قول و قرار در لندن، دیدار در کابل

گروه بین الملل- «صلح در افغانستان» مهم‌ترین حاشیه‌ای بود که در متن برگزاری مجمع اقتصادی جهان اسلام در لندن رخ داد. حاشیه‌ای که قرار است به سفر نواز شریف به کابل منجر شود. به نوشته بی بی سی، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز‌سه‌شنبه میزبان گفت‌وگوها میان حامدکرزای، رییس جمهوری افغانستان و نواز شریف نخست وزیر پاکستان در لندن بود. یک سخنگوی دولت بریتانیا گفت که در این نشست که در دفتر نخست وزیر بریتانیا برگزار شد، سه رهبر در مورد صلح، ثبات و توسعه منطقه صحبت کردند. او گفت که هر سه جانب تعهد خود بر یک روند صلح به رهبری افغانستان را دوباره تکرار کردند. جزییات بیشتری در مورد این نشست که در حاشیه مجمع اقتصادی جهان اسلام در لندن برگزار شد، منتشر نشده است، اما پیش‌تر اعلام شده بود که نقش پاکستان در تامین صلح در افغانستان و سرنوشت ملابرادر فرد پیشین شماره دوم گروه طالبان از موضوعات اصلی مورد بحث در این نشست است.

حامد کرزای پیوسته از پاکستان خواسته است تا اعضای ارشد طالبان را از زندان‌های این کشور آزاد کند تا آنها بتوانند نقش موثری در مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان ایفا کنند.

به گفته کارشناسان این نشست در زمان مهمی برگزار شده است؛ چون که قرار است نیروهای بین‌المللی تا پایان سال آینده از افغانستان خارج شوند و همچنین افغانستان سال آینده شاهد برگزاری یک انتخابات مهم ریاست جمهوری خواهد بود.

نگرانی‌هایی مطرح است مبنی بر این که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان ممکن است خشونت‌ها و بی‌ثباتی در افغانستان بالا بگیرد و موجب بی‌ثباتی در منطقه شود.

دولت افغانستان مدعی است که طالبان افغان به کمک مقامات امنیتی پاکستان از اراضی پاکستان به عنوان پناهگاه‌های آموزشی و استخدام نیرو بهره می‌برند.

از سوی دیگر ادعاهایی مطرح است مبنی بر این که طالبان پاکستانی به صورت فزاینده از مناطق کوهستانی مرزی افغانستان به عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند.

مقامات افغان می‌گویند نفوذ پاکستان در آوردن رهبری طالبان افغان بر سر میز مذاکره کاملا حیاتی است. اسلام‌آباد معترف است که روابطی با جنگجویان طالبان دارد، اما کنترل مستقیم بر این گروه ندارد. در مقابل سایت خبری «نیوز» پاکستان می‌گوید که مذاکره کننده ارشد صلح افغانستان وارد پاکستان شده است تا با «ملا برادر» نفر دوم طالبان دیدار و گفت‌وگو کند. به نوشته این سایت این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که در دیدار نواز شریف و حامد کرزای توافق شد که این دیدار صورت گیرد.

«ملا برادر» از کلیدی‌ترین افراد نظامی طالبان است که گفته می‌شود مغز حملات نظامی این گروه به حساب می‌آید. حامد کرزای در پایان نشست سه جانبه در خصوص این سفر رو به خبرنگاران گفت: «این مهم‌ترین توافق صورت گرفته است تا شورای عالی صلح افغانستان با ملا برادر دیدار داشته باشد». این شورا از سوی مقامات عالی افغانستان برای دستیابی به صلح با طالبان تاسیس شده است که به رهبری ایالات متحده و اعضای ناتو برنامه‌های آن به پیش می‌رود. به گفته کارشناس این سایت پاکستانی، دستیابی به صلح برای افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و برخی نیروهای ناتو بسیار حیاتی و حایز اهمیت است.

گفته می‌شود بر اساس اطلاعاتی که نیروهای پاکستان در اختیار این شورا قرار داده است، ملا برادر با نفوذترین فرد پس از ملاعمر در این گروه است. با این وجود برخی از نیروهای طالبان افغانی می‌گویند که ملابرادر از حمایت مستقیم دولت پاکستان برخوردار است و در خانه‌ای امن، زیر نظر این دولت در کراچی زندگی می‌کند. این در شرایطی است که مقامات افغانستان می‌گویند که «برادر» این شجاعت را دارد تا نیروهای طالبان را برای صلح ترغیب کند و به گفته آنها او دارای این قدرت است تا روند صلح سریع‌تر در ریل قرار گیرد.

«خانه شماره ده» در انگلستان در سال جاری برای دومین بار میزبان دو همسایه‌ای است که رابطه‌ای نه چندان خوش با هم دارند. در پی دیدار اخیر، کرازی می‌گوید که نواز شریف قول داده است که به زودی از افغانستان دیدار داشته باشد. افغان‌ها مدعی‌اند که کراچی یکی از مهم‌ترین موانع دستیابی به صلح در افغانستان است.

به ادعای دولت کرزای، پاکستان با پناه دادن به طالبان در داخل خاک خود، به ویژه در وزیرستان شمالی، به نوعی از آنها حمایت می‌کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی ایالات متحده نیز مهم‌ترین حملات صورت گرفته در داخل خاک افغانستان از وزیرستان شمالی طراحی شده است.

به تازگی نیز رییس جمهوری پاکستان در مقاله‌ای منتشر شده به شدت از طالبان انتقاد کرد و ریشه آنها را پس از غلبه بر شوروی در تاسیس گروهی دانست که ابتدا با نام «گروه شر و فساد» فعالیت می‌کردند. کرازی در این مقاله نوشته است که او در ابتدا از این گروه حمایت می‌کرده است، اما به زودی این گروه به انحراف کشیده شدند تا جایی که با تروریسم همراهی کرده و منزوی شدند.

به اعتقاد او در این مقاله راز حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان به حضور طالبان در این کشور باز‌ می‌گردد که بهانه لازم را برای حضور فعال آنها در این خاک فراهم کرده است. نزدیک به ۱۲ سال است که افغانستان در حال دست و پنجه نرم کردن با نیروهای طالبان برای برقراری صلح با این گروه است.