آغاز رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید در اوکراین

گروه بین‌الملل- رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به کی‌یف سفر کرده است، در دیدار با یولیا تیموشنکو به رهبران جدید اوکراین وعده حمایت بین‌المللی قدرتمند و مبارزه با بحران اقتصادی این کشور را داد و از روسیه خواست اجازه دهد اوکراین در هر مسیری که انتخاب می‌کند، حرکت کند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نخستین مقامی بود که پس از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ از ریاست جمهوری اوکراین به این کشور سفر کرد. وی در اظهارات خود بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد که این در واقع پیامی به مسکو بود تا به‌طور یکجانبه در امور داخلی اوکراین دخالت نکند.

اشتون پس از دومین روز مذاکرات در شهر کی‌یف به خبرنگاران گفت: ما اینجا هستیم تا بگوییم می‌خواهیم از اوکراین حمایت و به آن کمک کنیم قدرتمند باقی بماند و در مسیری که خود انتخاب می‌کند، حرکت کند.

وی پس از دیدار با یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراین افزود: ما همچنین فکر می‌کنیم که بسیار مهم است پیام قدرتمندی را درباره تمامیت ارضی، وحدت و استقلال اوکراین ارسال کنیم. یولیا تیموشنکو که روز شنبه از زندان آزاد شده، قرار است که برای درمان عازم آلمان شود. وی هرگونه تلاش برای تصدی پست‌های دولتی را رد کرده است و احتمال دارد که برای دوره‌ای کوتاه از سیاست دور باشد. به گفته یک نماینده پارلمان اوکراین، «شورای میدان» و احزاب سیاسی اوکراین به توافق رسیدند تا علاوه‌بر اعلام اعضای دولت جدید در میدان استقلال، نماینده‌های عمومی نیز در این دولت گنجانده شود.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه اینترنتی صدای روسیه، والری پاتسکان، نماینده پارلمان اوکراین از حزب «اودار» پس از نشست مشترک احزاب و شورای میدان عنوان کرد: اعضای دولت جدید پس از برگزاری نشستی دیگر، بعد از ظهر روز چهارشنبه در میدان استقلال معرفی خواهند شد.

وی همچنین گفت که نماینده‌های عمومی که به دولت خواهند پیوست، وزارت‌های مختلفی را شامل می‌شوند. به گفته پاتسکان، در این نشست در خصوص انتخاب سه هیات عمومی از شورای میدان برای گفت‌وگو با سیاستمدارها نیز، بحث شد.

الکسی گاران، کارشناس سیاسی اظهار کرد که معیارهای انتخاب اعضای دولت نیز در این نشست مورد بحث قرار گرفت؛ حرفه‌ای‌گری، استانداردهای بالای اخلاقی، احترام به قوانین میدان و مشارکت نکردن در اقدامات فسادآمیز.

پس از معرفی این کاندیداها، آنها باید از سوی پارلمان اوکراین تایید شوند. گاران در این خصوص نیز تصریح کرد: به نظر من پارلمان با خواسته‌های «میدان» مخالفت نخواهد کرد.

اما آرسن آواکف، کیمسر پارلمانی برای نظارت بر وزارت کشور اوکراین با امضای حکمی، بخشی خاص از پلیس امنیت عمومی موسوم به «برکوت» را منحل کرد. علاوه‌بر این وزارت خارجه اوکراین نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از تشکیل دولت جدید، مذاکرات دو جانبه با روسیه را از سر خواهد گرفت. برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین، اعتراضات شدید مقامات روس را به همراه داشت که آمریکا را به مداخله در امور اوکراین متهم می‌کنند. مسکو همچنین از تصمیم دولت جدید برای حذف زبان روسی به عنوان یک زبان رسمی اوکراین نگران است.

درحالی‌که اوکراین در کشاکش تشکیل یک دولت متحد جدید در سایه تهدیدهای جدایی‌طلبی و بی‌ثباتی اقتصادی قرار دارد، رهبران جهان به دنبال برگزاری مذاکراتی به منظور یافتن راه حلی برای وضعیت ناپایدار کی‌یف هستند.

به گزارش رویترز، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس روزسه‌شنبه با همتای آمریکایی‌اش جان کری در واشنگتن دیدار و توافق کردند که از اقدامات مردم اوکراین در توانایی‌شان به‌منظور داشتن آینده‌ای دموکراتیک حمایت کنند.

پس از این دیدار که در وزارت امور خارجه آمریکا صورت گرفت، جان کری گفت: اوکراین نباید میان غرب و شرق گرفتار شود یا میان آمریکا و روسیه. اما تمام کشورها باید برای برقراری ثبات اوضاع در اوکراین و تضمین صلح و دموکراسی در این کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی افزود: این یک بازی بده بستان نیست. این چالش و کشمکش میان غرب و شرق یا روسیه و آمریکا نیست، بلکه این اوضاعی است که به مردم اوکراین مربوط می‌شود و اوکراینی‌ها هستند که درباره آینده‌شان، تصمیم‌گیری می‌کنند.

وزیران امور خارجه آمریکا و انگلیس بر این مساله تاکید کردند که تمامی کشورها از جمله روسیه باید برای آینده اوکراین با هم همکاری کنند. آنها همچنین عنوان کردند که آمریکا و انگلیس مخالف هرگونه تلاش برای تقسیم و تجزیه اوکراین به دو قلمرو حامی غرب و حامی روسیه هستند.

هیگ در اظهاراتی مشابه جان کری اعلام کرد: اوکراین نیازمند کمک مالی از هر منبعی شامل روسیه است. اوکراینی‌ها نباید روسیه را کنار بگذارند. بلکه باید در این باره تصمیم بگیرند.

وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که روسیه نیز باید به اوکراین کمک کند چون که به نفع مسکو نیست اوکراین با فروپاشی اقتصادی مواجه شود. وزیر امور خارجه انگلیس همچنین به رهبران جدید اوکراین توصیه کرد که مردم حامی روسیه در شرق و جنوب را در دولت متحد جدید بگنجانند چون که آنها به تصمیم‌گیری نیاز دارند.

وی به خطر جدایی‌طلبی فزاینده‌ای در اوکراین پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری مستعفی حامی روس‌ها در اوکراین اشاره کرد. مردم در جنوب و شرق اوکراین اکثرا نژاد روس دارند؛ افرادی که از برکناری یانوکوویچ به شدت عصبانی و خشمگین هستند.

اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین در جریان سخنرانی در پارلمان این کشور مساله تهدید تجزیه‌طلبی توسط بخش‌های حامی روسیه در کشور نظیر سکنه شبه جزیره کریمه را مورد تایید قرار داد؛ محلی که مردمانش پرچم روسیه را به جای پرچم اوکراین بر فراز ساختمان‌های سواستوپل برافراشته‌اند. همچنین تشکیل دولت متحد جدید تا امروز به تاخیر افتاد.