گزینه نظامی درباره سوریه همچنان روی میز است

گروه بین‌الملل- در شرایطی که وزرای امور خارجه فرانسه، ایالات‌متحده و بریتانیا، دیروز در پاریس، درباره قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه مذاکره کردند، رییس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد: «گزینه نظامی برای اعمال فشار بر سوریه، همچنان باید پا برجا باشد.» فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه در همین‌بار گفت که کشورش به همراه بریتانیا و آمریکا خواستار صدور قطعنامه‌ای «قاطع» از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه هستند. در جریان مذاکراتی که دیروز، دوشنبه، با حضور اولاند و لوران فابیوس، جان کری و ویلیام هیگ وزرای خارجه فرانسه، ایالات‌متحده، و بریتانیا در پاریس برگزار شد، آنها موافقت خود را با یک برنامه زمانی دقیق برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی در سوریه اعلام کردند. وزیر خارجه آمریکا در جریان یک نشست خبری مشترک که در پایان این نشست برگزار شد، گفت که بریتانیا، فرانسه، روسیه و آمریکا موافقت کرده‌اند که پایبند نبودن سوریه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تبعاتی برای این کشور خواهد داشت. وزیر خارجه فرانسه هم در این نشست خبری گفت که فرانسه، بریتانیا و آمریکا موافقت کرده‌اند تا برای یافتن را‌هی سیاسی برای بحران سوریه، نشست صلح برگزار شود.براساس توافقی که با میانجیگری روسیه و آمریکا به دست آمد، سوریه موافقت کرد تا ظرف یک هفته ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را در اختیار جامعه جهانی قرار دهد و تا اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی این تسلیحات را نابود کند.همزمان سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه در یک نشست مشترک خبری که با نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر در مسکو سخن می‌گفت درمورد توافق کشورش با ایالات‌متحده گفت:« برخی، توافق‌های ما با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را درک نمی‌کنند، مساله فصل هفتم منشور سازمان ملل اکنون مطرح نیست.» فصل هفتم منشور ملل متحد فصلی است که کشورها را در گروه کشورهایی قرار می‌دهد که تهدید علیه صلح و امنیت جهانی به شمار می‌روند.لاوروف همچنین هشدار داد: «صدور قطعنامه تهدید آمیز در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه سوریه ممکن است به شکست کنفرانس ژنو ۲ پیش از برگزاری آن بینجامد.» از سوی دیگر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب با استقبال از این توافق آمریکا و روسیه گفت: «توافق آمریکا و روسیه می‌تواند به فراهم شدن زمینه برگزاری کنفرانس ژنو۲ کمک کند.» پس از اعلام توافق میان روسیه و آمریکا درباره سوریه، بسیاری از کشورهای جهان از آن حمایت و از دور شدن سایه جنگ از منطقه ابراز خوشحالی کردند. با این همه ترکیه، عربستان و مصر که از کشورهای حامی دخالت نظامی در سوریه و حامی شورشیان هستند تاکنون واکنشی به این توافق نشان نداده‌اند.

فرانسه: گزینه نظامی همچنان روی میز است

پیش‌تر اولاند در جریان یک سخنرانی تلویزیونی گفت که توافق روسیه و ایالات‌متحده در مورد تحت کنترل قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه، «گامی مهم» به سوی اهداف بزرگ‌تر با هدف پایان دادن به جنگ داخلی این کشور است. با این همه او اضافه کرد: «گزینه نظامی همچنان باید با قوت در برابر رژیم بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، باقی بماند، وگرنه هیچ فشاری به این کشور وارد نخواهد شد.» رییس‌جمهوری فرانسه اضافه کرد که قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه باید تا پایان هفته جاری مورد توافق اعضای این شورا قرار گیرد.رییس‌جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر ضرورت وجود تحریم‌ها گفت: «چنانچه توافق به‌دست آمده و قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل به نتیجه‌ای نرسد، تحریم‌ها امری ضروری خواهد بود.» فرانسه که از زمان آغاز تنش و بحران در سوریه فعالیت دیپلماتیک فراوانی داشته‌، همواره از مخالفان و شورشیان مسلح سوری حمایت کرده است و پس از حملات شیمیایی مرگبار ۲۱ اوت - سی‌ام مرداد- که بر اثر آن بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شدند، بارها برضرورت بهره‌گیری از نیروی نظامی علیه دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، تاکید کرده است. این در شرایطی است که اکثریت مردم فرانسه بر این باورند که سیاست این کشور در قبال سوریه بیش از حد جنگ طلبانه است. فرانسه نگران آن است که توافق آمریکا و روسیه باعث تحکیم وضعیت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه شود. اما اولاند تاکید کرده است که بشار اسد نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت.

تحلیلگران می‌گویند که هنوز مشخص نیست که آیا موضع‌گیری سرسختانه فرانسه درباره سوریه بر قطعنامه مورد بررسی در شورای امنیت تاثیری خواهد داشت یا خیر. پیش‌تر نیز باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، در بیانیه‌ای از توافق کشورش و روسیه درباره تحت کنترل قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه استقبال کرد، اما گفت که اگر دیپلماسی شکست بخورد، آمریکا همچنان آماده مداخله نظامی در سوریه است.

تحویل گزارش بازرسان سازمان ملل درباره سوریه به بان کی‌مون

در تحولی دیگر گزارش‌ها حاکی است که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، گزارش بازرسان این سازمان در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ ۲۱ اوت در اطراف دمشق را روز یکشنبه (۱۵ سپتامبر / ۲۴ شهریور) دریافت کرده است، اما محتوای این گزارش قرار بود دیروز، دوشنبه، انتشار یابد و در شبکه اینترنت در دسترس همگان باشد. به گزارش خبرگزاری آلمان، بان کی‌مون قصد دارد نخست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را در نشستی پشت درهای بسته در جریان نتایج تحقیق بازرسان در سوریه بگذارد. همچنین قرار است که مجمع عمومی سازمان ملل از نتایج گزارش مزبور مطلع شود. تیم بازرسان سازمان ملل متحد که هدایت آن را آکه سلستروم، کارشناس تسلیحاتی اهل سوئد، برعهده دارد، گزارش خود را بر اساس نمونه‌برداری‌ها و گفته‌های شاهدان تهیه کرده است. البته تیم بازرسان این وظیفه و ماموریت را نداشته است که عاملان و مسوولان حمله شیمیایی ۲۱ اوت در نزدیکی دمشق را مشخص کند.