خروج مرگبار قطار از ریل در اسپانیای بحرانی

گروه بین‌الملل- قطاری در ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه شامگاه چهارشنبه به وقت محلی اسپانیا در شمال غربی این کشور با ۲۲۰ سرنشین از ریل خارج شد و برخی از واگن‌های آن پس از برخورد شدید با دیواره بتنی کنار ریل به مشتی آهن‌پاره تبدیل شدند. شدت حادثه به حدی اعلام شده که بزرگ‌ترین فاجعه ریلی تاریخ این کشور را رقم زده است. تعداد کشته‌شدگان این حادثه تا لحظه تنظیم این خبر ۸۰ نفر اعلام شده است و زخمی‌های آن ۱۳۰ نفر برآورد شده که حال ۳۶ تن از آنان وخیم اعلام شده است. فاجعه تصادف قطار در پی داشت

پنج‌شنبه سیاه در اسپانیا

مسافران قطار از مادرید عازم شهر ساحلی فرول در شمال غربی اسپانیا بودند. محل حادثه این قطار اما منطقه زیارتی سانتیاگو د کومپوسته‌لا بود و بسیاری از مسافران برای حضور در مراسم مذهبی که قرار بود صبح روز بعد در آن حضور یابند، سوار آن قطار شده بودند.

نخستین بررسی‌ها تایید می‌کنند که قطار با سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرده در حالی ‌که حداکثر سرعت مجاز در پیچ ۸۰ کیلومتر بوده است. راننده لکوموتیو این را پذیرفته که با سرعت بالا حرکت می‌کرده است اما هنوز روشن نیست چرا وی قطار را با چنین سرعتی رانده است. علت این حادثه سرعت غیرمجاز قطار روی ریلی معمولی و ناکارآمد بودن سیستم کنترل سرعت و هشدار‌دهنده، عنوان می‌شود. راننده قطار روز جمعه توسط پلیس مورد بازجویی قرار گرفت. گرچه علت اولیه حادثه سرعت بالای قطار بوده، اما هنوز هیچ اتهامی متوجه راننده نیست.

با این وجود برخی شواهد از تمایل راننده به حرکت با حداکثر سرعت حکایت می‌کند. به عنوان نمونه این فرد بیش از یک سال پیش با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک اظهار تمایل کرده بود که با حداکثر سرعت ممکن قطار را هدایت کند. راننده نیز زخمی شده است و از روز حادثه تا کنون تحت نظر پلیس در بیمارستان به سر می برد.

دولت اسپانیا در اسپانیا سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. عزای عمومی در منطقه زیارتی محل حادثه، یک هفته خواهد بود. آخرین حادثه مهم مرتبط با راه آهن اسپانیا به سال ۱۹۷۲ میلادی برمی‌گردد که در جریان آن ۷۷ نفر در جنوب این کشور کشته شدند.

پادشاه اسپانیا، روز پنج‌شنبه، در عیادت از تعدادی از مجروحان سانحه قطار گفت:«مردم اسپانیا در غم از دست دادن عزیزان با بازماندگان آنان همدردند. امیدواریم حال مجروحان به تدریج بهبود یابد. در عین حال به داوطلبان، کادر پزشکی و اهدا‌کنندگان خون، آفرین می‌گوییم.» پیش از خوان کارلوس، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا نیز در سانتیاگو د کومپوسته‌لا، محل حادثه و جایی که قطار از ریل خارج شد، حضور یافت و با مجروحان و بازماندگان کشته‌شدگان سانحه قطار ملاقات کرد. راخوی این تصادف مرگبار را مصیبتی بزرگ و دلخراش خواند که تا مدت‌ها بر قلب اسپانیایی‌ها سنگینی خواهد کرد.

اسکار کورال، عکاس روزنامه ال پایز، یکی از نخستین کسانی است که به محل حادثه رفته است. اسکار کورال در توصیف آنچه دید گفت: «درست قبل از سانتیاگو اتفاق افتاد. در یک پیچ، ترن به‌طور کامل از ریل خارج شده است. از شدت حادثه برخی واگن‌ها بیشتر شبیه آهن پاره‌اند تا یک واگن واقعی. پیکر بسیاری از قربانیان روی زمین بود. عملیات امداد در جریان است. این حادثه کشته‌ و زخمی‌های زیادی برجا گذاشته است. می‌توان به علل بسیاری فکر کرد، اما کسی نمی‌تواند هیچ یک از آنها را تایید کند. این حادثه در روز گالیسیا روی داد روزی که جشن گرفته می‌شود و گروه‌های ناسیونالیست بر آن بودند تا در این جشن شرکت کنند. کسی نمی‌داند این تقارن تصادفی بوده است یا به عمد.»

زیان شرکت بیمه آلیانس

شرکت بیمه آلمانی آلیانس روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این سانحه زیان بزرگی را متوجه این شرکت کرده است.

بنا به این گزارش شرکت آلیانس که شرکت بیمه اجباری مسافران است، به ازای هر مسافر جان باخته باید ۳۶ هزار یورو بپردازد. سایر هزینه‌ها شامل از کارافتادگی و درمان مسافران است. شرکت بیمه استرالیایی کیو بی ای، نیز که شرکت بیمه شخص ثالث است، به خاطر این سانحه متحمل ۴۵۰ هزار یورو زیان شده است.

روزهای سیاه راخوی

حادثه خروج قطار از ریل تنها یک هفته پس از آن روی داد که بیش از یک هزار نفر طی تظاهراتی در مادرید، پایتخت اسپانیا که پنج‌شنبه شب یک هفته پیش به خشونت کشیده شد، خواهان استعفای ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور شده بودند. تظاهرات اسپانیایی‌ها پس از افشاگری روزنامه «ال موندو» دوباره شدت گرفت. این روزنامه، سران ارشد «حزب مردم» و ماریانو راخوی را متهم به دریافت ده‌ها هزار یورو از شرکت‌های خصوصی کرده بود. اسپانیایی‌ها با حدود ۲۷ درصد بیکاری و بحران شدید اقتصادی روزهای سختی را می‌گذرانند. گرچه حادثه قطار باعث شد تا مردم همبستگی بیشتری با یکدیگر احساس کنند و به صورت داوطلبانه برای اهدای خون در بیمارستان‌ها حضور یابند و شرکت‌های تهیه و توزیع غذا، تامین غذای خانواده‌های قربانیان و مجروحان را بر عهده گرفتند، اما هیچ یک از اینها نمی‌تواند این واقعیت را کتمان کند که دولت راخوی روزهای سیاه بی‌اعتمادی و مواجهه با نارضایتی را می‌گذراند و گویی در چنین اقتصادی که همه در آن ناراضی‌ هستند هیچ کس وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد و همه اتفاقات بد مانند مهره‌های دومینو به دنبال هم بر صفحه سرنوشت این کشور سقوط می‌کند.

خروج مرگبار قطار از ریل در اسپانیای بحرانی