گروه بین‌الملل- رسانه‌های محلی مصر اعلام کردند که روند محاکمه رهبران ارشد اخوان‌المسلمین از امروز ـ یکشنبه ـ آغاز می‌شود. به گزارش «ایلنا» به نقل از شینهوا، دفتر دادستانی مصر اعلام کرد که «محمد بدیع» رهبر اخوان‌المسلمین به همراه «خیرت الشاطر» و «محمد سعد الکتاتنی» دو معاون وی فردا در دادگاه حاضر شده و به اتهام‌های مطرح شده علیه آنها مبنی بر تحریک به اعمال خشونت علیه مخالفان «محمد مرسی» رییس‌جمهوری برکنار شده مصر پاسخ خواهند داد. دادستانی کل مصر دستور داده است بدیع که سه‌شنبه گذشته بازداشت شد، برای انجام تحقیقات درباره اتهام وی مبنی بر تحریک به قتل تظاهرات‌کنندگان در برابر مقر اخوان المسلمین در منطقه «المقطم» در قاهره و کاخ ریاست‌جمهوری و نیز تحریک به حمله به ساختمان گارد ریاست جمهوری، ۱۵ روز محبوس شود.

دادستانی کل مصر همچنین بدیع را متهم به رد و بدل کردن اطلاعات با یک کشور خارجی کرده است.

بر اساس این گزارش، از زمان سرکوب تحصن هواداران مرسی توسط ارتش مصر در تاریخ ۱۴ ماه آگوست تا کنون بیش از هزار تن در این کشور کشته شده‌اند.

هواداران «محمد مرسی» رییس جمهوری برکنار شده مصر جمعه شب نیز به‌رغم حالت فوق‌العاده در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند.

به گزارش الجزیره، در شهر «المنیا» تظاهرات‌کنندگان هوادار مرسی در محکومیت کودتای نظامی و درخواست برای بازگشت مرسی دست به تظاهرات زدند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات علیه «حاکمیت نظامیان بر مصر و کشتار هواداران مشروعیت در این کشور» شعار دادند. شهر «الفیوم» نیز شب گذشته شاهد تظاهرات گسترده هواداران مرسی بود. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات تصاویر مرسی را با خود حمل کردند و در محکومیت کودتای نظامی شعار سر دادند.

در همین شرایط، شهرهای مختلف مصر روز جمعه پس از برگزاری نماز جمعه شاهد تظاهرات گسترده مردمی بود. این تظاهرات در شرایطی برگزار شد که نیروهای امنیتی و ارتش مصر در تمام نقاط قاهره و دیگر شهرهای مصر ایست‌های بازرسی ایجاد کرده بودند.

این در شرایطی است که در حمله نیروهای امنیتی مصر به تظاهرات‌کنندگان در شهر «طنطا» مرکز استان «الغربیه» یکی از هواداران مرسی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده در مصاحبه‌ای که روز جمعه در رابطه با مواضع کشورش در قبال تحولات سوریه و مصر انجام داد در پاسخ به پرسشی درباره فشار کنگره ایالات متحده برای قطع کمک‌ ۱/۲ میلیارد دلاری آمریکا به حکومت مصر گفت: «احساس من در رابطه با مصر این است که این کمک به‌خودی خود نمی‌تواند عملکرد دولت موقت را آن‌قدرها تغییر دهد، اما گمان می‌کنم اکثر آمریکایی‌ها نظرشان این است که ما باید خیلی مراقب باشیم که این تصور پیش نیاید از اقداماتی حمایت می‌کنیم که معتقدیم مخالف ارزش‌ها و ایده‌آل‌هایمان است.»

او سپس تاکید کرد که دولت آمریکا مشغول ارزیابی روابط با مصر است و اینکه تردیدی نیست این روابط با توجه به رویدادهای اخیر مصر نمی‌تواند مثل همیشه باشد.

به گفته اوباما پس از سقوط محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، باز هم فضایی بود که دولت آمریکا از آن استفاده دیپلماتیک کرد تا ارتش مصر را تشویق کند در مسیر آشتی و مصالحه ملی گام بردارد، اما «آنها از این فرصت استفاده نکردند».