دنیای اقتصاد- گزارش‌ها حاکی‌ است که کاخ سفید، دیدار برنامه‌ریزی‌شده مقام‌های آمریکایی را با مقام‌هایی از وزارت خارجه روسیه که قرار بود در آن در مورد مذاکرات بین‌المللی صلح «ژنو۲» و زمان و مراحل آن گفت‌وگو شود، به زمان دیگری موکول کرده است. از سوی دیگر ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه گفت: «صدای طبل‌های جنگ را پیرامون خود می‌شنویم.» به نظر می‌رسد اختلاف میان آمریکا و روسیه در مورد بحران سوریه، به‌ویژه با «حمله شیمیایی» روز ۳۰ مرداد ماه بار دیگر شدت گرفته است. ایالات متحده از مخالفان حکومت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه حمایت می‌کند؛ ولی روسیه از هم‌پیمانان دمشق به شمار می‌رود. ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه:

صدای طبل‌های جنگ را می‌شنویم

گروه بین‌الملل- گزارش‌ها حاکی‌ است که کاخ سفید، دیدار برنامه‌ریزی‌شده مقام‌های آمریکایی را با مقام‌هایی از وزارت خارجه روسیه، که قرار بود در آن در مورد مذاکرات بین‌المللی صلح «ژنو۲» و زمان و مراحل آن گفت‌وگو شود، به زمان دیگری موکول کرده است. از سوی دیگر ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه گفت: «صدای طبل‌های جنگ را پیرامون خود می‌شنویم.»

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز و نیز رسانه‌های آمریکایی این خبر را به نقل از کاخ سفید و مقام‌های دیپلماتیک آمریکایی منتشر کرده‌اند. به این ترتیب به نظر می‌رسد اختلاف میان آمریکا و روسیه در مورد بحران سوریه، به‌ویژه با «حمله شیمیایی» روز ۳۰ مرداد ماه بار دیگر شدت گرفته است.

ایالات متحده از مخالفان حکومت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه حمایت می‌کند ولی روسیه از هم‌پیمانان دمشق به شمار می‌رود.

۲۸ مردادماه، تنها دو روز پیش از آنکه مخالفان بشار اسد ویدئو و تصاویری از «حمله شیمیایی» به حومه دمشق منتشر کنند، کاخ سفید اعلام کرده‌بود مقام‌های دو کشور در هفته آینده (این هفته) با یکدیگر در لاهه دیدار می‌کنند.

قرار بود از آمریکا رابرت فورد، سفیر آن کشور در سوریه و وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه و از روسیه میخائیل بوگدانف و گنادی گاتیلوف، معاونان وزارت خارجه فدراسیون روسیه در لاهه دیدار کنند.

هدف از این دیدار به فرجام رساندن مذاکرات بین‌المللی صلح در مورد سوریه عنوان شده بود. طی روزهای گذشته، مقام‌های آمریکایی «حمله» ۳۰ مرداد را به حکومت بشار اسد و روسیه به مخالفان نسبت داده‌اند.

گفت‌وگوی مشاوران ارشد امنیتی آمریکا و اسرائیل

اندکی پیش از انتشار این خبر، یک گروه از مقام‌های ارشد اسرائیلی روز دوشنبه، ۴ شهریور، به آمریکا رفتند تا در مورد بحران سوریه و برنامه اتمی ایران با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از مقام‌های رسمی، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا، در این دیدار با ژنرال بازنشسته یعقوب عمیدرور گفت‌وگو کرده است.

ژنرال عمیدرور، مشاور ارشد امور امنیتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و رییس شورای امنیت ملی این رژیم است.

کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفته است که این گفت‌وگوها در مورد موضوع ایران، سوریه، مصر و مسائل امنیتی دیگر در منطقه (خاورمیانه) بود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص می‌گوید این دیدار از هفته‌های پیش برنامه‌ریزی شده بود، اما «موضوع سوریه و آمادگی آمریکا برای حمله احتمالی به آن کشور بر اهمیت و فوریت آن افزود.»

این روزنامه از قول یک مقام رسمی می‌گوید که انتظار می‌رود موضوع سوریه مهم‌ترین بخش این گفت‌وگوها باشد.

