پاکسازی نیروهای پلیس ترکیه در عملیات شبانه

گروه بین‌الملل- ترکیه از ۱۷ دسامبر به این سو با تلاطم عجیبی دست و پنجه‌نرم می‌کند؛ روزی که برخی از وزرا و فرزندان آنها به اتهام اختلاس، رشوه و پولشویی دستگیر شدند. همین موضوع باعث شد که نیروهای پلیس به دو گروه تقسیم شوند. گروهی که گفته می‌شود زیر نفوذ فتح‌الله گولن هستند که به تازگی از مخالفان اردوغان شده است و گروهی که نزدیک به اردوغان هستند. روزنامه حریت روز گذشته خبر داد که نزدیک به ۶۰۰ نفر از نیروهای پلیس در این کشور به‌ویژه در آنکارا از کار برکنار شده‌اند. بر این اساس گفته می‌شود که نزدیک به ۳۵۰ تن از این افراد پلیس در بخش جرایم ویژه مالی کار می‌کرده‌اند که در حال رسیدگی به پرونده ضد اختلاس بوده‌اند.

در این بین ۸۰ نفر از نیروهای برکنار شده از روسای دوایر هستند که برکناری این حجم از روسای پلیس در یک شب بی‌سابقه بوده است. روزنامه حریت در ادامه می‌نویسد که ۲۵۰ نفر از نیروهای مذکور تنزل مقام پیدا کرده‌اند یا جابه‌جا شده‌اند. ناظران سیاسی ترکیه می‌گویند این عمل دولت اردوغان در راستای پروژه «این به آن در» صورت گرفته است که حزب عدالت و توسعه برای سرکوب نیروهای نزدیک به فتح‌الله در پیش گرفته است. اردوغان معتقد است که دولتی موازی در بین نیروهای قوه قضائیه این کشور شکل گرفته‌ است که مانع روند رو به رشد دولت هستند. به اعتقاد نخست‌وزیر ترکیه نزدیک به ۲ هزار نفر قصد کودتای قضایی علیه دولت وی را دارند.

این در شرایطی است که روزنامه تودی زمان نزدیک به گولن می‌نویسد در راستای مبارزه با پرونده موسوم به ضداختلاس ۲۵ نفر در ازمیر ترکیه دستگیر شده‌اند. این افراد از بازرگانان نزدیک به دولت ترکیه هستند. همچنین این روزنامه می‌نویسد که به‌طور رسمی پای دو وزیر کشور و اقتصاد ترکیه که استعفا کرده‌اند به پرونده اختلاس باز شده است. پیش از این تنها ۳ فرزند از وزرای دولت اردوغان متهم به دریافت رشوه و پولشویی بودند، اما اینک این روزنامه دو وزیر یاد شده را عامل شهروند شدن غیر قانونی رضا ضراب، تاجر ایرانی که در این پرونده بازداشت شده است، اعلام می‌کند.

این روزنامه مدعی است که «معمر گولر»، وزیر کشور سابق ترکیه در ازای دریافت رشوه به وی «شهروندی» اعطا کرده است. رضا ضراب همسر «ابرو گوندش» خواننده معروف ترکیه است که روزنامه «تقویم» این کشور او را به‌عنوان کلید اصلی پرونده ضد اختلاس معرفی کرده است.

در این‌باره روزنامه تودی زمان با نشر تازه‌تر اطلاعات از پرونده ضداختلاس می‌نویسد که رضا ضراب در پاسخ به لطف وزیر کشور ترکیه چندین بار وی را با هزینه شخصی به مکه فرستاده و همچنین فرزند وی را به عنوان مشاور با حقوق ماهانه ۱۵ هزار دلار به استخدام یکی از شرکت‌های تحت تابعه خود در آورده بود. اما این سوی داستان نیز روزنامه «صباح» نزدیک دولت اردوغان مدعی شده است که مهم‌ترین دادستان پرونده ضداختلاس به تازگی با قبول هزینه از سوی یکی از شرکت‌های تجاری در ترکیه برای تفریح به دبی رفته‌ است که این موضوع با تکذیب «زکریا اوز» روبه‌رو شده است. این روزنامه اما می‌گوید که به اسنادی دست یافته است که «علی آقا اغلو» تاجر سرشناس ترک که به تازگی از زندان آزاد شده است با رقمی نزدیک به ۷۷ هزار لیره زکریا اوز، دادستان یاد شده و چند تن از دوستانش را در هتلی در دبی مهمان کرده است.

«آقا اغلو» به نوشته روزنامه حریت یکی از مهم‌ترین تاجران بازداشتی در جریان پرونده ضد اختلاس بوده است که اردوغان بدون نام بردن از او در کنفرانس مطبوعاتی این موضوع را در دفتر کار خود به نام «دولماباغچه» مطرح کرده است. او همچنین در این کنفرانس گفته بود که گولن نامه‌ای را برای صلح با وی به دفتر کارش فرستاده است که این ادعا با تکذیب وکیل گولن همراه شد.

اردوغان و گولن دو یار دیرین همدیگر بودند که در سه ماه اخیر به دلیل تعطیلی مدارسی موسوم به «درشانه» با هم به مشکل برخورده‌اند. درشانه‌ها مدارسی هستند که دانش‌آموزان ترکیه‌ای را برای کنکور ملی آماده می‌کند و زیر نفوذ فتح‌الله گولن هستند. این مدارس مهم‌ترین منبع درآمد جنبش نور و جماعت است. گفته می‌شود این دو جنبش نقش بسزایی در روی کار آمدن حزب حاکم یعنی عدالت و توسعه بر عهده داشته‌ است.