بازداشت رهبر اخوان المسلمین مصر

گروه بین‌الملل- رهبر گروه اخوان‌‌المسلمین، به اتهام «تحریک به آشوب و خشونت» بازداشت شد. قرار است او، همراه با دیگر رهبران اخوان‌المسلمین، به زودی محاکمه شود. به گزارش تلویزیون دولتی مصر، بدیع در آپارتمانی در شهرک نصر قاهره، در نزدیکی میدان «رابعه عدویه» بازداشت شده‌ است. حکم بازداشت محمد بدیع، رهبر گروه اخوان‌‌المسلمین در نخستین جمعه پس از اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی در مصر و هنگامی صادر شده‌بود که او با حضور در میان هواداران محمد مرسی، آنها را به ادامه تظاهرات و مقاومت تا زمان آزادی مرسی و بازگشت او به مقام ریاست جمهوری مصر فراخواند.

مرسی به دلیل این سخنرانی متهم به «تحریک به آشوب و خشونت» شد و تحت تعقیب قرار گرفت. طی این مدت شمار زیادی از اعضای ارشد اخوان المسلمین بازداشت شدند اما بدیع همچنان پنهان بود و هر از گاهی در جمع هوادارانش ظاهر می‌‌شد.

به باور ناظران سیاسی تحولات مصر، بازداشت بدیع، می‌‌تواند به شدت گرفتن اعتراضات اخوان‌‌المسلمین و بروز درگیری‌های بیشتر در مصر بیانجامد.

در پی بازداشت بدیع، اخوان المسلمین اعلام کرد که محمود عزت به عنوان رهبر موقت این گروه انتخاب شده است.

همزمان گزارش شده است که دادستانی کل مصر طی حکمی حبس مرسی را برای انجام تحقیقات درباره تحریک به خشونت علیه تظاهرکنندگان در برابر کاخ ریاست‌جمهوری در ماه دسامبر گذشته به مدت ۱۵ روز دیگر تمدید کرد.

«حازم الببلاوی» نخست‌وزیر دولت موقت مصر، چهارشنبه هفته گذشته و در پی پایان خونین تحصن هواداران «محمد مرسی» رییس‌جمهوری برکنار شده مصر در قاهره خواستار انحلال اخوان‌المسلمین شده بود اما وزارت خارجه آمریکا دیروز طرح انحلال جماعت اخوان‌المسلمین را طرحی «بد» توصیف کرد.

راه مرشد ادامه دارد

بدیع که در میان هواداران اخوان‌المسلمین «مرشد» نامیده می‌شود، در تظاهرات علیه مرسی آماج حمله مخالفان بود. «مرگ بر حکومت مرشد» از جمله شعارهای تظاهرات مخالفان اخوان‌المسلمین بود که روز ۳۰ ژوئن به برکناری مرسی از قدرت توسط ارتش منتهی شد. بدیع در شرایطی دستگیر شده است که چند روز پیش، پسر ۳۸ ساله او در درگیری‌های هواداران اخوان‌المسلمین با نیروهای امنیتی کشته شد. قرار است بدیع همراه با سایر رهبران دستگیرشده اخوان‌المسلمین روز ۲۵ اوت (سه شهریور) محاکمه شود.

بلافاصله پس از دستگیری بدیع در شامگاه دوشنبه، توئیتر و پیامکی در میان هواداران اخوان‌المسلمین می‌چرخد که در آن نوشته شده «من یک مرشد هستم.» یک سخنگوی این گروه نیز از ادامه تحرکات و اعتراض‌ها به‌رغم دستگیری بدیع خبر داده است.

ادامه خشونت‌ها

در خشونت‌هایی که در جریان سرکوب هواداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی در چند روز گذشته بروز کرده‌است، بیش از ٨٠٠ نفر در سراسر مصر کشته شده‌اند. بیش از هزار نفر از اعضای اخوان نیز بازداشت شده‌اند.

ارتش مصر روز سوم ژوئیه (۱۲ تیر) پس از روزها اعتراض، مخالفان محمد مرسی در خیابان‌های مصر، به ریاست جمهوری او پایان داد، قانون اساسی را تعلیق کرد و عدلی منصور، حقوقدان و رییس دادگاه عالی قانون اساسی را تا انتخابات بعدی به عنوان رییس جمهوری موقت معرفی کرد.

مرسی اولین رییس‌جمهوری مصر بود که در یک انتخابات دموکراتیک به این سمت رسید اما مخالفانش او را به استبداد متهم می‌کردند.این معترضان تظاهرات گسترده‌ای علیه مرسی برپا کردند که در روزهای پایانی ماه ژوئن و پیش از مداخله ارتش مصر، به اوج خود رسید.