بحران سوریه با حمله‌ای که روز ۳۰ مرداد انجام شد و مخالفان آن کشور، آن را «حمله شیمیایی» به غیر نظامیان می‌خوانند و به کشته شدن بیش از هزار نفر منجر شد، وارد مرحله جدیدی شده است. مقام‌های بین‌المللی و گروهی از کشورها، پس از آنکه مخالفان دولت بشار اسد تصاویر و ویدئوهایی را در این مورد منتشر کردند، از آن کشور خواستند بدون هدر دادن وقت، اجازه بازرسی از محل «حمله» را به بازرسان ملل متحد بدهد. این اجازه در نهایت صادر شد، اما یک هفته پس از آن حمله؛ تردید مقام‌های آمریکایی و بریتانیایی را در مورد نتیجه‌بخش بودن همراه داشته است.

«حمله شیمیایی» و هشدارها

روز ۵ شهریور جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر اینکه جنگ‌افزارهای شیمیایی به طور حتم در سوریه به کار رفته‌اند، حکومت بشار اسد را به تلاش برای «از میان بردن دلایل و نشانه‌ها در مناطقی که به آنها حمله شده» متهم کرد.

وزیر خارجه بریتانیا نیز پیش‌تر چنین ادعایی را مطرح کرده بود.

جان کری در عین حال تاکید کرد که واشنگتن به مشورت‌های خود با کنگره و هم‌پیمانانش برای تصمیم‌گیری درباره واکنش به حمله شیمیایی در سوریه ادامه خواهد داد. وزیر خارجه آمریکا می‌گوید در ‌‌نهایت «مجازاتی» وجود خواهد داشت. در دیگر سو، سوریه و کشورهای متحد آن، یعنی ایران و روسیه، نیز مخالفان و «گروه‌های تروریستی» یا «تکفیری» را متهم به انجام این حمله‌ها کرده‌اند. حمله شیمیایی به غیرنظامیان، خلاف اصول و مقررات بین‌المللی‌ است و مرتکبان آن می‌توانند با اتهام «جنایت علیه بشریت» روبه‌رو شوند. طی روزهای گذشته اخباری در مورد آمادگی آمریکا برای انجام واکنشی نظامی در مورد بحران سوریه نیز منتشر شده است.

چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات‌متحده، روز اول شهریور ماه گفت: «پنتاگون توان نظامی خود را در آب‌های اطراف سوریه در وضعیتی قرار داده است که اگر رییس‌جمهوری ایالات متحده تصمیم به اجرای گزینه‌ای نظامی در مورد دمشق بگیرد، سربازان آماده اجرا باشند.»

یک روز پس از سخنان هیگل، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه هشدار داد که حمله [احتمالی] به آن کشور، برخشونت‌های در منطقه می‌افزاید و «نتیجه آن، برافروختن آتش در کل منطقه خاورمیانه است.»

پیش‌تر باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، در گفت‌وگویی با شبکه سی.‌ان.‌ان بر در نظر گرفتن «همه هزینه‌هایی که یک اقدام نظامی در پی خواهد داشت» و نیز تلاش برای «کنشی در چارچوب بین‌المللی» در برابر بشار اسد تاکید کرده بود.

جنگ داخلی سوریه بیش از دو سال است که ادامه دارد، بیش از صدهزار قربانی و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته و گفت‌وگوهای مقام‌های آمریکا و روسیه برای تشکیل کنفرانس صلح «ژنو ۲» در این مورد هنوز به فرجامی نرسیده است.

اوباما: کاخ سفید هنوز تصمیم نگرفته است

پس از ادعاهای جان کری، وزیر خارجه ایالات‌متحده درباره اطمینان از به کار رفتن سلاح شیمیایی در سوریه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید هم مدعی شد که برای ایالات متحده تردید اندکی باقی مانده است که مسوول استفاده از سلاح شیمیایی دولت سوریه است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در واشنگتن در ارتباط با موضع ایالات متحده آمریکا درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه ادعا کرد: «تردید بسیار کمی وجود دارد که مسوولیت به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه برعهده دولت این کشور نباشد.»

