شواهدی از حمله شیمیایی توسط شورشیان سوریه

گروه بین‌الملل- یک دیپلمات بلندپایه روس خبر داد که مقامات سوریه مستنداتی در اختیار مسکو گذاشته‌اند که نشان می‌دهد نیروهای شورشی در حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق دست داشته‌اند. به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، سرگئی ریابکوف، سه‌شنبه شب، ۲۶ شهریور، پس از نشستی با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه در دمشق تاکید کرد که «این مستندات باید مورد بررسی قرار بگیرند.» ریابکوف تاکید کرد که «بازرسان به سه حمله شیمیایی دیگر در جریان جنگ داخلی سوریه اشاره‌ای نکرده‌اند.»

روسیه بر این باور است که مخالفان حکومت سوریه از گازهای سمی استفاده کرده‌اند.

ریابکوف اما اطلاعات بیشتری درباره این مستندات و جزئیات آن ارائه نداده است.

به گفته ریابکوف دولت سوریه مدارک جدیدی را در اختیار مقامات روسی قرار داده است که نشانگر «مسوولیت شورشیان در حمله شیمیایی ۲۱ اوت است.»

پیش از این، بازرسان سازمان ملل متحد اعلام کرده بودند که «شواهد روشن و متقاعدکننده‌ای» در دست است که نشان از آن دارد در جریان حمله شیمیایی ماه گذشته در سوریه از سلاح شیمیایی، مانند ماده اعصاب سارین، استفاده شده است.

اما گزارش بازرسان سازمان ملل مشخص نمی‌کند که چه کسانی این حمله را تدارک دیده‌اند.

در شرایطی که ایالات متحده و برخی از متحدان غربی آن ادعا می‌کنند که حکومت سوریه عامل آن بوده‌است، در نقطه مقابل، مسکو و دمشق از نقش شورشیان در این ماجرا سخن می‌گویند. اکنون سرگئی ریابکوف با انتقاد از شیوه بازرسان سازمان ملل متحد در تهیه این گزارش می‌گوید که مسکو نسبت به آن «ناامید» شده است.

به گفته ریابکوف، این گزارش «سیاسی، یک‌جانبه و ناقص» است و تصویر کاملی از واقعه ارائه نمی‌دهد.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که مقامات این کشور این مساله را کاملا ممکن می‌دانند که حمله شیمیایی انجام شده به حومه شهر دمشق در تاریخ ۲۱اوت -سی ام مرداد- اقدامی تحریک‌آمیز بوده

باشد.

چورکین در نشست مطبوعاتی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد حمله شیمیایی ۲۱ اوت در حومه دمشق یک اقدام تحریک‌آمیز گسترده با هدف فراهم کردن بهانه لازم برای مداخله نظامی خارجی در مناقشه سوریه بوده است.»

این دیپلمات بلندپایه یادآور شد که طرف روسی انتظار دارد که بازرسان سازمان ملل فورا برای تحقیقات کامل‌تر در خصوص بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه به این کشور بازگردند.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز روز سه‌شنبه تاکید کرد که گزارش بازرسان سازمان ملل متحد «به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ نمی‌دهد.»

لاوروف همچنین خواستار بازرسی‌های بیشتر در رابطه با حمله شیمیایی در حومه دمشق شده است.

اما در نقطه مقابل، آمریکا و برخی متحدان غربی آن مانند بریتانیا و فرانسه، ضمن استقبال از گزارش بازرسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که این گزارش تردیدی باقی نمی‌گذارد که حکومت سوریه در حمله شیمیایی دست داشته است.

گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان هم در گفت‌وگو با روزنامه «زوددویچه» که دیروز، چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد که با توجه به گزارش بازرسان سازمان ملل «رژیم اسد ناقض این تابو (به کارگیری سلاح شیمیایی) است.»

وستروله تاکید کرد که «گزارش بازرسان اثبات این احتمال است که تنها رژیم اسد امکانات و مواد لازم برای این حمله شیمیایی با پیامدهای وحشتناک را داشته است.»

اظهارات وستروله بیانگر آن است که آلمان در ارزیابی خود از حمله شیمیایی در حومه دمشق در ۲۱ اوت درکنار کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا قرار گرفته است.

