گروه بین‌الملل- در شرایطی که اقتصاد ایتالیا با طولانی‌ترین رکود از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون روبه‌رو است، صادرات روزافزون این کشور هم نتوانست در فصل دوم رکود تقاضای داخلی را جبران کند و بنابراین اقتصاد ایتالیا بیش از برآوردهای اولیه کوچک شد. به گزارش بلومبرگ، دیروز موسسه آمار ملی این کشور در رم اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی ایتالیا در فصل دوم سال میلادی جاری نسبت به سه ماه پیش از آن ۳/۰ درصد کاهش یافته است. برآورد اولیه که در تاریخ ششم اوت منتشر شده بود این رقم را ۲/۰ درصد پیش‌بینی کرده بود. در گزارش دیروز همچنین آمده است که هزینه مصرف‌کنندگان ۴/۰ درصد کاهش یافته و این در شرایطی است که صادرات ۲/۱ درصد افزایش نشان داده است.

نرخ بیکاری ایتالیا برای دومین ماه متوالی کاهش یافت و در ماه جولای به ۱۲ درصد رسید. اما هنوز نرخ بیکاری در حدی نزدیک به بالاترین رکورد از سال ۱۹۷۷ تاکنون یعنی رقم ۲/۱۲ درصد در ماه مه نزدیک است.

بر اساس گزارشی که دیروز به طور رسمی منتشر شد، اقتصاد این کشور در فصل دوم سال میلادی جاری نسبت به سال پیش از آن ۱/۲ درصد کوچک شد. این در شرایطی است که پیش‌بینی‌های اولیه این رقم را ۲ درصد پیش‌بینی کرده بودند.

آغاز روند اخراج برلوسکنی از پارلمان ایتالیا

در تحولی دیگر در ایتالیا، قانونگذاران ایتالیا بحث برای اخراج سیلویو برلوسکنی از پارلمان این کشور را به دلیل محکومیت یک ساله‌اش آغاز کردند.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعتراض و مخالفت سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا با این محرومیت در تاریخ معاصر سیاسی اروپا بی‌نظیر است و ائتلاف حزب مردم آزادی خواه و چپ میانه دموکرات را تهدید می‌کند.

در شرایطی که سومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو به دنبال خروج از رکود اقتصادی‌ است که به بالاترین میزان بیکاری منجر شده، دوباره برلوسکنی ۷۶ ساله در مرکز موضوعات سیاسی این کشور قرار گرفته است.

یک کمیته ویژه سنا نشست خود را برای تصمیم گیری در این خصوص آغاز کرده است. برلوسکنی به قانون جدید جنایی پارلمان که سال گذشته میلادی تصویب شده اعتراض کرده و معتقد است که ناقض حقوق او است.

وکلای برلوسکنی از دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ درخواست رسیدگی به این پرونده را کرده‌اند و مدعی شده‌اند که جرم برلوسکنی پیش از تصویب این قانون رخ داده و نباید شامل آن شود. این قانون برلوسکنی را از شرکت در انتخابات جامع ۲۰۱۸ نیز منع می‌کند. برخی منتقدان برلوسکنی از وی خواسته‌اند که با کناره‌گیری داوطلبانه، ایتالیا را در برابر آشوب سیاسی بیشتر حفظ کند.