پس از آنچه که هواداران مرسی آن را کودتای ارتش مصر علیه مرسی می‌خوانند، طرفداران او در اعتراض به اقدامات ارتش با برپا کردن چادرهایی دست به تحصن زدند. آنان خواهان بازگشت مرسی به قدرت هستند.

دولت مصر از یکشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که به تحصن‌ها پایان خواهد داد و چادرها را جمع خواهد کرد که این اقدام، چندین روز خشونت را در پی داشت.

این در شرایطی است که نمایندگان اتحادیه اروپا قرار بود در یک نشست اضطراری درباره بحران مصر مذاکره کنند. احتمال داده شده است که آنان درباره قطع بخشی از کمک چند میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به مصر تصمیم بگیرند.

پیشتر روسای کمیسیون اروپا و شورای اروپا روز یکشنبه در یک بیانیه مشترک خواهان پایان فوری خشونت‌ها در مصر شده بودند.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه ادامه خشونت‌ها می‌تواند به عواقبی غیر قابل پیش بینی برای مصر و منطقه منجر شود، گفته شده که این وظیفه ارتش و دولت است که آرامش را به کشور بازگرداند.

اما عربستان سعودی به کشورهای غربی هشدار داده است که به دولت تحت حمایت نظامیان مصر برای توقف عملیات علیه اخوان‌المسلمین فشار نیاورند.

در این بین، نیروهای امنیتی مصر می‌گویند دست‌کم ۲۵ مامور پلیس در حمله‌ای در شبه‌جزیره سینا در شمال این کشور کشته شده‌اند.گفته می‌شود افرادی که ظن آن می‌رود از افراطیون اسلام‌گرا باشند، این ماموران پلیس را وادار کردند از خودرو پیاده شوند و به روی آنها آتش گشودند. یکی از این ماموران در اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت. دو مامور دیگر پلیس همچنان در بیمارستان بستری هستند.

بان کی مون خواهان تشکیل گروه تحقیق شد

در واکنش به تحولات اخیر مصر، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه (۱۹ اوت) با ابراز تاثر از کشته شدن هواداران اخوان‌المسلمین در زندان، خواستار تشکیل یک گروه تحقیق در باره آن شد. روز یکشنبه، خبرگزاری رسمی مصر، از قتل ۳۶ نفر از بازداشت‌شدگان عضو اخوان المسلمین خبر داد. گفته می‌شود که این افراد هنگام انتقال از بازداشت‌گاه امنیتی قاهره به زندان ابوزعبل در استان قلیوبیه، به «قتل» رسیده‌اند. این خبر، خشم هواداران «اخوان» را برانگیخته است.

بان همچنین کشته شدن افراد پلیس مصر را در صحرای سینا محکوم کرد. دبیر کل سازمان ملل خواستار آن شد که مرسی، رییس‌جمهوری برکنارشده مصر، یا از زندان آزاد شود یا در دادگاهی عادلانه و شفاف مورد محاکمه قرار گیرد. دولت مصر مرسی را به مشارکت در قتل مخالفان خود در دسامبر سال گذشته متهم کرده است. در همین حال نگرانی‌ها و رایزنی‌ها در غرب برای متوقف کردن خشونت در مصر ادامه دارد. قرار است امروز چهارشنبه (۲۱ اوت) وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره امکانات تاثیرگذاری بر سیاست‌های ارتش مصر و سوق آن به سوی سیاستی ملایم‌تر در قبال اخوان‌المسلمین به رایزنی بپردازند. این در شرایطی است که چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، با محدود خواندن امکانات ایالات متحده برای تاثیرگذاری بر تحولات مصر، هر گونه تغییری در روندهای نگران‌کننده جاری در این کشور را به اراده و خواست مردم آن کشور وابسته دانسته است.

قطع موقت بخشی از کمک‌های نظامی آمریکا به مصر

همزمان شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام رسمی در آمریکا گزارش داد که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، بخشی از کمک‌های نظامی به مصر را تا زمان «برنامه‌ریزی مجدد» درباره اعطای کمک‌های مالی به این کشور متوقف کرده است.

دیوید کارل، سخنگوی سناتور پاتریک لیهی، تایید کرده است که کمک‌ها به مصر «متوقف» شده‌اند. سناتور دموکرات ایالت ورمونت، رییس کمیته فرعی تخصیص منابع و عملیات خارجی سنای ایالات‌متحده آمریکا است.

با این همه، این مقام رسمی اضافه کرده‌است که ایالات متحده هنوز در مورد توقف همیشگی این کمک‌ها تصمیمی نگرفته است.

سی‌ان‌ان گزارش داده است که این اقدام دولت اگرچه موقتی است، اما می‌تواند در نهایت به سناریوهای بعدی منتهی شود: «ادامه فشار به وسیله این کمک‌ها یا قطع کامل آنها.»

