گروه بین‌الملل- کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول، اعلام کرد بحران بدهی ایالات متحده آمریکا می‌تواند اقتصاد جهانی را با بحران روبرو کند.
به گزارش بی‌بی‌سی، او از دولتمردان آمریکایی خواست که امور مالی کشورشان را برای «دراز مدت» اصلاح کنند.
اگر کنگره آمریکا تا ١٧ اکتبر اجازه افزایش سقف بدهی‌ها را به دولت ندهد، بودجه دولت آمریکا تمام خواهد شد و امکان پرداخت بدهی‌ها، از جمله حقوق کارمندان وجود نخواهد داشت. در حال حاضر بیش از ٧٠٠ هزار کارمند دولت به دلیل نبودن بودجه در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند.
به گفته لاگارد این مساله از بحران تعطیلی دولت آمریکا که بر سر اختلاف بودجه رخ داده برای اقتصاد جهانی تهدید آمیزتر است. او گفت:«فقدان اطمینان سیاسی جاری در مورد بودجه و افزایش سقف بدهی‌ها هیچ کمکی نخواهد کرد. تعطیلی دولت به اندازه کافی بد است، اما افزایش نیافتن سقف بدهی‌ها به مراتب بدتر خواهد بود و می‌تواند آسیب جدی نه تنها به اقتصاد آمریکا، بلکه به اقتصاد جهانی بزند.»
سخنان رییس صندوق بین‌المللی پول مشابه اظهارات مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا است. مقامات این وزارت‌خانه می‌گویند که بحران بدهی‌های آمریکا می‌تواند به بحران مالی بدتر از آنچه در سال ۲۰۰۸ رخ داد، منجر شود. این وزارتخانه در بیانیه‌ای هشدار داد به توافق نرسیدن کنگره و دولت ایالات متحده بر سر بحران اخیر، تاثیری «بسیار مخرب» نه تنها بر بازارهای مالی بلکه بر بازار اشتغال و رشد اقتصادی آمریکا خواهد داشت. در این بیانیه همچنین اشاره شده است که وضعیت فعلی علاوه بر کاهش ارزش دلار و احتمال افزایش نرخ بهره، می‌تواند منجر به تاثیری دامنه‌دار بر اقتصاد جهانی شود. بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این کشور تا ماه ژوئیه سال جاری، ۹۴۶ میلیارد یورو به چین و ۸۴۰ میلیارد یورو به ژاپن بدهکار است و این دو کشور بزرگ‌ترین طلبکاران آسیایی آمریکا هستند. مهلت کنگره و دولت ایالات متحده برای رسیدن به توافق بر سر بالابردن سقف بدهی‌های دولت تا حدود دو هفته دیگر به پایان می‌رسد.

هشدار اوباما
این در شرایطی است که باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، به فعالان وال استریت (قلب مالی آمریکا) هشدار داد که محافظه‌کارانی در دل حزب جمهوری‌خواه می‌خواهند دولت این کشور قادر نباشد بدهی‌هایش را بپردازد. این هشدار اوباما در شرایطی بیان می‌شود که به زودی کنگره باید برای سقف بدهی‌های آمریکا تصمیم بگیرد. رییس‌جمهوری دموکرات آمریکا، گفته است تا زمانی که جمهوری‌خواهان بودجه‌ای را تصویب نکنند که دولت دوباره باز شود و سقف بدهی‌های دولت را بالا نبرند، با آنها وارد گفت‌وگو نمی‌شود. او پیش‌تر در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی، گفت که جمهوری‌خواهان باید بدانند که به اقتصاد کشور و همین‌طور به اصول خودشان ضربه می‌زنند.