یانوکوویچ در ناکجاآباد

گروه بین‌الملل- شبکه «ان تی‌وی» ترکیه روز یکشنبه فیلمی پخش کرد که یانوکوویچ به همراه محافظان شخصی خود شب‌هنگام، سوار هلی‌کوپتری شده است تا مخفیانه از کی‌یف فرار کند. بر اساس گمانه‌زنی‌ها این پرواز به خارکف بوده است. جایی که طرفداران وی در آنجا فراوان هستند اما اثری از او در این شهر پیدا نشده است و در مکان نامعلومی به سر می‌‌برد. در شرایطی که همگان به دنبال یک رئیس‌جمهوری مفقود شده می‌گردند دولت موقت این کشور دستور بازداشت وی را صادر کرده است.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش می‌دهد که وزیر کشور موقت اوکراین دستور بازداشت یانوکوویچ را صادر کرد و در نبود نیروهای پلیس این کشور نیز مردم داوطلبانه با لباس نظامی حفاظت از شهر را بر عهده گرفتند. در اوکراین به این محافظان «سوتنی» می‌گویند. این در شرایطی است که برخی از ویدئوهای منتشر شده حکایت از این موضوع دارد که این نیروها در برابر کسانی که طرفدار یانوکوویچ هستند و به دست مخالفان مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرند بی‌تفاوت هستند. همزمان در برخی از نقاط شهر کی‌یف طرفداران یانوکوویچ با آتش زدن پرچم آمریکا و با برافراشتن پرچم روسیه مخالفت خود را نسبت به حضور مخالفان رئیس‌جمهوری متواری این کشور نشان دادند و خواستار بازگشت یانوکوویچ به قدرت شدند. با دو تکه شدن مردم اوکراین به طرفداران و مخالفان یانوکوویچ و بازگشت سفیر روسیه به موطنش، دولت موقت این کشور در پی دلجویی از مسکو بر آمده است. در این ارتباط الکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین در یک سخنرانی برای مردم کشورش گفت: رهبری جدید کی‌یف پس از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ آماده گفت‌وگو با روسیه به‌منظور قرار گرفتن روابط دو طرف بر پایه حسن همجواری و برابری است.

وی تصریح کرد: اولویت دیگر اوکراین بازگشت به مسیر تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا است. تورچینف گفت که دولت بعدی همچنین وظیفه خواهد داشت برای ثبات اقتصادی اوکراین تلاش کند بر اساس تصمیم پارلمان، تمام اختیارات و وظایف ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده به الکساندر تورچینف، رئیس جدید پارلمان این کشور واگذار شده است.

الکساندر تورچینف با ۲۸۸ رای موافق به عنوان رئیس جدید انتخاب شد. وی رئیس سابق نیروهای امنیتی اوکراین و متحد یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین است. همزمان مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنانی گفت که هر چند ویکتور یانوکوویچ از طریق یک انتخابات دموکراتیک به قدرت رسیده بود، اما به‌دلیل پشت کردن به ملتش و به‌کارگیری خشونت علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز عمده مشروعیت خود را از دست داد و در حال حاضر دیگر رهبر این کشور نیست. به گزارش «ایسنا»، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت که اگر روسیه برای بازگرداندن دولتی که خود تمایل دارد، به اوکراین نیرو ارسال کند، اشتباهی محض مرتکب خواهد شد. وی ادامه داد: جدایی و چند دستگی اوکراین به نفع هیچ‌یک از روسیه، آمریکا یا اروپا و خود اوکراینی‌ها نیست. هیچ‌کس از بازگشت خشونت به اوکراین نفع نمی‌برد. رایس تصریح کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در تعامل با همتای روسش ولادیمیر پوتین بسیار قدرتمند و صریح عمل کرده است اما به نفع واشنگتن نیست که در قرن بیست و یکم دوباره به جنگ سرد بازگردد.

جنگ سرد اصطلاحی است که به دوره‌ای از تنش‌ها، کشمکش‌ها و رقابت‌ها در روابط ایالات متحده، شوروی و هم‌پیمانان آنها در طول دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ اطلاق می‌شود. در طول این دوره رقابت میان این دو ابرقدرت در عرصه‌های گوناگون مانند اتحاد نظامی، ایدئولوژی، روانشناسی، جاسوسی، ورزش، تجهیزات نظامی، صنعت و توسعه فناوری ادامه داشت. این رقابت‌ها پیامدهایی مانند مسابقات فضایی، پرداخت هزینه‌های گزاف دفاعی، مسابقات جنگ‌افزار هسته‌ای و تعدادی جنگ‌های غیرمستقیم به دنبال داشت. رایس در ادامه گفت که آمریکا می‌خواهد مردم اوکراین تحت رهبری یک دولت وحدت ائتلافی قرار بگیرند و اینکه آمریکا آماده است تا در کنار صندوق بین‌المللی پول در فراهم آوردن کمک مالی برای اقتصاد اوکراین که «بسیار شکننده» است، به این کشور یاری رساند. وی گفت که اوکراینی که تاریخ دیرینه‌ای از مناسبات فرهنگی با روسیه دارد، با اوکراین مدرنی که می‌خواهد در اتحادیه اروپا ادغام شود، تناقضی ندارد. این در شرایطی است که برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که روسیه در اندیشه حمله نظامی به اوکراین است و ایالات متحده نیز گفته است که حمله روسیه به اوکراین را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

رئیس‌جمهوری موقت اوکراین اما از نمایندگان پارلمان خواسته است که امروز در مورد تشکیل یک دولت وحدت ملی به توافق برسند. با این وجود آمریکا برای حمایت از دولت موقت این کشور از صندوق بین‌المللی پول خواسته است که به این کشور بحران‌زده کمک مالی کند. همزمان رئیس‌جمهوری فرانسه از روند انتقال دموکراتیک آغاز شده در اوکراین استقبال و بر اهمیت حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد. به گزارش «ایسنا»، کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان درباره اوضاع اوکراین گفت‌وگو کرد. براساس این بیانیه، فرانسوا اولاند و آنگلا مرکل بعد از خشونت‌های تاسف‌بار روزهای اخیر انتقال دموکراتیک شروع شده را پاسخی به خواسته‌های مردم اوکراین توصیف کردند.

کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه افزود، آنها تاکید کردند وحدت و تمامیت ارضی این کشور باید حفظ شود.

فرانسوا اولاند تشکیل دولت فراگیر را به‌منظور برگزاری سریع‌تر انتخابات و آغاز برنامه اصلاحات ضروری در راستای منافع اوکراین ضروری دانست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی همچنین بر حمایت پاریس از این روند و کمک اتحادیه اروپا به اصلاحات سیاسی و نوسازی اقتصادی در اوکراین تاکید و بر ادامه تلاش وزرای امور خارجه آلمان و فرانسه در این زمینه اشاره کرد.

اولاند و مرکل همچنین تشکیل هرچه‌ سریع‌تر دولت با حضور همه گروه‌های سیاسی را ضروری توصیف کردند.

این سخنان در شرایطی مطرح شد که خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد، سفیر روسیه در اوکراین برای رایزنی به مسکو فراخوانده شده است و روسیه نیز هنوز واکنش جدی به این مسائل نداشته است و به یک بیانیه کلی اکتفا کرده و از یانوکوویچ به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی این کشور نام برده است.