین شد و سخنگوی وی گفت که دبیرکل نگرانی‌ شدید خود را در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین به وی اعلام داشته است.

همزمان کاخ کرملین دیروز اعلام کرد که پوتین با بان کی‌مون گفت‌وگوی تلفنی انجام داده و در این گفت‌وگو تاکید کرده است اگر روس زبان‌های مناطق شرقی اوکراین و کریمه مورد خشونت قرار گیرند، روسیه نمی‌تواند کنار بایستد و براساس قوانین بین‌المللی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، براساس اعلام دفتر مطبوعاتی کرملین هر دو طرف تاکید کردند باید جلوی تشدید هر چه بیشتر بحران در اوکراین را گرفت. از طرف دیگر دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه نیز با آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر جدید اوکراین گفت‌وگوی تلفنی انجام داد و بر تمایل روسیه برای حفظ روابط دوستانه و پایدار با اوکراین تاکید کرد.

دفتر مطبوعاتی کرملین در این خصوص نیز گفت: طی این مکالمه تاکید شد که روسیه حق دارد منافع مشروع شهروندان و نیروهای نظامی روسیه مستقر در جمهوری خودمختار کریمه را حفظ کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز خاطرنشان کرد: عملیات نظامی روسیه در اوکراین تنها موجب افزایش تنش‌ها در منطقه و بدتر شدن روابط آمریکا و روسیه خواهد شد.

در همین حال نهاد تصمیم‌گیری‌های سیاسی ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز دیروز (یکشنبه) اعلام کرد نشستی ویژه برگزار می‌کند و همچنین کمیسیون ناتو-اوکراین نیز نشستی خواهد داشت.

دبیرکل ناتو تاکید کرد که ناتو همواره در کنار اوکراین به عنوان یک شریک اساسی باقی می‌ماند. وی از جامعه بین‌المللی خواست اقدامات جدی برای رفع تنش‌ها در اوکراین

انجام دهد.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما با دخالت نظامی ناتو به هر شکلی مخالفیم و خواهان حمایت از وحدت ارضی این کشور هستیم.

راسموسن از تمامی طرفین به‌خصوص روسیه خواست برای رفع وضعیت خطرناک در اوکراین تلاش کنند.

وی گفت: ما از روسیه می‌خواهیم تا اوضاع در اوکراین را مدنظر داشته باشد و مواضع عاقلانه‌ای اتخاذ کند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو گفته است که این ائتلاف هماهنگی بسیار نزدیکی درخصوص اوکراین دارد.

همزمان وزیر امور خارجه انگلیس تصمیم پارلمان روسیه را در استقرار نیرو در اوکراین تقبیح و سفیر روسیه را برای اعلام نگرانی لندن در این باره احضار کرد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام و تصمیم اتخاذ شده از سوی روسیه یک تهدید جدی برای یکپارچگی، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین است. هرگونه اقدام خصمانه علیه اوکراین را محکوم می‌کنیم.

هیگ همچنین قرار است امروز به کی‌یف، پایتخت اوکراین برود و با دولت موقت این کشور درباره افزایش تنش‌ها در شبه جزیره خودمختار کریمه گفت‌وگو کند.

شبه‌ جزیره‌ کریمه در شمال ساحل دریای سیاه و بخشی از خاک اوکراین است و از نظر سیاسی منطقه‌ای خودمختار محسوب می‌شود و جدا از حکومت اوکراین دارای مجلس و دولت مستقل هست و رئیس دولت نیز عضو هیات وزیران اوکراین است.

ناقوس جنگ در اوکراین