گزارش بازرسان سازمان ملل متحد که ریاست آن با آکه سلستروم، دانشمند سوئدی، بود حمله شیمیایی حومه دمشق را «گسترده» توصیف می‌کند و می‌گوید که این حمله از طریق موشک‌های زمین به زمین انجام شده است.

برآوردها حکایت از آن دارد که در جریان حمله شیمیایی ماه گذشته در سوریه بالغ بر هزار و ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند.

نشست اعضای دائم شورای امنیت درباره سوریه

در تحولی دیگر ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، روزسه‌شنبه (به زمان ایران چهارشنبه ۲۷ شهریور) در نشستی شرکت کردند که محور آن «پیش‌نویس قطع‌نامه‌» در مورد سلاح‌های شیمیایی سوریه بود.

بنا به گزارش‌ها این نشست امروز نیز ادامه پیدا می‌کند. پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که اعضای شورای امنیت در مورد آن دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند آمریکا، فرانسه و بریتانیا، سه عضوی که از مخالفان حکومت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه به شمار می‌روند، تهیه کرده‌اند.

این جلسه پس از آن تشکیل می‌شود که ایالات‌متحده و روسیه، در مورد طرحی برای نظارت و خلع سلاح شیمیایی سوریه موافقت کردند. طرحی که مسکو آن را ارائه و سوریه نیز از آن استقبال کرده بود. این طرح رای‌گیری در کنگره آمریکا برای اقدام نظامی علیه حکومت اسد را به در‌خواست رییس‌جمهوری ایالات متحده فعلا متوقف کرده است.

سه کشور ایالات‌متحده، بریتانیا و فرانسه همچنین قطع‌نامه‌ای را آماده کرده‌اند که می‌گویند «قوی و سختگیرانه» است و در آن «ضرب‌الاجل‌هایی دقیق و الزام‌آور» گنجانده شده است.

اما تنها ساعاتی پیش از نشست شورای امنیت، سرگئی لاوروف و لورن فابیوس، وزیران خارجه روسیه و فرانسه، پس از دیداری در مسکو به خبرنگاران گفتند کشورهایشان در مورد «چگونگی پایان دادن به بحران سوریه» اختلاف نظر دارند. اختلاف‌نظرهایی که کم وبیش تاکنون نیز مجال بروز پیدا کرده‌اند. دیپلمات‌هایی که نامی از آنها برده نشده به نیویورک‌تایمز گفته‌اند «روسیه در مورد این قطع‌نامه که در آن صحبت از به‌کارگیری احتمالی زور شده‌، مقاومت کرده است». روسیه پیش‌تر نیز «تهدید به اقدام نظامی» علیه سوریه را رد کرده بود.

مقام‌های دیپلماتیک به نیویورک‌تایمز گفته‌اند بحث‌ها در این مورد احتمالا نتیجه‌ای سریع در پی نخواهد داشت. شبکه الجزیره نیز خبر داده است که مشخص نیست چه زمانی برای قطعنامه رای‌گیری شود. هر یک از پنج عضو دائم که با قطع‌نامه مخالفت کند، اجرایی شدن آن را وتو کرده است. پیش‌تر فرانسه، بریتانیا و آمریکا سه بار تلاش کرده بودند تا قطع‌نامه‌ای را در مورد سوریه و علیه بشار اسد به تصویب برسانند ولی در هر سه مورد، چین و روسیه آن را وتو کردند.

پیش‌تر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت خواست که در مورد «یک قطعنامه قاطع و محکم در ارتباط با سوریه» به توافق برسند. بان روز سه‌شنبه در نیویورک تاکید کرد که این قطعنامه باید «چنگ و دندان» نشان دهد.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد که باید راهی یافته شود تا برنامه مورد توافق آمریکا و روسیه به نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه منجر شود. «اگر سوریه از این اقدام سرپیچی کند، باید عواقبی برای این رژیم در پی داشته باشد.»

سفیر اسرائیل در آمریکا: تل‌آویو القاعده را به اسد ترجیح می‌دهد!

