«تپلوها» در راه کره‌شمالی

گروه بین‌الملل- کره‌شمالی مصداق بارز کشوری است که گفته می‌شود «هر دم از آن باغ بری می‌رسد». در شرایطی که در اواخر سال گذشته میلادی از پیونگ‌یانگ خبر رسید که در این کشور ۸۰ نفر در ملأ عام به‌دلیل تماشای برنامه‌های تلویزیونی کره‌جنوبی اعدام شده‌اند اکنون اما خبری منتشر شده است که دو کشور انگلیس و کره‌شمالی برای پخش برنامه محبوب کودکان «تپلوها» در پیونگ‌یانگ در حال رایزنی هستند. به نوشته روزنامه دیلی‌میل، برنامه‌های تلویزیونی کودکان در میان چندین سریال کلاسیکی است که برای صادرات به کره‌شمالی در نظر گرفته شده‌اند. اگر توافقی حاصل شود، مجموعه تلویزیونی تپلوها که در سراسر جهان نمایش داده شده‌، در تلویزیون دولتی کره‌شمالی نیز به نمایش در می‌آید. کارشناسان وزارت امور خارجه انگلیس به شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی کمک می‌کنند تا برنامه‌های مناسب و غیر تهاجمی را به تلویزیون دولتی پیونگ یانگ بفروشد. برخی می‌‌گویند که برنامه تلویزیونی تپلوها برای این انتخاب شده است که چهار شخصیت آن یعنی «دیپسی»، «لالا»، «تینکی وینکی» و «پو» هیچ مکالمه‌ای ندارند. اگر این اقدام موفقیت‌آمیز باشد درها را برای نمایش دیگر مجموعه‌های تلویزیونی انگلیس همچون «مستر بین» باز می‌کند. پیش از این در کره‌شمالی نسخه قدیمی الیورتوییست پخش می‌شد که مجریان تلویزیونی این کشور پیش ازپخش هر قسمت به مخاطبان خود اعلام می‌کردند که مردم انگلستان در فلاکت و فقر زندگی می‌کنند و هنوز روشنایی به این کشور نرسیده است.

با این وجود یکی از منابع وزارت امور خارجه انگلیس به روزنامه ساندی تایمز گفت: سریال‌هایی که روش زندگی انگلیسی‌ را نشان می‌دهد، همچون «ساکنین شرق لندن» یا «زندگی خوب» نیز می‌توانند انتخاب‌های خوب و مناسبی باشند.

وی افزود: همیشه معتقدم مساله‌ای که باعث فروپاشی دیوار برلین شد، مجموعه تلویزیونی «دالاس و داینستی» بودند و نه دیپلماسی سطح بالا، برنامه‌هایی که برای کره‌شمالی فرستاده می‌شوند نباید تهاجمی باشند همانند «مستر بین»، «ساکنین شرق لندن»، «خانم مارپل»، «پوآرو» یا «دکتر هو». شما نمی‌توانید مجموعه تلویزیونی «ارتش پدر» را که در رابطه با جنگ است برای این کشور بفرستید. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در نامه‌ای به کمیته روابط خارجی مشترک نوشت: در یک مدت زمان طولانی این اقدام راه خوبی برای بهبود درک و فهم‌ها درباره جهان خارج در داخل یک برنامه بسته است. همزمان با رایزنی‌ها برای صادرات برنامه تلویزیونی به کره‌شمالی رهبر این کشور خواهر کوچک‌تر خود را به سمت خزانه‌داری کشور و به جای شوهرعمه اعدام شده‌اش، منصوب کرد. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی یک ماه پس از اعدام جانگ سونگ تائک، مرد شماره۲ این کشور، «کیم یئو جونگ»، کوچک‌ترین خواهر خود را به سمت خزانه‌داری و امور مالی کشور منصوب کرد.

«کیم یئو جونگ» به سمت اداره ۵۴ که وظیفه تامین زغال سنگ، برق، سوخت، لباس و سایر ملزومات برای ارتش کره‌شمالی را دارد، منصوب شد. این اداره در اصل از جانب ارتش اداره می‌شد، اما شوهر عمه رهبر جوان کره‌شمالی زمانی که ری یونگ هو، فرمانده سابق ارتش در سال ۲۰۱۲ میلادی اخراج شد، آن را تحت فرمان و کنترل خود درآورد.

چئو ریونگ هائه، فرمانده ارتش کره‌شمالی از کیم جونگ‌اون خواست تا کنترل این اداره را به ارتش بازگرداند. اگر چه درخواست وی از سوی رهبر کره‌شمالی رد شد اما ارتش مسوولیت ۳۰ کمپانی و شرکت تجاری را که پیش‌تر تحت کنترل و نظارت کابینه بود، به دست گرفت. از دیگر سو و در شرایطی که پس از اعدام شوهرعمه رهبر کره‌شمالی روابط بین سئول و پیونگ‌یانگ تیره‌تر از پیش شده بود، مقامات کره‌شمالی از سئول خواسته‌اند که روابط فی‌مابین را بهبود ببخشند. به گزارش «ایلنا» به نقل از خبرگزاری یونهاپ، درخواست کره‌شمالی برای بهبود روابط پیونگ‌یانگ و سئول پنج روز پس از آن مطرح شد که این کشور پیشنهاد کره‌جنوبی برای مذاکره درباره دیدار خانواده‌های جدا شده در جریان جنگ کره در دهه ۵۰ میلادی را رد کرد. مقام‌های کره‌شمالی در مقاله‌ای که در روزنامه «رودونگ سینمون» منتشر شده‌ است، نوشتند که روابط دو کره در روند مذاکره برای دیدار خانواده‌های جدا شده، بسیار مهم و حیاتی است. این در شرایطی است که وزارت اتحاد مجدد دو کره در سئول اعلام کرده است که پس از روی کار آمدن «اون» تعداد مردم کره‌شمالی که اکثرا از طریق چین به کره‌جنوبی فرار می‌کردند در سال ۲۰۱۲ میلادی کاهش یافت و به هزار و ۵۰۲ تن رسید، اما سال ۲۰۱۳ میلادی این آمار با افزایش کمی به هزار و ۵۱۶ تن رسید. خبرگزاری فرانسه می‌گوید که خبرگزاری فرانسه، پنج سال پیش تعداد سالانه فراری‌ها از کره‌شمالی نزدیک به ۳۰۰۰ تن بود، اما این تعداد پس از روی کار آمدن کیم جونگ اون، رهبر پیونگ یانگ در دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی کاهش یافته است.