آمریکا برای حمله به سوریه آماده می‌شود؟

اوباما در واکنش به انتقاد جمهوری‌خواهان: اگر ایالات متحده بدون مجوز سازمان ملل و بدون ارائه مستندات روشن به کشور دیگری حمله کند، آیا قوانین بین‌المللی از این اقدام حمایت می‌کنند؟ چاک هیگل وزیر دفاع ایالات‌متحده:

آمریکا برای حمله احتمالی به سوریه آماده می‌شود

گروه بین‌الملل- وزیر دفاع ایالات‌متحده اعلام کرد که پنتاگون در حال استقرار نیروی دریایی خود در نزدیکی سوریه با هدف انجام تدارکاتی برای اجرای تصمیم احتمالی رییس‌جمهوری آمریکا برای حملات نظامی به سوریه است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری ‌آسوشیتدپرس، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا از توصیف هرگونه تحرکات خاص نیروهای ‌آمریکایی امتناع کرد و گفت: «باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا خواسته است که پنتاگون گزینه‌های نظامی را برای سوریه در نظر بگیرد و برخی از این گزینه‌ها نیازمند استقرار نیروهای آمریکایی هستند.»

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «پنتاگون -وزارت دفاع آمریکا- مسوولیت تامین گزینه‌های احتمالی برای رییس‌جمهوری را دارد و این اقدام نیازمند استقرار نیروهای ‌آمریکایی و تجهیزات نظامی است تا به این وسیله بتوان گزینه‌های متفاوت و مختلف را انجام داد؛ هر گزینه‌ای که رییس‌جمهوری ممکن است آن را انتخاب کند.»

چاک هیگل گفت: «آمریکا در حال همکاری با جامعه بین‌الملل برای تعیین دقیق آنچه است که در گزارش‌ها مبنی بر استفاده نیروهای دولتی سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان در هفته گذشته استفاده شد. ما همچنان در حال ارزیابی این مساله هستیم.»

هیگل در ادامه اضافه کرد: «تعیین آنچه که در این حمله اتفاق افتاده باید بی‌درنگ انجام شود زیرا ممکن است حمله دیگری رخ دهد. البته ما نمی‌دانیم که آیا حمله دیگری صورت خواهد گرفت یا خیر.» وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که ناوهای نیروی دریایی این کشور قادرند تا اقدامات متفاوت و مختلف نظامی را انجام دهند که از جمله آن می‌توان به پرتاب موشک‌های کروز «توماهاک» که در جریان مداخله نظامی آمریکا در لیبی در ۲۰۱۱ از آنها استفاده شد، اشاره کرد.

واکنش روسیه

در واکنش به این تحولات و در شرایطی که غرب، ارتش سوریه را مسوول حملات شیمیایی اخیر اطراف دمشق می‌داند و روسیه مخالفان را به این امر متهم می‌کند، سازمان ملل اعلام کرد که نماینده خلع سلاح این سازمان برای دیدار با مسوولان سوریه دیروز -شنبه- راهی دمشق شده است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره،‌ دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: «آنجلا کین،‌ مسوول برنامه‌های خلع سلاح سازمان ملل برای گفت‌وگو با مقامات سوریه امروز راهی دمشق شده است تا موافقت این کشور را برای آغاز هر چه سریع‌تر تحقیقات کارشناسان شیمیایی سازمان ملل در اطراف دمشق که گفته می‌شود در آنجا از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است، به دست ‌آورد.»

در بیانیه‌ای که از سوی دبیرکل سازمان ملل منتشر شد همچنین از مخالفان سوری نیز خواسته شده است تا با بازرسان شیمیایی سازمان ملل مستقر در سوریه همکاری کامل را داشته باشند. بنا بر اعلام مسوولان سازمان ملل، بان کی مون، دبیرکل این سازمان از مقامات دمشق خواسته است تا هرچه سریع‌تر به درخواست او پاسخ دهند و با ماموریت کارشناسان شیمیایی سازمان ملل در اطراف دمشق موافقت کنند.

