گروه بین‌الملل- همزمان با برگزاری نشست مجمع جهانی اقتصاد اسلامی (معروف به داووس اسلامی)، دولت بریتانیا از برنامه خود برای جذب بیشتر سرمایه‌های مسلمانان در این کشور پرده برداشت. به گزارش یورونیوز، نهمین نشست این مجمع، برای نخستین‌بار در یک کشور غیراسلامی و با حضور نزدیک به دو هزار تن از چهره‌های سیاسی و اقتصادی جهان، روز سه‌شنبه در لندن برگزار شد. ملک عبدالله، پادشاه اردن، حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، از جمله رهبران سیاسی و اقتصادی هستند که در این نشست شرکت کردند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، با شرکت در این اجلاس گفت هدف از این طرح‌ها افزایش همکاری‌های مالی و اقتصادی با کشورهای اسلامی است. نخست‌وزیر بریتانیا درباره سیاست جدید دولتش گفت: «چند سالی بود که مردم درباره ایجاد اوراق قرضه اسلامی(صُکوک)، خارج از کشورهای اسلامی حرف می‌زدند که هرگز عملی نشده بود. تغییر این وضعیت، عملگرایی و یک خواست سیاسی را می‌طلبید که ما اینجا در بریتانیا هر دو را داشتیم. دولت ما می‌خواهد بریتانیایی‌ها نخستین افرادی باشند که بیرون از کشورهای اسلامی، صاحب اوراق قرضه اسلامی می‌شوند.» او افزود:«نه‌تنها می‌خواهم که لندن پایتخت مالی جهان اسلام در غرب شود، بلکه می‌خواهم لندن مانند دوبی و کوالالامپور به صورت یکی از بزرگ‌ترین پایتخت‌های مالی اسلام درتمام جهان درآید.» همزمان، بورس لندن هم در تدارک راه‌اندازی شاخص بازار اسلامی است. به کمک این شاخص، سرمایه‌گذاران می‌توانند شرکت‌هایی را که مطابق با قوانین اسلامی فعالیت می‌کنند، شناسایی کنند.

دیوید کامرون در این باره گفت: «امروز بورس لندن از اضافه شدن شاخص جدیدی خبر داد، یک شاخص پیشرو در شاخص بازارهای جهان اسلام. این موفقیتی دیگر برای لندن است و نشان می‌دهد که بی‌جهت نیست که این شهر قابلیت دارد یکی از بزرگ‌ترین مراکز مالی اسلامی جهان باشد.»

دریافت و پرداخت بهره در قوانین اسلام ممنوع است و تحت این اوراق قرضه که برمبنای اصول شریعت و بانکداری اسلامی به بازار می‌آیند، پرداخت‌های ثابتی بر اساس سود حاصل از دارایی به سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد که قاعدتا شامل بهره نمی‌شود. بریتانیا با این سیاست از یکسو درصدد کمک به رونق اقتصادی خود و از سوی دیگر به دنبال شناسایی فرصت‌های مالی در دنیای اسلام و رقابت با کوالالامپور و دوبی، دو مرکز مهم مالی جهان اسلام است. بریتانیا هم‌اکنون نیز مرکز اروپایی چندین بانک خاورمیانه است.