به گزارش دویچه‌وله، براساس نتایج اولیه، حزب دموکرات مسیحی (CDU) به رهبری مرکل به همراه حزب موئتلفش در ایالت بایرن، یعنی سوسیال مسیحی (CSU)، اکثریت نسبی ۵/ ۴۱ درصدی را در انتخابات آلمان به دست آوردند. آرای این ائتلاف نسبت به انتخابات گذشته ۷/۷ درصد رشد داشته است.
به گزارش دویچه‌وله، به این ترتیب، این حزب، ۳۱۱ کرسی پارلمان را در اختیار خواهد داشت که فاصله بسیار‌اندکی با اکثریت مطلق دارد. برای کسب اکثریت مطلق، داشتن ۳۱۶ کرسی لازم است.
مجلس فدرال آلمان ۶۳۰ کرسی دارد. حزب مرکل برای تشکیل دولت باید با یکی از سه حزب دیگر حاضر در پارلمان ائتلاف تشکیل دهد.
رقیب اصلی حزب مرکل، حزب سوسیال دموکرات‌ به رهبری پیر اشتاینبروک توانست با رشد ۷/ ۲ درصدی، ۷/ ۲۵ درصد آرای شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص دهد و ۱۹۲ کرسی پارلمان را به دستآورد.
حزب چپ آلمان (Die Linke) با ریزش آرای ۳/۳ درصدی روبه‌رو بود و با ۶/ ۸ درصد آرا، ۶۴ کرسی را در پارلمان آلمان تصاحب کرد. حزب سبزها که به عنوان شریک سوسیال‌دموکرات‌ها در این انتخابات شناخته می‌شدند با ریزش رای ۳/ ۲ درصدی، آرای ۴/۸ درصد رای دهندگان را به خود اختصاص دادند و ۶۳ کرسی پارلمان را از آن خود کردند.
اما حزب دموکرات آزاد (FDP) که در دولت فعلی آلمان در ائتلاف با حزب دموکرات مسیحی هستند را می‌توان بزرگ‌ترین بازنده این انتخابات دانست. این حزب با کسب
۸/ ۴ درصد آرا نتوانست حدنصاب ۵ درصدی را کسب کند و نماینده‌ای به پارلمان بفرستد. به این ترتیب برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم و تشکیل جمهوری فدرال آلمان، این حزب در پارلمان حضور ندارد.
از سوی دیگر حزب آلترناتیوی (جایگزینی) برای آلمان (AFD) که تنها چند ماه از تشکیل‌ آن می‌گذرد و نماینده‌ای به پارلمان نفرستاد را می‌توان، بازنده‌ای موفق نامید. این حزب توانست ۷/‌۴ درصد آرای شرکت‌کنندگان را کسب کند.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است میان حزب دموکرات مسیحی و سوسیال‌دموکرات‌ها ائتلاف بزرگ شکل بگیرد. همچنین امکان دیگر، تشکیل دولتی متشکل از احزاب سبز و دموکرات مسیحی است.
رییس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر بریتانیا، پیروزی مجدد آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در انتخابات روز یکشنبه را تبریک گفتند. اولاند از خانم مرکل دعوت کرده است پس از تشکیل دولتش به پاریس سفر کند.
تا اعلام نتیجه قطعی انتخابات آلمان و حتی پس از آن نمی‌توان با اطمینان از ترکیب دولت آتی سخن گفت. ائتلاف کنونی اکثریت خود را از دست داده و ائتلاف احزاب سوسیال دموکرات و سبزها نیز فاقد اکثریت لازم
است.
شامگاه یکشنبه به وقت اروپای مرکزی، دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای با تبریک پیروزی آنگلا مرکل در انتخابات آلمان ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های نزدیک میان دو کشور برای چالش‌های پیش روی اتحادیه اروپا ادامه یابد.
همچنین دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در حساب کاربری رسمی خود در توییتر نوشت: «تبریک بسیار به آنگلا مرکل. من چشم انتظار همکاری نزدیک‌تر با او
هستم.»