این در شرایطی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی آمریکایی و اروپایی اعلام کرد که تحقیقات اولیه سازمان اطلاعات آمریکا و هم‌پیمانان این کشور نشان می‌دهد که دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است. بنا بر ادعای این منابع، حمله شیمیایی اطراف دمشق به احتمال زیاد با موافقت مسوولان عالی رتبه دولت سوریه انجام شده است اما تاکید کردند که تحقیقات در این باره هنوز ادامه دارد.

پیش‌تر وزارت خارجه روسیه مخالفان سوری را مسوول اصلی حملات به اطراف دمشق اعلام و تاکید کرد که مخالفان مانع از رفتن کارشناسان شیمیایی سازمان ملل به محل حادثه هستند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «متاسفانه هنوز نشانه‌هایی که مشخص کند مخالفان دولت سوریه با اعزام کارشناسان شیمیایی سازمان ملل به محل وقوع حمله موافق هستند، دیده نشده است.»

مسکو همچنین فشارهای آمریکا، اروپا و سازمان ملل برای استفاده از زور علیه دولت سوریه با استناد به گزارش‌های اولیه را غیر قابل قبول اعلام کرد. کرملین همچنین از مسوولان دمشق خواسته است با کارشناسان شیمیایی سازمان ملل مستقر در سوریه همکاری کامل داشته باشند. وزرای خارجه ‌آمریکا و روسیه در تماسی تلفنی توافق کرده بودند که کارشناسان شیمیایی سازمان ملل هر چه سریع‌تر باید به محل حادثه بروند و تحقیقات کاملی را درباره این حادثه انجام دهند.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا نیز با متهم کردن مسوولان سوری اعلام کرد: «امیدی نمی‌رود که مقامات دمشق با ماموریت کارشناسان شیمیایی سازمان ملل و اعزام ‌آنها به حومه دمشق موافقت کنند.»

تهدید بریتانیا به ارجاع پرونده سوریه به شورای امنیت

از سوی دیگر ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز با انتقادات تندی علیه دولت سوریه ارتش این کشور را عامل حمله شیمیایی به منطقه الغوطه در حومه دمشق اعلام کرد.

به گزارش «ایسنا» او گفت: «مذاکرات فشرده‌ای با دبیرکل سازمان ملل، وزیر امور خارجه آمریکا، وزیر امور خارجه قطر و چند کشور دیگر انجام داده است تا هر چه سریع‌تر کارشناسان سازمان ملل در محل حادثه حضور یابند.»

هیگ ادامه داد: «یقینا دولت سوریه اقدامی انجام داده است که می‌خواهد آن را مخفی کند وگرنه هیچ دلیلی وجود ندارد که دمشق با تحقیق کارشناسان سازمان ملل در خصوص حادثه مخالفت کند.»

او تاکید کرد که کشورش هیچ گزینه‌ای را در رویارویی با دولت سوریه دور از ذهن نمی‌داند و بریتانیا آماده است که هر چه سریع‌تر به شورای امنیت برود تا مجوز اقدامات سخت‌گیرانه‌تر علیه دمشق را دریافت کند و این اقدام در صورتی که ظرف چند روز آینده تحرکی جدی در قبال سوریه انجام نشود، اتخاذ خواهد شد.

وزیر امور خارجه بریتانیا اضافه کرد که دولت لندن معتقد است دولت سوریه مسوول حمله شیمیایی روزچهارشنبه در حومه دمشق است.

هیگ، روز جمعه با جان کری، همتای آمریکایی خود درباره بحران سوریه به گفت‌وگو پرداخت و با بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در این باره صحبت کرد.