همزمان سفیر اسرائیل در آمریکا در چرخشی بر خلاف موضع‌گیری‌های رسمی رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل حتی پیش از شروع جنگ داخلی در سوریه خواستار سقوط بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایکل اورن روزسه‌شنبه در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی «جروز الم پست» تاکید کرد: برای اسرائیل حتی پیروزی شورشیان مرتبط با القاعده بر اسد، بر حضور رژیم سوریه و اتحاد کنونی آن با ایران ارجحیت دارد!

رویترز در این باره می‌نویسد اگر‌چه در زمان حاکمیت رژیم اسد بین این دو دشمن دیرین [سوریه و اسرائیل] مواضع ثابتی وجود داشته است، اما اظهارات مایکل اورن بیانگر چرخشی در مواضع علنی اسرائیل در رابطه با جنگ داخلی سوریه تلقی می‌شود.

بر خلاف شیمون پرز، رییس‌جمهوری اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، اخیرا از تاکید علنی بر لزوم سقوط اسد دست برداشته است. سایر مقام‌های اسرائیلی هم از مد‌ت‌ها پیش نسبت به قدرت گرفتن احتمالی شورشیان وابسته به القاعده هشدار داده‌اند و گفته‌اند که این شورشیان در شرایط سقوط اسد ممکن است سلاح‌های خود را به سوی اسرائیل برگردانند.

اما مایکل اورن اینک می‌گوید، اسرائیل همواره خواسته‌است که اسد برود. اورن تلویحا اضافه کرده که اسرائیل، همواره بد را به بدتر ترجیح داده است. او ادامه داد: «ما همیشه افراد بد غیروابسته به ایران را به افراد بد وابسته به ایران ترجیح داد‌ه‌ایم‌.»

اورن تاکید کرد که موضع اسرائیل حتی پیش از شروع جنگ در سوریه همین بوده است.

سفیر ایالات‌متحده در اسرائیل همچنین مدعی شده است که سقوط اسد ائتلاف بین ایران، دشمن دیرین اسرائیل و حزب‌الله لبنان را که مورد حمایت ایران است تضعیف خواهد کرد.

اورن می‌گوید: «بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل همان هلال استراتژیکی است که از تهران تا دمشق و بیروت کشیده شده است و به نظر ما رژیم اسد شاه‌کلید این هلال است.»

رژیم صهیونیستی تصور می‌کند که شورشیان سوری در مجموع به دولت علوی اسد که به ایران و حزب‌الله نزدیک‌تر است، ارجحیت دارند.

سخنان سفیر رژیم صهیونیستی مبنی بر ارجح بودن القاعده بر بشار اسد در شرایطی مطرح می‌شود که ایالات‌متحده و هم‌پیمانانش پس از حملات سال ۲۰۰۱ میلادی به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک و همچنین ساختمان پنتاگون در واشنگتن به بهانه مبارزه با شبکه تروریستی القاعده به افغانستان حمله کرد.

در جریان آن حمله، ایران به ایالات‌متحده کمک‌‌های اطلاعاتی کرد و به این کشور در سرنگونی طالبان و القاعده یاری رساند. این در شرایطی است که هنوز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مرز مشترک افغانستان و پاکستان و همچنین یمن هنوز به بمباران اعضای القاعده ادامه می‌دهند. برخی از نیروهای القاعده همچنین در زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب زندانی هستند و مبارزه با تروریسم شالوده سیاست خارجی آمریکا را تشکیل می‌دهد. اینک سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا می‌گوید تروریست‌های القاعده بر حکومت اسد ارجح است.

در این مصاحبه که متن کامل آن روز فردا، جمعه، منتشر خواهد شد، اورن که از افراد معتمد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به حساب می‌‌آید، روشن نکرده که آیا اسرائیل در صدد کمک به سقوط اسد است و اگر هست چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

رژیم صهیونیستی که به باور بسیاری، تنها کشور صاحب زرادخانه اتمی در خاور‌میانه است، سوریه را تهدید مستقیمی برای خود نمی‌داند، ولی به جامعه بین‌المللی گفته است، اتخاذ سیاستی ضعیف در مقابل اسد می‌تواند، تشویق‌کننده ایران باشد.