سرنگونی نماد بلشویسم
گروه بین‌الملل- معترضان ضد دولتی اوکراین باز هم مجسمه لنین را سرنگون کردند و این بار دومی است که این موضوع اتفاق می‌افتد. بار قبل به انقلاب نارنجی در این کشور ختم شد. موضوع اعتراض‌ها هم به روسیه و دخالت آن در اداره این کشور باز می‌گردد.
این موضوعی است که معترضان به سیاست‌های یانوکوویچ در این مدت ناآرامی اعلام کرده‌اند و او را بازیچه دست کرملین می‌دانند. به گزارش «ایسنا»، یک سخنگوی پلیس اوکراین گفت: گروهی از معترضان که نقاب به چهره داشتند، مجسمه لنین را سرنگون کردند. او افزود: این افراد پرچم حزب ملی‌گرای آزادی اوکراین را به اهتزاز درآوردند و گلوله‌های منور پرتاب کردند.
ملی‌گرایان اوکراینی از لنین که پایه‌گذار اتحاد شوروی سابق محسوب می‌شود، تنفر دارند. معترضان اوکراینی درحالی که در اطراف مجسمه لنین در میدان «بسارابایا» تجمع کرده بودند، با تبر، بقایای این بنای تاریخی را که روی زمین افتاده بود، تکه تکه کردند. بخش‌هایی از این مجسمه به محدوده اصلی تجمع تظاهرکنندگان در میدان استقلال انتقال داده شد و سخنرانان در آن‌جا دست مجسمه لنین را در برابر چشمان تظاهرکنندگان به نمایش گذاشتند. بلومبرگ هم می‌گوید که صدها هزار نفر از مردم این کشور روز گذشته به خیابان‌های اوکراین آمدند و برخی از جوانان این کشور ناگهان به سمت مجسمه لنین حمله‌ور شدند و آن‌را به زیر کشیدند. این در شرایطی است که یورونیوز می‌نویسد که روز گذشته طرفداران یانوکوویچ هم به خیابان‌ها آمدند و در نزدیکی میدان استقلال کی‌یف تجمع کردند. یکی از این طرفداران می‌گوید که با سرنگونی مجسمه لنین که روز یکشنبه رخ داد می‌ترسد که خرابکاری و هولیگانیسم به شهر بازگردد.
یکی دیگر از طرفداران یانوکوویچ اما به خبرنگار یورونیوز گفته است هدف آنها از برپایی این تجمع حمایت از رییس جمهوری کشورشان است و به گفته او یانوکوویچ زندگی آنها را به شرایط عادی بازگردانده است. با این حال معترضان ضد دولتی اعلام کرده‌اند که تا سقوط دولت فعلی دست از اعتراض نخواهند کشید. روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد: با سرنگونی مجسمه لنین که نماد بلشویکی در این کشور است مردم اوکراین اعتراض خود را از نزدیکی دولت کشورشان به روسیه اعلام کرده‌اند. به نوشته این روزنامه، معترضان، ساختمان‌های دولتی را به محاصره در آورده‌اند و به یانوکوویچ مهلت ۴۸ ساعته برای استعفا داده‌اند. این در شرایطی است که سخنگوی دولت اوکراین گفته که آماده مذاکره با رهبران معترضان است.
«استفان سستانوویچ»، یکی از اعضای بلند پایه روابط خارجی واشنگتن و استاد دانشگاه کلمبیا درخصوص ناآرامی‌های این کشور می‌گوید: زمانی که تعداد معترضان بالا رفت مردم این کشور خواهان سرنگونی یانوکوویچ شده‌اند. او درباره واکنش دولت یانوکوویچ می‌گوید که دولت هنوز امتیاز خاصی به معترضان خیابانی نداده است. اعتراض‌ها وارد هفته سوم خود شده است و معترضان راه‌های منتهی به میدان استقلال را با چوب و میله آهن و سایر وسایل بسته‌اند. روزنامه لس‌آنجلس تایمز به نقل از یکی از رهبران معترض می‌نویسد که برنامه معترضان بر محور حضور یک میلیونی در خیابان‌ها می‌چرخد و به همین دلیل دستور برپایی سی هزار چادر در خیابان‌های اوکراین به‌ ویژه در نزدیکی میدان استقلال داده‌اند. باقی چادرها نیز قرار است در نزدیکی ساختمان‌های دولتی برپا شود.
به گفته ناظران این اعتراض‌ها بزرگ‌ترین تجمعاتی است که اوکراین پس از انقلاب نارنجی به خود دیده است. نخست‌وزیر این کشور می‌گوید که تجمعات روز یکشنبه نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر بوده است اما برخی منابع می‌گویند که نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر در خیابان‌های کی‌یف حضور داشتند. در حالی که روزنامه لس آنجلس تایمز می‌گوید برخی منابع این روزنامه جمعیت را تا یک‌میلیون نفر هم تخمین زده‌اند. از سوی دیگر «یولیا تیموشنکو» نخست وزیر سابق این کشور که رهبری انقلاب نارنجی را به عهده داشت از زندان برای معترضان پیغام فرستاده و اعلام کرده است که هرگز با دولت یانوکوویچ کنار نیایند و تا سقوط دولت او به اعتراض‌های خود ادامه دهند.
یولیا تیموشنکو پیغام خود را برای معترضان به صورت نامه‌ای منتشرکرده است و این نامه توسط دختر او در میدان استقلال خوانده شد. در این نامه آمده است: تمرکز و توجه خود را از دست ندهید. فقط باید پارلمان و دولت یانوکوویچ را به برگزاری انتخابات زودرس معطوف کنید. برخی از تحلیل‌گران اقتصادی اعلام کرده‌اند که اگر این اعتراض‌ها ادامه پیدا کند اوکراین پس از سال ۲۰۰۸ وارد سومین رکود اقتصادی خود خواهد شد. اوکراین در حال حاضر برای نجات از وضعیت فعلی به وامی در حدود ۱۰ میلیارد دلار نیاز دارد.