همزمان فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه با اعلام اینکه درگیری‌ها در سوریه بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت و صلح در جهان است، خواهان ایجاد تغییرات واقعی در سوریه و تشکیل دولت انتقالی در این کشور شد. به گزارش «ایسنا» اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در گفت‌وگویی مطبوعاتی تاکید کرد: «درگیری‌ها در سوریه در حال حاضر بزرگ‌ترین تهدید برای صلح و ثبات در جهان به شمار می‌رود و این تهدیدها به ویژه از زمان استفاده سلاح شیمیایی در اطراف دمشق افزایش یافته است.» از سوی دیگر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از وقوع حمله شیمیایی در سوریه، جامعه بین‌الملل باید هر چه سریع‌تر برای تقویت تحقق راه حل سیاسی در این کشور وارد عمل شود.»

مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد که باید هرچه سریع‌تر بحران سوریه به صورت سیاسی حل و فصل شود.

از سوی دیگر نخست وزیر ترکیه از انفعال شورای امنیت سازمان ملل در مواجهه با بحران انسانی در مصر و به طور خاص در سوریه انتقاد کرد.

نخست‌وزیر ترکیه پیشنهاد کرد که استعفای دست جمعی اعضای سازمان ملل راه را برای اصلاح این سازمان هموار خواهد ساخت.

اردوغان به تصاویر منتشر شده از قربانیان حملات ادعایی با سلاح‌های شیمیایی در حومه دمشق اشاره کرد و گفت: «این مرد که او را اسد می‌نامند خشونت‌های انجام شده توسط پدرش را سه برابر وحتی چهار برابر کرده است. تحولات سوریه دیگر از درک انسان فراتر رفته است.

اردوغان همچنین از شورای امنیت سازمان ملل به دلیل شکست در اتخاذ یک تصمیم موثر درباره حمله شیمیایی روز چهارشنبه انتقاد کرد.

واکنش اوباما به تحولات سوریه

همزمان باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان مواضع واشنگتن در مورد بحران سوریه را تشریح کرد.

در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان که روز جمعه، اول شهریور انجام شد، اوباما از «حمله شیمیایی» اخیر در سوریه که گفته می‌شود به مرگ بیش از ۱۳۰۰ نفر انجامیده به عنوان «رویدادی مهم» نام برد که موجب «نگرانی عمیقی» شده است و گفت که مسوولان مربوطه «مشغول جمع‌آوری اطلاعات» درباره این رخداد هستند.

خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه این گفت‌وگو نظر اوباما را درباره انتقادات سناتور مک‌کین، رقیب پیشین او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ می‌پرسد که گفته است، اعتبار آمریکا در منطقه به دلیل واکنش ضعیف دولت به رویدادهای سوریه و مصر صدمه خورده است.

اوباما در پاسخ تاکید کرد: «من با سناتور مک‌کین و تمایل شدید او برای کمک به مردمی که در شرایطی اندوهناک و بی‌نهایت دشوار گرفتار شده‌اند، همذات‌پنداری می‌کنم. اما تصورم این است که مردم آمریکا از من به عنوان رییس‌جمهوری انتظار دارند که به منافع بلندمدت ملی‌ آمریکا فکر کنم.»

اوباما سپس هشدار داد که تصمیمات اشتباه می‌تواند آمریکا را «در شرایطی بسیار دشوار گرفتار کند... و آن را به مرحله‌ای بکشاند که دست به مداخله‌ای بسیار پرهزینه و سخت بزند که اتفاقا به موج خشم در منطقه دامن بزند».

او با اشاره به برخی انتقادها از عدم مداخله نظامی آمریکا در سوریه گفت: «اگر ایالات متحده بدون مجوز سازمان ملل متحد و بدون ارائه مستندات روشن به کشور دیگری حمله کند، آیا قوانین بین‌المللی از این اقدام حمایت می‌کنند؟» اوباما در نهایت تاکید کرد تمام هزینه‌هایی را که اقدام نظامی در پی خواهد داشت باید محاسبه کرد و اینکه آمریکا در چارچوب بین‌المللی برای خلع قدرت بشار اسد تلاش می‌کند.

آمریکا برای حمله به سوریه آماده می‌شود؟