اعتراض‌ اوکراینی‌ها خونین شد

گروه بین‌الملل- اعتراض‌های اوکراین در نهایت رنگ خون به خود گرفت. در شرایطی که تا پیش از ۱۹ ژانویه اعتراض‌های مردمی آرام بود، مردم اوکراین این‌بار در اعتراض به قانون جدیدی که از سوی دولت یانکوویچ برای محدود کردن اعتراض‌ها تصویب شده است به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات روز ۱۹ ژانویه با زخمی شدن ۲۰تن همراه شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، مردم با هجوم به چندین پاسگاه پلیس و تجمع در برابر پارلمان اوکراین به زد و خورد با پلیس مشغول شدند که در این زد و خوردها نزدیک به ۲۰ پلیس زخمی شدند. این در شرایطی است که برخی خبرگزاری‌ها به نقل از وزیر کشور اوکراین گفته‌اند که ۳۰ پلیس زخمی شده‌اند که در این میان ۱۰ تن راهی بیمارستان شده‌اند.

آنها همچنین به چندین مغازه حمله کردند و نزدیک به ۵دستگاه اتوبوس را نیز به آتش کشیدند. به گفته ناظران شکل تازه اعتراض‌های مردم اوکراین که رنگ خشونت گرفته، ممکن است از حالت عادی خارج شود و برای هر دو طرف هزینه‌های فراوان ایجاد کند. با این وجود خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد: معترضان اوکراینی که بسیاری از آنها برخلاف قانون جدید، ماسک‌های ضدگاز و کلاه‌های ایمنی بر سر داشتند، از کپسول آتش‌نشانی و نارنجک‌های صوتی علیه نیروهای پلیس استفاده کردند، همچنین یک اتوبوس پلیس نیز آتش گرفت.

پلیس نیز در واکنش از گاز اشک‌آور، نارنجک صوتی و ماشین آب‌پاش علیه معترضان استفاده کرد.

تظاهرات‌های اخیر در اوکراین اکثرا مسالمت‌آمیز بودند اما اقدام روز جمعه ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین در تصویب قانونی برای محدود کردن اعتراضات اوکراینی‌ها، خشم مخالفان را برانگیخت. این قانون فعالیت‌های غیرنظامی، حق اعتراض و آزادی بیان را تا حد زیادی محدود می‌کند. طبق این قانون، معترضان نباید از ماسک‌های ضدگاز و کلاه‌های سخت استفاده کنند. آمریکا این قانون را «غیردموکراتیک» خوانده است.

پس از تصویب این قانون اما روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر در کی‌یف دست به تظاهرات زدند. بسیاری از معترضان در میدان اصلی شهر باقی ماندند اما گروهی به سمت نیروهای پلیس حمله‌ور شدند تا راه خود را به سوی ساختمان پارلمان اوکراین باز کنند. طبق گزارش وزارت کشور اوکراین طی این درگیری شدید میان معترضان افراطی و پلیس که در آن شعارهای «شرم باد» و «انقلاب» توسط فعالان زمزمه می‌شد، بیش از ۳۰ پلیس زخمی شدند. آماری از تعداد کلی زخمی‌ها در دست نیست.

طبق اعلام این وزارتخانه، یک پرونده قضایی نیز در رابطه با این رخداد تشکیل شده است. از رهبران مخالف تنها ویتالی کلیتشکو در صحنه درگیری‌ها حاضر بود که با وجود تلاش زیاد موفق به جلوگیری از حمله معترضان به پلیس نشد.

در همین راستا، آرسنی یاتسنیوک، دیگر رهبر مخالفان اوکراین این حوادث را محکوم کرد و گفت: «هیچ قدرتی در اوکراین، ارزش جان حتی یک انسان را ندارد».

یکی از مخالفان اعتقاد دارد، همان‌گونه که دولت یانوکوویچ درخواست‌های پیشین معترضان را رد کرده است، رهبران مخالف نیز این قانون او را خلاف قانون اساسی می‌دانند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه در همین راستا کاخ سفید روز یکشنبه خواستار پایان فوری درگیری‌ها در اوکراین شد.

«کاتیلین هایدن»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این خصوص گفت: «ما به شدت در خصوص خشونت‌های موجود در خیابان‌های اوکراین نگران هستیم. افزایش تنش‌ها در اوکراین، پیامد مستقیم نبود رسیدگی دولت اوکراین به شکایات معترضان است.»

هایدن همچنین گفت: «دولت اوکراین با این اقدام، بنیادهای دموکراسی را تضعیف می‌کند.»

مردم توجهی به خواست رهبران اپوزیسیون ندارند

در شرایطی که ویکتوریانوکووچ حاضر شده است که با رهبران اپوزیسیون دیدار کند، رهبران اپوزیسیون این کشوراز جمله «ویتالی کلیتشکو» قهرمان سابق بوکس و «آرسنی یاتسنیوک» از معترضان خواسته‌اند که دست از اعتراض بردارند تا به مذاکره با دولت اوکراین بپردازند. اما به گفته این دو، معترضین رادیکال‌تر با خواسته‌های آنها موافقت نکرده‌اند و خواستار حضور خیابانی مردم برای پیشبرد اعتراض‌ها هستند. گفته می‌شود که کلیتشکو از سوی برخی معترضان در پاسخ به درخواست خود با اسپری مواجه شده است و او مجبور به ترک معترضان شده است.

با این وجود او در ملاقات شخصی که با ویکتور پانوکوویچ داشته از او خواسته است که انتخابات زودرس برگزار کند. او به یانوکوویچ گفته است که مراقب باشد که به سرنوشت افرادی همچون چائوشسکو(دیکتاتور رومانی) و معمر قذافی(دیکتاتور لیبی) دچار نشود.