بر اساس قوانین آمریکا، اگر دولت این کشور وضعیت مصر را «کودتایی» بداند، باید کمک‌ها به این کشور را تا زمان استقرار یک دولت دموکراتیک متوقف کند.

اما اگر آمریکا درباره این کمک‌ها «برنامه‌ریزی مجدد» انجام بدهد، می‌تواند اعطای آنها را تا هر زمان که به مصلحت است، متوقف کند.

آمریکا سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و بیشتر در حوزه نظامی به مصر کمک می‌کند، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت آمریکا قصد دارد تجهیز ارتش مصر به ۱۲ بالگرد آپاچی را متوقف کند. این بالگرد‌ها قرار بود اواخر ماه آینده میلادی به مصر تحویل داده شود.

این در شرایطی است که آمریکا پیش از این نیز در واکنش به اوضاع و تحولات مصر، رزمایش نظامی مشترک با مصر (ستاره درخشان) که قرار بود ماه آینده برگزار شود را لغو کرد و تحویل چهار بمب‌افکن «اف۱۶» به قاهره را نیز به حالت تعلیق درآورد.

همزمان «ویلیام هیگ» وزیر خارجه بریتانیا نیز گفت که کشورش همکاری‌های امنیتی با مصر را در واکنش به بحران در این کشور متوقف کرده است.

عربستان آماده جبران قطع کمک‌های غرب به مصر

در واکنش به این تحولات، عربستان سعودی اعلام کرد که کشورهای ثروتمند عربی و اسلامی می‌توانند قطع کمک مالی غرب به قاهره را جبران کنند. این در شرایطی است که غرب می‌کوشد با اهرم اقتصادی از خشونت ارتش مصر بکاهد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز دوشنبه (۱۹ اوت/ ۲۸ مرداد) به نقل از وزیر خارجه این کشور گزارش داد: «به کسانی که اعلام کرده‌اند کمک‌های خود را به مصر قطع می‌کنند، یا تهدید به انجام این کار کرده‌اند [می‌گوییم که] کشورهای عربی و مسلمان ثروتمندند ... و در کمک به مصر تردید نخواهند کرد.»

سعود الفیصل این سخنان را در بازگشت از سفر فرانسه و پس از دیدار با فرانسوا اولاند، رییس جمهوری این کشور بیان کرد. اولاند از سیاستمدارانی است که خشونت در مصر را به شدت محکوم کرده است.

عربستان سعودی نگران آن است که ایدئولوژی افراطی نیروهای اسلامگرای نزدیک به اخوان‌المسلمین به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز سرایت کند. روزجمعه گذشته، ملک عبدالله در پیامی از ملت‌های عرب خواست که برای مقابله با «بی‌ثبات شدن مصر» متحد شوند. پادشاه عربستان با این موضع‌گیری، آشکارا از دولت نظامیان در مصر و اقدامات آنها در سرکوب اخوان‌المسلمین حمایت کرد.

همزمان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفت که آنکارا مدارکی دارد که ثابت می‌کند اسرائیل در پس آنچه او کودتای نظامی سوم ژوئیه مصر خواند قرار دارد. او همچنین به شدت از غرب به دلیل تناقض ‌گویی درباره ماهیت دموکراسی انتقاد کرد.

همزمان شهردار استانبول گفت که نام میدان «دورتیول» در منطقه «اسنلر» این شهر به یاد معترضان مخالف کودتا در مصر به میدان «رابعة» تغییر پیدا خواهد کرد.

وکیل مدافع: حسنی مبارک ظرف ۴۸ ساعت آزاد می‌شود

این همه در شرایطی است که روزنامه گاردین روز سه‌شنبه، ۲۹ مرداد، به نقل از وکیل حسنی مبارک، رییس‌جمهوری پیشین مصر، خبر داد که رییس جمهور اسبق این کشور پس از آنکه توسط دادستان در اتهام فساد، بی‌گناه تشخیص داده شد، «ظرف ۴۸ ساعت آینده» آزاد می‌شود.

فرید ال‌دیب، این خبر را پس از آنکه مقام‌های قضایی دستور آزادی حسنی مبارک را صادر کردند، اعلام کرد.

به گفته وکیل مدافع مبارک، دیگر دلایل قانونی که باعث زندانی ماندن رییس جمهور اسبق مصر شده‌اند نیز در این هفته مرتفع خواهند شد.

با وجود این مبارک ۸۵ ساله همچنان با احتمال محاکمه به اتهام مشارکت در قتل معترضان به خود در جریان وقایع سال ۲۰۱۱ روبه‌رو است. آن حوادث به حکومت ۳۰ ساله مبارک بر مصر خاتمه داد.