به لحاظ وزن سیاسی و اقتصادی آلمان در اروپا بسیاری از کشورهای اروپایی با دقت زیادی انتخابات این کشور را دنبال کردند. ترکیب توازن سیاسی در آلمان تاثیری مستقیم بر اتحادیه اروپا خواهد داشت.
اغلب کشورهای اروپایی امیدوارند که دولت آینده آلمان با سیاست اعتدالی به کاهش بحران مالی یاری رساند. شاید با تشکیل ائتلاف بزرگ در آلمان این خواست کشورهای اروپایی برآورده شود.


کشورهای نیازمند اروپایی، چهار سال دیگر با مرکل
شادی آذری
اکثریتی بالغ بر 82 درصد اسپانیایی‌ها، 65 درصد پرتغالی‌ها و 58 درصد ایتالیایی‌ها، عملکرد مرکل در مواجهه با بحران بدهی‌های حوزه یورو را نادرست می‌دانند و او را به‌خاطر کاهش شدید بودجه بخش خدمات اجتماعی، رکود و بالاترین نرخ بیکاری مورد سرزنش قرار می‌دهند. این آمار در تازه‌ترین نظرسنجی که توسط مرکز مارشال فاند آلمان به‌دست آمد، در هفته پیش منتشر شد.
اما اکثریت آلمانی‌ها روز یکشنبه تصمیمی متفاوت گرفتند. آنها بار دیگر به آنگلا مرکل ۵۹ ساله رای دادند تا سومین دوره کاری خود را به عنوان صدر اعظم کشورشان شروع کند. این در شرایطی است که حوزه یوروی ۱۷ عضوی اکنون در حال خروج از رکود ۱۸ ماهه خود هست و به نظر می‌رسد ایرلند نخستین کشور از میان پنج کشور وابسته به کمک‌های مالی این حوزه خواهد بود که دیگر به کمک‌ها نیازی نخواهد داشت.
به گزارش بلومبرگ، در شرایطی که اکنون نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله ایرلند در حدود ۲ درصد بیشتر از بدهی‌های آلمان است و این موضوع سبب می‌شود تا این کشور نخستین اقتصاد نجات یافته باشد که توانسته است به اهداف نرخ بهره حوزه یورو دست یابد، هنوز در سایر کشورها پیشرفت به کندی انجام می‌شود. یونان با نرخ بهره اوراق قرضه در حدود ۸ درصد هنوز به کمک‌های بیشتری نیاز دارد و پرتغال با نرخ بهره اوراق قرضه ۱/۵ درصد احتمالا دوباره نیازمند کمک خواهد بود.
آلمان با سهم ۲۸ درصدی خود در اقتصاد ۷/۱۲ تریلیون دلاری حوزه یورو، و نقش اساسی‌اش در شکل‌گیری حوزه یورو، توانسته است اصلی‌ترین نقش را در مواجهه با بحران بدهی‌های این حوزه به خود اختصاص دهد.
نرخ بیکاری ۳/۵ درصدی آلمان در مقایسه با میانگین ۱/۱۲ درصدی نرخ بیکاری حوزه یورو یکی از عواملی است که راه را برای انتخاب مجدد مرکل هموار ساخته است. این در شرایطی است که نرخ بیکاری در پرتغال ۵/۱۶ درصد، در اسپانیا ۳/۲۶ درصد و در یونان، جایی که همزمان با آغاز دوره دوم صدراعظمی مرکل، در اواخر سال ۲۰۰۹ بحران بدهی‌ها از آن شروع شد، ۶/۲۷ درصد است.
مرکل اما در مصاحبه‌ای که یکشنبه شب از تلویزیون آلمان پخش شد اظهار کرد: «نمی‌توان فشار برای اصلاحات را زودهنگام متوقف کرد.» او که از روش خود برای حل مشکلات دفاع می‌کرد، گفت: « تا جایی که من می‌دانم هرچیزی بهایی دارد.» و به نظر می‌رسد کشورهای نیازمند اروپایی با انتخاب مجدد مرکل همچنان باید بهای بیشتری را بپردازند.