سرنوشت دور دوحه به سال 2008 کشید

گروه بین‌الملل - سازمان تجارت جهانی دیروز اعلام کرد هیچ نشستی در سطح وزیران به منظور ادامه گفت‌و‌گوهای تجارت آزاد جهانی تا پایان سال ۲۰۰۷ تشکیل نخواهد شد. به این ترتیب عملا پیشرفتی در مذاکرات به وجود نخواهد آمد. هر چند ممکن است اجلاس‌هایی در سطح کارشناسی وجود داشته باشد. همچنین دبیرخانه سازمان تجارت جهانی اعلام کرد تا مشخص شدن سرنوشت مذاکرات دور دوحه اجلاس بررسی قوانین تجارت جهانی که هر دو سال یک بار و با شرکت تمامی اعضا برگزار می‌شود نیز تشکیل نخواهد شد. این اجلاس آخرین بار در دسامبر سال ۲۰۰۵ در کشور هنگ‌کنگ تشکیل شد. به عقیده مدیران سازمان تجارت جهانی تا زمانی که مذاکرات دور دوحه در بن‌بست کنونی قرار دارد عملا تشکیل اینگونه اجلاس‌ها سودی نخواهد داشت. در سال ۲۰۰۵ اجلاس هنگ‌کنگ عمده وقت خود را به گفت‌و‌گو در خصوص موانع پیش روی گسترش تجارت آزاد و به ویژه مساله تعرفه واردات کالاهای صنعتی و یارانه‌های کشاورزی اختصاص داد. این در حالی است که با گذشت نزدیک به دو سال و با وجود انجام مذاکرات پی‌در‌پی در سطح وزیران و کارشناسان این مشکلات همچنان وجود دارد و به اصلی‌ترین مانع پیش‌روی عقد قرارداد تجارت آزاد تبدیل شده است.

محمد نور، رییس مجمع عمومی سازمان تجارت جهانی گفت: بازگشت به گذشته و بررسی قوانین در شرایطی که ما با موانعی برای آزادسازی تجارت جهانی روبه‌رو هستیم چندان امکان‌پذیر نیست. ما ابتدا باید راهی برای خروج از این بن‌بست پیدا کنیم.

ورود بازیگران جدید

برخی منابع خبری از ورود بازیگران جدید به مذاکرات مقدماتی دور دوحه در سال آینده میلادی خبر می‌دهند. طی دو سال اخیر مذاکرات تنها با حضور ایالات متحده و اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای ثروتمند و برزیل و هند به نمایندیگ از کشورهای در حال توسعه انجام شده بود. به عقیده تحلیلگران یکی از موانع پیش‌روی به موفقیت رسیدن گفت‌وگوها نیز عدم حضور اقتصادهای نوظهور دیگر است که در حال تبدیل شدن به قدرت‌هایی در عرصه تجارت جهانی هستند.

خبرگزاری فرانسه از احتمال ورود کره‌جنوبی به مذاکرات دور دوحه در آینده خبر داده است. کره‌جنوبی که در ماه آویل گذشته توانست قرارداد تجارت آزاد را با ایالات متحده امضا کند اکنون در حال آماده‌کردن مقدمات مذاکره با اتحادیه اروپا است.

به همین منظور کیم‌جونگ هون، وزیر بازرگانی کره‌جنوبی دیداری یک‌ساعته را با پیتر ماندلسون، رییس کمیسیون بازرگانی اروپا انجام داد. اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری کره‌‌جنوبی پس از چین است که حجم مبادلات بین آنها در سال ۲۰۰۶ به ۷۹میلیارد دلار رسید. پیتر ماندلسون اظهار امیدواری کرد که کره‌جنوبی بتواند در آیند هنقش موثری در گفت‌وگوهای تجارت آزاد ایفا کند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا و برزیل نیز علاقه خود را نسبت به حضور چین در مذاکرات اعلام کرده‌اند اما تاکنون ایالات متحده به این پیشنهاد روی خوش نشان نداده است. ایالات متحده و چین اختلاف تجاری گسترده‌ای با یکدیگر دارند.