گروه بین‌الملل- بر پایه گزارش جدید سازمان «اوکسفام»، تقریبا نیمی از ثروت جهان در دست یک درصد از مردم دنیا است. این یک درصد که ثروتمندترین مردم کره زمین هستند ۱۱۰ تریلیون دلار در اختیار دارند. به گزارش رویترز، اوکسفام این روند را خطری برای «پیشرفت بشریت» توصیف کرده است. اوکسفام یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، متشکل از ۱۷ سازمان در بیش از ۹۰ کشور است.

به نوشته اوکسفام، آنچه مورد پذیرش‌است این است که تا حدی نابرابری برای به حرکت در آوردن موتور رشد و توسعه ضروری است. با این همه، دغدغه اصلی آن است که تمرکز شدید منابع ثروت منافع دیگران را به خطر می‌اندازد. خطری که به بهای دستاوردهای افراد و بی ثمر ماندن توانایی‌ها، استعدادها، نوآوری‌ها و کارآفرینی آنها تمام می‌شود.

اکثریت مردم طبق نظرسنجی که اوکسفام در ۶ کشور (آمریکا، بریتانیا، هند، آفریقای جنوبی، اسپانیا و برزیل) انجام داده، معتقدند که اجرای قوانین به نفع ثروتمندان تغییر می‌کند.

این بنیاد امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، می‌افزاید در سی سال گذشته، هفتاد درصد مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کردند که نابرابری اقتصادی در آن کشورها افزایش یافته است.

اوکسفام می‌نویسد خبر خوش آن است که روند افزایش نابرابری اقتصادی می‌تواند متوقف شود. اروپا و آمریکا در سه دهه پس از جنگ جهانی دوم موفق به کاهش اختلاف نابرابری اقتصادی شدند. همین امر در دهه گذشته در آمریکای لاتین اتفاق افتاده است

گزارش اوکسفام در حالی منتشر شده که مجمع جهانی اقتصاد، «داووس ۲۰۱۴» از روزگذشته آغاز شد و تا پنجم بهمن ماه نیز در داووس در کشور سوئیس ادامه خواهد داشت. عنوان اجلاس داووس امسال «شکل دهی دوباره جهان: تبعات آن در جامعه، سیاست و تجارت» است. به گفته ناظران سال ۲۰۱۴ سالی است که احتمال تحرک اقتصادی در بین کشورهای قدرتمند افزایش خواهد یافت و عمده نظرات موجود هم بازگشت ایالات متحده به ریل اقتصادی است.

بیش از ۲۵۰۰ نفر، از جمله ۴۰ تن از سران کشورها، ۱۵۰۰تن از مدیران مشاغل مطرح و ۳۰۰ تن از شخصیت‌های سرشناس در این مراسم شرکت خواهند کرد.