آمریکا تل‌آویو را تهدید به تحریم کرد

گروه بین‌الملل- رژیم صهیونیستی با تهدید تحریم از سوی آمریکا مواجه شده است. پایبند نبودن اسرائیل به مذاکرات صلح و بی‌تفاوتی به هشدارهای ایالات‌متحده، هم‌اینک واشنگتن را به نقطه‌ای رسانده است که تل‌آویو را تهدید به تحریم می‌کند. در این راستا حملات متقابل میان مقامات آمریکا و رژیم اسرائیل، بار دیگر مناسبات میان این دو را به شدت متشنج کرده است. از یکسو وزیر دفاع ایالات‌متحده و از سوی دیگر وزیر راهبردی رژیم صهیونیستی، وزیر خارجه آمریکا را به باد انتقادهای شدید و کم‌سابقه گرفته‌اند و از سوی دیگر جان‌کری به اسرائیل درخصوص تحریم شدن از سوی جامعه جهانی هشدار داد و سایر سخنگویان دولتی آمریکا از مقامات اسرائیل اظهار خشم کردند.

تبادل انتقادهای شدید و علنی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی از روز شنبه از سرگرفته شد؛ زمانی که جان‌کری در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: اسرائیل باید برای رسیدن به پیمان نهایی صلح با فلسطینی‌ها به برخی سازش‌ها تن در دهد؛ چون که وضعیت فعلی قابل‌دوام نیست و اگر مذاکرات این بار نیز ناکام شود، جامعه جهانی ممکن است اسرائیل را تحریم کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به انتقادهای شدیدی که وزیر جنگ اسرائیل دو هفته پیش علیه او مطرح کرده بود، پاسخ داد و گفت: «متوهم» کسانی هستند که می‌خواهند وضعیت غیرقابل تحمل کنونی ادامه یابد. جان‌کری دو هفته پیش نیز در سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: شکست مذاکرات صلح، تحریم علیه اسرائیل را در پی خواهد آورد و اقتصاد این کشور را هدف قرار خواهد داد. ژنرال موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل نیز پیش‌تر گفته بود: «خوب است که زودتر یک نوبل صلح به جان‌کری بدهند تا دست از سر اسرائیل بردارد» و افزوده بود که کری «متوهم» است و پیش‌نویس طرحی که برای صلح اسرائیلی- فلسطینی تنظیم کرده است، نیازهای امنیتی اسرائیل را تامین نمی‌کند.

یعلون دو هفته پیش نیز در بیانیه‌ای که عامدانه به انگلیسی منتشر شد، از جان‌کری پوزش خواست؛ اما انتقادهای ماهوی خود را پس نگرفته بود. دور جدید انتقادهای متقابل میان مقامات ارشد اسرائیل و آمریکا در شرایطی صورت می‌گیرد که جان‌کری و ژنرال یعلون روز یکشنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کردند. اما یعلون پس از این دیدار نیز در سخنانی در واکنش به گفته‌های کری که بر غیرقابل تحمل بودن ادامه وضعیت کنونی در مناسبات اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید کرده بود، گفت: ما در همین شرایط نیز زندگی خود را اداره می‌کنیم و نیازی به تغییر وضع نیست.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل نیز این بار به حمایت عملی از وزیر جنگ خود در برابر جان‌کری اقدام کرده است. نتانیاهو روز یکشنبه در نشست دولت خود گفت: کسی از فلسطینی‌ها انتقاد نمی‌کند و مطالبات جهانی تنها متوجه اسرائیل شده است. در این راستا مشاور امنیت ملی باراک اوباما در واکنش به اظهارنظرهای اخیر مقامات رژیم صهیونیستی آنچه را که حملات شخصی علیه «جان‌کری» خواند، غیرقابل‌پذیرش دانست. به گزارش «ایسنا»، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «حملات شخصی که در اسرائیل متوجه جان‌کری هستند، کاملا بی‌اساس و غیرقابل‌پذیرش هستند.» وزارت خارجه آمریکا یکشنبه، اما در بیانیه‌ای در پاسخ به انتقادهای مقامات اسرائیل به آنها یادآور شد که کری به عنوان یکی از سناتورهای قدیمی «کارنامه درخشانی در خدمت ۳۰ ساله به اسرائیل و تامین منافع این کشور» داشته است. وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که کری به عنوان سیاستمداری که همواره در کنار اسرائیل ایستاده است، هشدار داده؛ ولی از تحریم اسرائیل حمایت نکرده است. این بیانیه از اسرائیل خواسته است حرف‌های کری را تحریف نکند.

اما «یووال اشتاینیتز» وزیر راهبردی رژیم صهیونیستی یکشنبه گفته بود اظهارات «تهاجمی» کری، اقدامی تحریک‌آمیز برای تشویق کشورها به آغاز تحریم علیه اسرائیل است.

در هفته‌های اخیر برای نخستین‌بار در ۴۶ سال اشغال کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، برخی از نهادهای مالی و اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه برخی از موسسات مالی و شرکت‌های اسرائیلی آغاز کرده‌اند.

چند موسسه مهم مالی هلند شرکت‌ها و نهادهایی در اسرائیل را که در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تحریم کرده است و روز یکشنبه نیز اعلام شد که کمپانی مهم خانه‌سازی اسرائیلی به‌نام «آفریقا- اسرائیل» و نیز بزرگ‌ترین بانک اسرائیل، «هپوعلیم» (بانک کارگران) به دلیل مشارکت در ساخت دیوار امنیتی به‌دور بخش‌هایی از کرانه باختری، از سوی نهادهایی در اروپا تحریم شده‌اند. تشدید بحران در روابط رژیم اسرائیل و آمریکا در شرایطی است که گزارش خبرگزاری‌ها حاکی از آن بود که جان‌کری در هفته‌های آینده پیش‌نویس طرح صلح خاورمیانه را با عنوان «چارچوب توافق» به دو طرف این نزاع ارائه خواهد کرد.