گروه بین‌الملل- کارگروه پارلمان اروپا در گزارش جدیدی به شدت به فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا انتقاد کرده و خواستار واکنش کشورهای اروپایی شده است. در این رابطه سازمان‌های اطلاعاتی برخی کشورهای اروپایی نیز به نقض حقوق شهروندان متهم شده‌اند. به نوشته سایت دویچه وله بر اساس گزارش جدید کارگروه پارلمان اروپا فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) باید محدود شود. این گزارش از سوی یک هیات ۶ نفره متشکل از نمایندگان پارلمان اروپا تهیه و تدوین شده است.

برخی از آمار و اعداد منتشر شده در این گزارش سبب شگفتی نمایندگان پارلمان اروپا شده است. «آکسل فوس»، نماینده حزب دموکرات‌مسیحی آلمان در پارلمان اروپا در این باره گفت: «میزان جمع‌آوری اطلاعات از سوی «ان اس ای» شگفت‌آور است، به‌ویژه که این اطلاعات از عرصه‌های کاملا متفاوت بوده است.

به گفته یان فیلیپ نماینده حزب سبزها در پارلمان اروپا نیز این گزارش نشان می‌دهد که ما با نظارت و کنترل عمومی در تمام عرصه ارتباطی مواجه هستیم. پس از افشای فعالیت‌های پنهانی «ان‌اس ای» مقامات آمریکایی مدعی شده بودند که جمع‌آوری اطلاعات و شنود مکالمات در «خدمت مبارزه علیه تروریسم» بوده است.

تمامی شهروندان اروپایی مظنونند

گزارش پایانی کارگروه پارلمان اروپا به شدت فعالیت «ان اس ای» و توجیهات مقامات آمریکایی در این زمینه را مورد انتقاد قرار داده است. این گزارش تصریح می‌کند که نحوه جمع‌آوری اطلاعات نشان‌دهنده آن است که آژانس امنیت ملی آمریکا «تمامی شهروندان اروپایی را همچون افرادی مظنون» قلمداد کرده است. این گزارش در مورد تخلف نهادهای امنیتی آمریکا تردیدی باقی نمی‌گذارد. اما کارگروه پارلمان اروپا حتی گامی فراتر نهاده و به کشورهای اروپایی پیشنهاد می‌کند که انتقال اطلاعات به‌ویژه اطلاعات اقتصادی به شرکت‌ها و نهادهای آمریکایی را متوقف کنند.

به توصیه این کارگروه، کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا باید کمک‌های مالی خود به برنامه مبارزه علیه تروریسم را متوقف کند تا برای انتقال و نگهداری اطلاعات در آمریکا راهکارهای مناسبی یافت شود و توافقی الزام‌آور در این زمینه به تصویب برسد. یکی از حمایت‌های اتحادیه اروپا در مبارزه علیه تروریسم انتقال اطلاعات بانکی و نقل و انتقالات مالی به ادارات آمریکایی بوده است. این امر شامل تمامی حواله‌های پولی از سوی همه شهروندان اتحادیه اروپا به کشورهای دیگر می‌شود. به گفته رئیس بلژیکی اداره سوئیفت آمریکا با دستیابی به این اطلاعات در صدد خشکاندن منابع مالی تروریست‌ها بوده است.