سخنگوی کاخ سفید در توضیح اطمینان دولت آمریکا از دست داشتن رژیم بشار اسد در استفاده از سلاح‌های شیمیایی گفت: «دمشق برای ورود بازرسان سازمان ملل به مناطقی که گمان می‌رفت سلاح شیمیایی در آنها به کار رفته است، پنج روز تعلل کرد، افراد ناشناسی به سوی بازرسان تیراندازی و سعی کردند، شواهدی را که در این زمینه وجود داشت نابود کنند.»

سخنگوی کاخ سفید در عین حال از توضیح درباره نحوه واکنش آمریکا و جامعه جهانی نسبت به استفاده سلاح‌های شیمیایی در سوریه و زمان احتمالی آن خودداری کرد و گفت که رییس جمهوری آمریکا در حال بررسی اوضاع است و هنوز تصمیمی درباره نحوه واکنش به وقایع اخیر سوریه نگرفته است.

جی کارنی گفت: «ما همه گزینه‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد و رییس‌جمهوری در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

بریتانیا حمله به سوریه را بررسی می‌کند

همزمان سخنگوی دیروز دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت او روز سه‌شنبه درباره درخواست از پارلمان برای بررسی مداخله نظامی احتمالی در سوریه تصمیم می‌گیرد.

احتمال حمله نظامی خارجی علیه حکومت سوریه پس از آن مطرح شده است که بازرسان سازمان ملل با اجازه دولت سوریه از روز دوشنبه در محل وقوع حملات شیمیایی مشغول تحقیق درباره ماهیت حمله و مسوول آن هستند.

از سوی دیگر، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، با اشاره به رابطه دوستانه سوریه با روسیه و چین و قدرت ارتش سوریه گفت: حمله شیمیایی بهانه است. او گفت: «صدای طبل‌های جنگ را پیرامون خود می‌شنویم.» ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و ترکیه عمده‌ترین کشورهایی هستند که از اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه سخن می‌گویند.

روسیه اما می‌گوید که اقدام نظامی خارجی علیه سوریه «پیامدهایی فاجعه‌بار» برای خاورمیانه و جامعه جهانی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در همین‌باره گفت: «از شرکای آمریکایی خود و همه اعضای جامعه جهانی می‌خواهیم محتاطانه عمل کنند و قوانین بین‌المللی را مد نظر قرار دهند.»

روسیه همچنین نسبت به اقدامات خارج از چهارچوب شورای امنیت سازمان ملل هشدار داده است. خبرگزاری دولتی شین‌هوآ در چین نیز نوشت که قدرت‌های غربی برای نتیجه‌گیری درباره ماهیت حمله شیمیایی عجله می‌کنند.

موضع رسمی ایالات متحده و بریتانیا این است که حکومت سوریه با تاخیر به بازرسان سازمان ملل اجازه داده است که از محل حمله شیمیایی احتمالی بازدید کنند و به این ترتیب شواهد حمله از میان رفته‌اند. ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در همین‌باره گفت: دولت این کشور با سازمان ملل درباره انجام بازرسی هیچ بحثی نکرده است و بلافاصله اجازه بازرسی‌ها را داده است. او می‌گوید نسبت دادن حمله به حکومت سوریه بر مبنای هیچ سند و مدرکی نیست.

معلم با محکوم کردن ترکیه و کشورهای عربی که از مخالفان مسلح حمایت می‌کنند، به فعالیت جبهه نصرت، گروهی مسلح از مخالفان که با القاعده مرتبط است، اشاره کرد.

وزیر خارجه سوریه گفت می‌خواهد واقعیت‌ها را به اطلاع افکار عمومی آمریکا برساند، اینکه سوریه با بازرسان سازمان ملل همکاری کرده است. او همچنین گفت یقین دارد مردم مهربان ترکیه مواضع وزیر خارجه خود را رد می‌کنند.

معلم در پاسخ به خبرنگاری گفت که سوریه هیچ پیمان دفاعی مشترکی ندارد و چنین چیزی ساخته و پرداخته رسانه‌ها است. عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفته است مساله حمله شیمیایی بهانه‌ای برای آغاز جنگ علیه سوریه است. عراقچی تاکید کرده است که آمریکایی‌ها سیاست دوگانه‌ای درباره کشورها دارند و امروز در شرایطی از وقوع حمله شیمیایی اظهار تاسف می‌کنند که در مقطع جنگ ایران و عراق، به صدام حسین برای انجام حملات شیمیایی کمک‌های اطلاعاتی داده‌اند.