یمن به شش اقلیم فدرالی تقسیم می‌شود

گروه بین‌الملل- طرح تقسیم یمن به شش اقلیم و اداره آنها به صورت فدرالی دیروز در نشستی با حضور رئیس‌جمهوری این کشور به صورت نهایی تصویب شد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از سایت براقش نت، طرح تقسیم یمن به شش اقلیم در دولت فدرالی این کشور در نشست صورت گرفته به ریاست عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن به صورت نهایی تصویب شد.

بعد از انجام مذاکرات و بررسی‌های مختلف برای ایجاد یک نظام جدید با هدف گسترش توسعه و تقویت امنیت و ثبات در این کشور با طرح ایجاد شش اقلیم در یمن موافقت شد به طوری که این شش اقلیم متشکل از اقلیم حضرموت به مرکزیت المکلا، اقلیم سبا به مرکزیت سبا، اقلیم عدن به مرکزیت عدن، اقلیم الجند به مرکزیت تعز، اقلیم ازال به مرکزیت صنعاء و در نهایت اقلیم تهامه به مرکزیت الحدیده خواهد بود.

شرکت‌کنندگان در این نشست از تلاش‌های صورت گرفته برای ترسیم آینده جمهوری فدرالی یمن استقبال کردند و اکثریت آنها به این طرح رای دادند.

برپایه مصوبه جدید، اقلیم نخست در جنوب است و حضرموت نام دارد. این اقلیم استان‌های حضرموت، شبوه و سقطری را در بر می‌گیرد. اقلیم دوم سبا نام دارد و استان‌های جوف، مارب و بیضاء را در بر می‌گیرد. اقلیم سوم عدن نام دارد و استان‌های عدن، ابین و لحج را شامل می‌شود. اقلیم چهارم هم الجند نام دارد که استان‌های تعز، اب و تعز در آن حضور دارند. اقلیم پنجم ازال نام گرفته است و استان‌های صعده، صنعاء، عمران و ذمار را در بر می‌گیرد. اقلیم ششم تهامه نام دارد که استان‌های الحدیدیه، ریمه، المحویت و حجه در آن هستند.

جدایی‌طلبان جنوب یمن با این تقسیم‌بندی مخالف هستند. آنها در پی آن بودند که یمن به دو اقلیم اصلی شمالی و حجنوبی تبدیل شود تا بتوانند بیش از پیش بر امور این منطقه یمن چیره شوند، اما شماری از احزاب شمالی با این خواسته مخالف هستند و کشوری با چند اقلیم را می‌پسندند.

جنوبی‌ها بیم آن دارند تعدد اقلیم‌ها، قدرت آنها در برخی استان‌های جنوبی بزرگ همچون حضرموت را کاهش دهد. بیشتر ذخایر نفتی یمن در جنوب است. یمن در سال‌های پیش به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شد تا اینکه این دو بخش در سال ۱۹۹۰ میلادی با یکدیگر متحد شدند؛ اما پس از آن جنگی داخلی در گرفت و به مدت چهار سال به طول انجامید. طی این جنگ علی عبداله صالح رئیس‌جمهوری پیشین یمن با سرکوب جدایی‌طلبان جنوب، توانست وحدت یمن را حفظ کند. پیامدهای این جنگ باعث شد دیگر خواسته‌های جنوبی‌ها از جمله ایجاد شکل دیگری از تقسیم، نادیده گرفته شود. تندرو‌ها در «جنبش جنوبی» که در سال ۲۰۰۷ میلادی با ائتلاف چند گروه تشکیل شد، خواستار برپایی کشور مستقل جنوبی هستند. از این رو در پی آن بودند که یمن به دو اقلیم شمالی و جنوبی تقسیم شود تا پس از آن همه پرسی بر سر آینده کشور برگزار شود. در کنار گروه‌های جدایی طلب جنوبی، یمن با فعالیت گروه القاعده در جنوب و شورش شیعیان حوثی در شمال روبه‌رو است.

اما پیش‌تر حوثی‌های یمن مخالفت خود را با تقسیم یمن به ۶ اقلیم اعلام کردند و تاکید کرده بودند که با ایجاد ۲ اقلیم در جنوب و ۴ اقلیم در شمال موافقت نخواهند کرد. به دنبال تصویب طرح تقسیم یمن به شش اقلیم فدرالی، سخنگوی گروه حوثی‌های «انصارا...» اعلام کرد که این طرح به امضای نماینده حوثی‌ها نرسیده است و حوثی‌ها با این طرح مخالفند. به گزارش پایگاه خبری العهد لبنان، در پی تصویب طرح تقسیم یمن به شش اقلیم و اداره آنها به صورت فدرالی، محمد عبدالسلام، سخنگوی گروه حوثی‌ «انصارا...» اعلام کرد: در بیانیه‌ای که از سوی شورای سیاسی به ریاست صالح هبره صادر شد تاکید شده است که هبره سند تقسیم یمن به دو اقلیم در جنوب و چهار اقلیم در شمال را امضا نکرد.